رونمایی از سند ملی دیابت/شیوع بالای دیابت در استان‌های شمالی و مرکزی

معاون آموزشی وزارت بهداشت در رونمایی سند ملی دیابت از مرگ و میر 38 میلیون نفر در اثر بیماری های غیر واگیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش بین‌المللی راهبری دیابت ایران در سالن‌ همایش های صدا و سیما در خصوص میزان ابتلا به دیابت در ایران و جهان گفت: این سمینار نقش مدیریت دیابت در کشور را بر عهده دارد که مشابه آن نیز در آمریکا، روسیه و چین برگزار شده است که هدف از آن جلوگیری از شیوع دیابت و کنترل عوارض آن می‌باشد.
 
وی ادامه داد:سالانه 38 میلیون نفر در دنیا در اثر بیماری‌های غیر واگیر جان خود را از دست می‌دهند. سه چهارم بار بیماری و 80 درصد مرگ و میر در کشور را بیماری‌های غیر واگیر موجب می‌شود که نقش شیوه زندگی و تغذیه در حال افزایش است. 

لاریجانی افزود: اگر جایگاه ما در منطقه و شایع‌ترین بیماری هایی که علل مرگ و میر در کشور را شامل می‌شود بررسی کنیم بیماری‌های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی عروقی، اعصاب و دیابت در صدر بیماری هایی قرار دارند که آمار زیادی از مرگ و میر را در بر می‌گیرد. 

وی در ادامه گفت: جمعیت زیادی حدود 400 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند ما یکی از کشورهای با شیوع بالای دیابت در دنیا هستیم که استانهای شمالی ،‌ آذربایجان، مرکزی جزء استانهایی با زیست بالای دیابت هستند و حدود 300 هزار سال از عمر مردم را از بین برده است. همچنین درصد عوارض دیابت ، 30 درصد داروها و بیماری های چشمی بخشی از بار بیماری دیابت را شامل می‌شود. 

وی درخصوص اهداف پیش رو گفت: یکی از اهداف ما این است که در ده سال آینده جلوی شیوع دیابت را بگیریم همه متعهد شده‌ایم که این سند را اجرا کنیم، هم اکنون هم بخشی از آن در حال اجرا است.  امروز برنامه عملیاتی ملی برای کنترل دیابت و پیشگیری آن در حال رونمایی است تا بتوانیم در یک چارچوب استانداردها تحقیق، توسعه و آموزش‌های عمومی و تخصصی را در کشور افزایش دهیم. تا دو سال آینده باید این برنامه‌ها در تمام کشور گسترش یابد و تمام شکاف‌های موجود را پوشش دهیم. کشور ما جزو پیشروان این موضوع است .

وی در خصوص آموزش‌هایی برای کنترل دیابت گفت: فعالیت‌هایی برای افزایش آموزش عمومی برای کنترل دیابت در دست انجام است مثلا کلینیک مجازی که به کمک بیماران و حتی متخصصان آمده است که امیدواریم در درمان آن اثر بخش باشد و رضایت بیماران را در پی داشته باشد. 
برای اجرای سند ملی دیابت نیاز به تلاش جمعی و بین‌المللی داریم . 

بیماری دیابت سه چهارم بار بیماری در کشور را شامل می‌شود

دکتر باقر لاریجانی گفت: سندی طراحی شده تا بتوانیم بیماری دیابت در کشور را کنترل کنیم که در این جهت تمام مسئولین نظام سلامت در این همایش حضور دارند. تمامی کشورهایی که عضو کمیسیون نظام سلامت هستند این سند را امضا کرده‌اند. 

وی افزود: کشور ما برای مبارزه با بیماری دیابت که سه چهارم بار بیماری و 70 تا 80 درصد مرگ و میر را در بر دارد برنامه‌هایی جهت کنترل و پیشگیری آن در دست اقدام دارد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/



برچسب ها: دیابت ، آموزش ، تغذیه ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.