بازیگر مجموعه تلویزیونی «کیمیا» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شریفی‌نیا قهرمانانه، یک بانوی ایرانی را به تصویر کشیده است

ایفای نقش آزیتا حاجیان و مهراوه شریفی‌نیا در کنار خانواده بزرگ پارسا توانست به خوبی بانوان قهرمان ایرانی را به تصویر دربیاورد.

روح‌الله کمانی بازیگر مجموعه تلویزیونی «کیمیا» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ایفای نقش خود در این سریال گفت: بیژن کاراکتری است که مانند مابقی آدم‌های دهه 50، 60 درگیر مسائل روز می‌شود. در انقلاب اسلامی حضور پیدا می‌کند، در جریانات سیاسی آن دوران تغییر موضع می‌دهد و اتفاقات شاخصی را رقم می‌زند.

وی در ادامه درباره نقطه قوت سریال 110 قسمتی «کیمیا» بیان کرد: کارگردانی جواد افشار و سابقه موفق این عزیز در سریال «مادرانه»، حضور بازیگران مطرح رسانه و سینما و در کنار تمام این پتانسیل‌ها قصه خوب و قلم مسعود بهبهانی‌نیا بسیار چشمگیر است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «هوش سیاه» توضیح داد: داستان‌های انقلابی به طور معمول شکل و شمایل شعاری به خود می‌گیرند؛ اما سریال «کیمیا» یک خانواده‌ای است که به دور از شعار در دل تاریخ دهه 50 اتفاقات مربوط به سه دهه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و معاصر را نشان می‌دهند. مولفه‌ای که به شدت توانسته به خوبی نمود پیدا کند، تعلیقی است که هم در قصه و هم کارگردانی ایجاد شده. هر کدام از شخصیت‌های مجموعه تلویزیونی «کیمیا» دارای شناسنامه و هویتی هستند که با انتخاب خوب و دقیق جواد افشار رخ داده است.

وی افزود: شاید شخصیت بیژن کمتر از آرش و پیمان دیده می‌شود؛ اما ما در اوایل سریال می‌بینیم درگیری‌ها مخصوص بیژن است و دو خانواده همه از او صحبت می‌کنند و باز در ادامه داستان هم ما حضور بیژن را در «کیمیا» شاهد هستیم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «رویای گنجشک‌ها» در خصوص حضور پر رنگ زنان و وجود قهرمانان زن در مجموعه تلویزیونی «کیمیا» توضیح داد: نشان دادن خانه و خانواده و حضور پر رنگ زنان در دوران انقلاب اسلامی مزید بر علتی شد که قهرمانان زن ایرانی را هرچه بیشتر نشان بدهیم که به جرأت می‌توانم بگویم بازی خوب خانم حاجیان و مهراوه شریفی‌نیا توانست حق مطلب را به درستی ادا کند تا بر روی قصه شیوای «کیمیا» درامی عاشقانه‌ را به تصویر بکشد.

کمانی در ادامه یادآور شد: شخصیت «بیژن» در ادامه داستان می‌بینیم که وارد برهه تازه‌ای از اتفاقات جدید می‌شود و همچنین خود مجموعه تلویزیونی از قسمت 90 به بعد وارد برگ تازه‌ای از رخدادهای تاریخی و درگیری خانواده می‌شوند.

وی در خصوص گریم‌ها و طراحی صحنه در سریال تلویزیونی «کیمیا» عنوان کرد: من در «دولت مخفی» هم گریم متفاوتی را تجربه کردم؛ اما در مجموعه تلویزیونی «کیمیا» با توجه به برهه‌های تاریخی که ورق می‌خورد، اکثر بازیگرها مانند خانم‌ها آزیتا حاجیان و مهراوه شریفی‌نیا گریم‌های متفاوتی را تجربه کرده‌اند وباید قبول کنیم که نوع گریم و حفظ آن در صحنه‌ها کار بسیار سختی است .
کمانی افزود: با توجه به اینکه ما در این سریال دهه‌های 50 و 60 را روایت می‌کنیم که با روزهای حال این دوران بسیار فرق می‌کند، درباره طراحی صحنه باید بگویم که ما در کارهای تاریخی دستمان بیشتر باز است. ما یک شهرک سینمایی داریم که مرحوم علی حاتمی آن را بنا کرد که تنها می‌توان برهه زمانی اواخر دوره قاجار تا اواخر حکومت پهلوی رضاشاه را نشان داد؛ اما متاسفانه ما شهرک یا مکانی برای برهه 50 و یا 60 و یا خرمشهر، مشهد و تبریز نداریم. اگر بخواهیم این شهرها را نشان دهیم باید چه کاری انجام دهیم؟ قبول کنید امکانات نیست و با این بضاعت کم، کارکردن برای طراحان صحنه به مراتب سخت‌تر می‌شود . 

بازیگر مجموعه تلویزیونی «حس سوم» در ادامه خاطرنشان کرد: برای به تصویر درآوردن دهه 60 کار بسیار سخت‌تر بود. عوامل و گروه کارگردانی و صحنه جایی را در انتهای خاوران که هنوز صدای کلنگ ساخت و سازهای مدرن به آن منطقه نرسیده است، مد نظر گرفتند. به تصویر درآوردن عناصر بنایی و حتی لباس و گریم در دهه‌هایی که نزدیک به حال حاضر است، مشکل‌تر است و باید حساس‌تر عمل کرد، مخاطب تلویزیون بسیار زیرک و باهوش است.

کمانی پیرامون جذب مخاطب رسانه و استقبال بینندگان از سریال «کیمیا» گفت: نباید فراموش کنیم که مخاطبان ما بسیار باهوش هستند و می‌توانند به راحتی با یک دکمه شبکه‌های تلویزیونی را تغییر دهند. این اتفاق نه فقط برای سریال «کیمیا»؛ بلکه برای تمام برنامه‌ها و دیگر مجموعه‌های تلویزیونی هم رخ می‌دهد. امیدوارم تا اینجای کار توانسته باشیم به خوبی عمل کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک قصه خوب بتواند به دور از شعار، دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را روایت کند؛ نویسنده و کارگردان و گروه حرفه‌ای پشت یک مجموعه ایستاده باشند، به طور حتم کار دیده می‌شود و خدا را شکر که مجموعه 110 قسمتی «کیمیا» تا این مسیر توانسته با اقبال خوب مخاطبان مواجه شود.

کمانی در خصوص متفاوت بودن و شعاری نشدن مجموعه تلویزیونی «کیمیا» نسبت در پرداخت به دو دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: در کارهایی مانند سریال «معمای شاه» با یک تاریخ مصور و با روایت یک برهه تاریخی با شخصیت‌های مستند روبرو هستیم؛ اما مجموعه تلویزیونی «کیمیا» را باید با خودش مقایسه کرد. ما در «کیمیا» شخصیتی به این نام داریم که تمام اتفاقات و حتی تاریخ از زاویه نگاه او و گفتار این کاراکتر دیده و شنیده می‌شود.

وی افزود: در این سریال شکل‌گیری درام بسیار مهم است. درامی که این خانواده و هسته‌ اصلی اتفاقات دراماتیک را نشان می‌دهد. مجموعه تلویزیونی «کیمیا» صرفا به تصویر درآوردن روایت تاریخی نیست؛ بلکه سرگذشت یک خانواده ایرانی را در کنار پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس و دوران معاصر حکایت می‌کند.

کمانی در ادامه افزود: سریال «کیمیا» ما حصل یک گروه چند صد نفره‌ای است که امیدوارم تلاش‌هایشان به ثمر بنشیند. ما در این مجموعه یک سری اتفاقات دراماتیکی داریم که در رابطه با هنر نمایش، قصه را پیرامون حوادث تاریخی بیان می‌کند. سعی کردیم در «کیمیا» هم از سوی کارگردانی و هم عوامل کار، از هرنوع شعارگرایی پرهیز کنیم. 

بازیگر مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما اتفاق بیفتد» به آخرین کار خود اشاره کرد و گفت: فیلم سینمایی «به ترتیب شماره» ساخته محمد پرویزی از جمله آخرین کارهای تصویری من است و اینکه همیشه به صورت ثابتی در صحنه تئاتر حضور داشتم و در حال تمرین یک نمایش هستم.

کمانی در پایان با ابراز امیدواری برای تولیدات داخلی رسانه بیان کرد: امیداورم روزی برسد که همه بر سر جای و مقام خود استوار باشند و اگر مسئولان هم با ما همسو شوند به حتم اتفاقات فوق‌العاده‌ای برای کشور و عرصه‌های مختلف خواهد افتاد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار