اهواز؛

برداشت ۷۰درصدی از شالیزارهای خوزستان

تاکنون ۷۰درصد از سطح ۴۴هزار هکتاری زیرکشت برنج امسال در استان برداشت شده و ۳۰درصد باقی مانده به علت بارندگی‌های پاییزی به تاخیر افتاده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از خوزستان؛ رئیس انجمن برنج خوزستان گفت: تاکنون ۷۰درصد از سطح ۴۴هزار هکتاری زیرکشت برنج امسال در استان برداشت شده و ۳۰درصد باقی مانده به علت بارندگی‌های پاییزی به تاخیر افتاده است. 

محمد سواری پیش بینی کرد: تا پایان عملیات برداشت شالیزارهای استان خوزستان، حدود یکصد هزار تن برنج سفید از نوع عنبربو تولید و به بازار عرضه شود. 

وی گفت: هم اکنون بخش زیادی از شالی برداشت شده به کارخانه‌های برنج کوبی انتقال یافته و فراوری شده است. 

رئیس انجمن برنج خوزستان در ادامه با اشاره به کاهش ۳۰درصدی تولید برنج امسال به علت شرایط نامناسب جوی بخصوص شرجی و افزایش رطوبت در شهریور ماه امسال خواستار پوشش بیمه‌ای خسارات وارده به کشاورزان شالی کار استان شد. 

سواری افزود: صندوق بیمه کشاورزی استان تاکنون زیربار پرداخت خسارات وارده به کشاورزان شالی کار نرفته ولی امید است بخشی از خسارات به محصول برنج به کشاورزان پرداخت شود
وی سقف قیمت تضمینی برنج عنبربر به قیمت ۲۸هزار و ۵۰۰ریال را بسیار پایین عنوان کرد و افزود: قیمت تمام شده هرکیلوگرم برنج محلی استان خوزستان ۴۲هزار ریال است و فاصله قیمت تضمینی با بهای تمام شده سبب شده کشاورزان بیشتر متضرر شوند. 

رییس انجمن برنج خوزستان در ادامه بر تداوم ممنوعیت واردات برنج خارجی در زمان برداشت برنج داخلی با هدف حمایت از کشاورزان شالی کار تاکید کرد و افزود: واردات بی‌رویه و بیش از نیاز به کشاورزان داخلی آسیب زده است. 

سواری افزود: واردات بی‌رویه برنج خارجی سبب تغییر ذائقه مصرف کنندگان ایرانی شده ولی خوشبختانه با اطلاع رسانی و بیان مضرات مصرف برنج خارجی، گرایش به مصرف برنج وطنی در سالهای اخیر بیشتر شده است که این می‌تواند کشت برنج در کشور را بیش از پیش توسعه دهد. 

وی سرانه مصرف هر ایرانی را ۳۶کیلوگرم در سال عنوان و ابراز امیدواری با کنترل واردات برنج خارجی، برندسازی برنج داخلی و تامین آب و رفع محدودیت در کشت برنج بتوان به خودکفایی در تولید برنج رسید. 

رئیس انجمن برنج خوزستان شرایط طبیعی استان خوزستان برای توسعه کشت برنج را مناسب توصیف کرد و گفت: کشت هر هکتار برنج در استان خوزستان برای چهار نفر اشتغال زایی به دنبال دارد ضمن آنکه کشت برنج سبب کاهش شوری زمین و مساعد شدن کشت سایر محصولات کشاورزی می‌شود. 

بر اساس آمار سازمان جهادکشاورزی خوزستان، میزان کشت برنج در استان در سال ۱۳۹۲ یکصد هزار هکتار رسید ولی در سال ۱۳۹۳به ۶۵هزار هکتار و در سال ۱۳۹۴به ۴۴ هزار هکتار رسید که عامل اصلی روند کاهشی کشت برنج محدودیت منابع آب بود. 

شوش‌تر، باغملک، دشت آزادگان، اهواز، شوش، دزفول و خرمشهر از مناطق عمده کشت برنج در استان خوزستان به شمار می‌روند. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.