روزنامه‌ها در یک نگاه:

وقتی فتنه‌گران دلواپس می‌شوند!/ آیت‌الله هاشمی؛ میانجی سیاسیون

در چهارمین شماره از بررسی روزنامه های صبح کشور به سراغ روزنامه های "آفتاب یزد"، "اعتماد" و "کیهان" رفتیم.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به سراغ چهارمین شماره از بررسی روزنامه های صبح کشور می رویم. روزنامه های اصلاح طلب آفتاب یزد و اعتماد و روزنامه اصولگرای کیهان میهمان این شماره ما هستند.

"آیت‌الله هاشمی" میانجی سیاسیون

روزنامه "آفتاب یزد" امروز طی یادداشتی با عنوان "هاشمی میانجی همگرایی شود" از لزوم وحدت سیاسی حول آیت الله هاشمی رفسنجانی در کشور سخن گفت. در ابتدای این نوشته آمده است: " با مرور سطحی اوضاع خاورمیانه و البته نگاهی اجمالی به سیاست داخلی ایران، متوجه آن خواهیم شد که «وحدت» شاید یکی از مهم ترین نیازهای امروز جمهوری اسلامی در سطوح سیاسی و اجتماعی است. بدیهی به نظر می رسد که این نیاز، معلول سیاست های واگرایانه دولت احمدی نژاد در این سطوح بود که نتایجی جز پراکندگی نیروهای سیاسی اجتماعی و خانه نشین شدن عقلای مملکت و در نهایت رسیدن به لبه پرتگاه برای کشور نداشت."

نویسنده این یادداشت با انداختن توپ به قول خودش ویرانی های کشور به داخل حیات خلوت احمدی نژاد می گوید: "روحانی در سال 92 توانست با ایجاد مثلث «هاشمی - رئیس دولت اصلاحات - ناطق» و البته نوع سیاست ورزی خود، حمایت اصلاح طلبان و متعاقب آن جامعه مدنی و همچنین اصولگرایان متنفذ و معتدلی همچون ولایتی و لاریجانی را با خود همراه سازد تا با پشتوانه ای قوی در مسیر تعامل با نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام گام بردارد و در جهت ایجاد حاکمیت یگانه تلاش کند. "

نگارنده یادداشت مزبور در ادامه از سیاست حسن روحانی برای انتخابات مجلس دهم این چنین رونمایی می کند: "لزوم همگرایی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو جهت قطب سازی در برابر قطب تندرو سیاسی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

همگرایی یا «وحدت سیاسی» که یک سر طیف آن را ناطق نوری و لاریجانی به نمایندگی از معتدلین اصولگرا و سوی دیگر آن را رئیس دولت اصلاحات و هاشمی رفسنجانی به نمایندگی از اصلاح طلبان و اعتدال گرایان می توانند تشکیل دهند.«وحدت سیاسی» با حفظ هویت گفتمانی در شرایط امروز برای جلوگیری از تشکیل مجلسی ناکارآمد و تندرو."

در بخش پایانی این نوشته از نقش آیت الله هاشمی برای همگرایی نیروهای سیاسی این چنین یاد می شود: "هرچند که در محافل سیاسی، اظهارات بعضاً متناقضی از رقابت یا همگرایی میان دو جریان اصلاح طلب و اصولگرای میانه به میان آمده است اما به نظر می رسد جریان سیاسی نزدیک به دولت راس آن آیت الله هاشمی باید در این برهه نقش «میانجی» را جهت متقاعد ساختن رهبران سیاسی دو طیف اصلاح طلب و اصولگرایان معتدل برای همگرایی در انتخابات اسفندماه ایفا نماید. هاشمی باید پرچم دار تشکیل «قطب اعتدال گرایی» متشکل از اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو در مقابل «قطب تندروی» در این برهه از فضای سیاسی اجتماعی ایران شود."

روزنامه ها در یک نگاه:

اصولگرایان سردرگم!؟

روزنامه "اعتماد" امروز طی گزارشی با نام "اصولگرايان سردرگم‌تر از هميشه" ادعاهایی را درباره فعالیت های انتخاباتی جریان اصولگرا و سردرگمی آن ها برای مجلس دهم مطرح کرد. در مقدمه گزارش آمده است: "آخرين صورت وضعيت اصولگرايان براي انتخابات مجلس كمتر نشاني از همگرايي و وحدت دارد. پس از تجربه ناموفق سيد رضا تقوي، رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه براي برگزاري جلسات وحدت ميان اصولگرايان، سه ضلعي پايداري، موتلفه و ايثارگران تلاش‌هاي انتخاباتي خود را آغاز كرد.

برگزاري جلسات متعدد ميان اين سه حزب اصولگرا كم‌كم صداي ديگر چهره‌هاي اين جريان را به اعتراض بلند كرد. آنها معتقد بودند قرار نيست سه حزب براي يك جريان تصميم بگيرند. به همين دليل اصولگرايان تصميم گرفتند شوراي همگرايي تشكيل دهند. با اين حال شوراي همگرايي هم به سرنوشتي عجيب دچار شد و حالا اصلا معلوم نيست چنين شورايي تشكيل شود. ميانه اين سردرگمي‌ها برخي از اصولگرايان نيز پرچم شوراي فقها بلند كردند و خواستند محور فعاليت را تقديم سه آيت‌الله كنند. آيات مصباح، موحدي كرماني و يزدي حالا كم‌كم تبديل به مرجع تصميمات شاخه‌اي از اصولگرايان شده‌اند كه نه اكثريت هستند و نه بازيگران اصلي را تشكيل مي‌دهند."

این گزارش در ادامه به خبر روز شنبه هفته نامه صدا مبنی بر ائتلاف آیت الله مقتدایی، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و علی اکبر ناطق نوری این گونه پرداخت:" اصولگرايان روز شنبه يك شوك ديگر هم دريافت كردند. جلسه‌اي كه نشريه صدا نزديك به حزب كارگزاران به آن پرداخت و از نشست علي اكبرناطق نوري، علي اكبر ولايتي، علي لاريجاني و مرتضي مقتدايي خبر داد. حالا صف‌بندي‌هاي اصولگرايان بر خلاف نمايش وحدت‌شان آشكارتر از قبل شده است.با اين وجود آنها در فاصله كمتر از سه ماه مانده به انتخابات هنوز در حال ايده‌پردازي براي چگونگي دستيابي به مكانيزم وحدت هستند. "

این گزارش در پایان می گوید: " اصولگرايان در حالي به استقبال انتخابات مي‌روند كه بايد در شرايط فعلي كار ساختارهاي عملياتي و اجرايي ستاد انتخاباتي خود را انجام دهند اما هنوز درگير سازماندهي مكانيزم وحدت هستند. تجربه ناكام جلسات وحدت، مذاكرات سه ضلعي و حالا هسته مركزي و شوراي هماهنگي نشان مي‌دهد ادامه اين روند نمي‌تواند آينده چندان موفقي پيش روي آنان قرار دهد."

روزنامه ها در یک نگاه:

فتنه‌گران دلواپس!

روزنامه کیهان امروز در گزارشی تحلیلی با عنوان "وقتی اصحاب فتنه آمریکایی - اسرائیلی نگران سلامت انتخابات می‌شوند" به رفتار دوگانه برخی اصلاح طلبان در رعایت قانون و قانون مداری پرداخت. در ابتدای این گزارش آمده است: "با نزدیک شدن به انتخابات فعالیت جریان‌های سیاسی برای ورود به مجلس دهم و نیز خبرگان رهبری تشدید شده است ولی آن چه که این روزها عجیب به نظر می‌رسد داعیه قانون گرایی از سوی کسانی است که سابقه روشنی در فتنه 88 داشته و هنوز عملکرد آنها از یادها و خاطره‌ها نرفته است، این گروه همزمان با سخن گفتن از ضرورت توجه به مر قانون از سوی دیگر نیز روند تشکیک در سلامت انتخابات به بهانه‌های مختلف را آغاز کرده‌اند تا نشان دهند همچنان بر صراط سابق قدم می‌زنند . نگاهی به گروه‌ها و احزابی که این روزها فعال شده‌اند نشان از آن دارد که مدعیان اصلاح‌طلب همراه و همگام با فتنه که بسیار تلاش دارند که سابقه آنان در قضایای بعد از خرداد 88 به فراموشی سپرده شود این روزها میان‌دار قانون‌گرایی و توجه به مر قانون شده‌اند."

روزنامه ها در یک نگاه:

در ادامه این گزارش با اشاره به شکایت روزنامه های اصلاح طلب مبنی بر به هم خوردن سخنرانی تنی چند از چهره های اصلاح طلب در شهرهای مختلف کشور و با نگاه به نوشته روزنامه اعتماد در این زمینه، این چنین می گوید:"بگذارید از شنبه هفته گذشته آغاز کنیم ؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای در آغاز هفته به مراسم مجوز‌دار اصلاح طلبان چند روز پیش از آن پرداخته و از اینکه گروهی به این مراسم مجوز‌دار حمله کرده بودند شکایت و گله کرده و فریاد وا قانونا سر دادند. 

روزنامه اعتماد در شماره شنبه 30 آبان خود در یک متن ادبی و شعر مانند نوشت «عصر پنجشنبه دشت ورامين همه‌چيز آماده بود. نه براي نشست اصلاح‌طلبان اين منطقه بلكه براي آنهايي كه براي بر هم ريختن يك مراسم قانوني برنامه غيرقانوني داشتند. از قبل بنر چاپ كرده بودند. يكي، دو تا هم نبود. چندين بنر منتشر كرده بودند و با ميكروفن و دوربين و حتي نماينده مجلس به مقابل محلي رفتند كه قرار بود يك تجمع قانوني با مجوز برگزار شود. از يك روز قبل تهديد به تجمع كرده بودند. يك روز پيش از مراسم از همه دعوت كرده بودند تا عليه يك مراسم قانوني به خيابان بيايند."

این گزارش در ادامه به قانون گریزی ها و قانون ستیزی های حزب اعتماد ملی در سال 88 این چنین می پردازد: "حزب اعتماد ملی یکی از احزاب اقماری اصلاح طلبان است این حزب که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با دبیر کل خود به میانه میدان آمده بود با شکستی سهمگین روبرو شده و بعد از انتخابات یکی از پایه‌های فتنه عظیم آمریکایی – انگلیسی – صهیونیستی 88 شد. 

با وجود این سابقه معین و روشن حزب اعتماد ملی در روزها و ماه‌های گذشته برای انتخابات اسفند 94 فعال شده و قائم مقام این حزب از ضرورت احترام به قانون و عملکرد سالم نهادهای اجرایی و همچنین شورای نگهبان سخن می‌گوید. "

در ادامه این نوشته آمده است:" اصلاح طلبان همزمان با طرح موضوع ضرورت قانون گرایی چنان چه ذکر شد تشکیک در سلامت انتخابات را نیز پیگیری می‌کنند و این خود از طنزهای تلخ روز گار است. 

مرتضی الویری که در انتخابات 88 رئیس کمیته غیرقانونی صیانت از آرای یکی از نامزدهای فتنه‌گر بوده و در جریان فتنه پس از انتخابات نیز دستگیر و پس از چند ماه به قید وثیقه آزاد شد در گفت‌وگو با آنا از پول‌های بادآورده‌ای سخن می‌گوید که به همراه دو عنصر رد صلاحیت و تطمیع به کمک مخالفین اعتدالیون و اصلاح‌طلبان آمده و نتیجه انتخابات را رقم می‌زند!

سخن گفتن اصلاح طلبان از پول‌های بادآورده انسان را یاد موضوع پول‌های کثیف می‌اندازد که در ماه‌های گذشته از سوی وزیر کشور مطرح و اصلاح طلبان آن را پیگیری کردند و با مشخص شدن جوانب آن و اینکه رد پای این پول‌ها را بایستی در اردوگاه اصلاح طلبان جست‌و جو کرد زنجیره‌ای‌ها سکوت پیشه کردند!"

گزارش نویس روزنامه کیهان در پایان سوالات معنی داری را از اصلاح طلبان مطرح می کند: "سوال این جا است که آیا با ایجاد تشکیک در سلامت انتخابات و حمله به نهادهای قانونی اجرا‌کننده آن می‌توان مدعی قانون گرایی شد ؟! و نکته دیگر اینکه آیا کسانی که خود دستی در به دست آوردن پول‌های کثیف و بادآورده دارند می‌توانند رقبای خود را با این حربه متهم ساخته و با فرار به جلو بر گذشته خود قلم کشیده و آینده‌ای درخشان برای خود رقم بزنند ؟!"

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار