اصفهان؛

عطش خون در خاک کربلا

صدای نوحه های زینب به گوش می رسد و کاروان هایی که با پای پیاده و تنها به عشق علمدار کربلا عازم سرزمینی هستند که خاک اش بوی حسین می دهد؛ جهان، سوگوار چهلمین روز هجرت آسمانی بزرگ مردی است که اسوه صبرو ایمان بود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، تمام شهر سیاه پوش است و در سکوتی عمیق فرو رفته است، شوری عجیب در شهر در جریان است، گویا در دل مردمان شهر هم کربلایی برپا است، صدای مرثیه یا حسین از تمام کوچه های شهر به گوش می رسد و زنانی با چادرهای مشکی زینب وار بر چهره خویش ناخن می کشند و .. زمزمه السلام علی الحسین و علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

بهترین بابای دنیا حسین است، این را تمام دخترکان شهر می دانند؛ عمه زینب، بهترین عمه دنیا است و عمو عباس بهترین عموی دنیا، عمو عباس گرچه بی دست است، اما خیلی ها دست های او را دیده اند که آن ها را حفظ کرده است و در اوج دردهایشان به یقین رسیده اند که عمو عباس بی دست، بهترین عموی دنیاست.

یا زینب! دهم محرم تو بی حسین شدی تا صبر معنا یابد و ما حسینی شویم، سکینه جان! بهای حسینی شدن ما بی حسین شدن تو بود، بهای گزافی بود.. یا فاطمه! شرمنده ایم پدرت را گرفتیم و تو بی پدر شدی و ما حسینی نشدیم!

صدای مرثیه یا حسین می آید...آیا می شنوی زمزمه های حسین- حسین را؟ و اربعین از راه رسید و ماهنوز حسینی نشده ایم...

می خواهیم حسینی شویم، آن چنان که دلمان با زبانمان یک رنگ شود و تمام ماه های سال پدر یتیمان شهر شویم و هرکدام بهترین بابای دنیا شویم، مثل بابا حسین که قرن هاست خیلی ها صدایش می زنند و بابا- بابا می کنند...

کمی آن سوتر نوحه عباس را می خوانند... آیا شنیده ای، می گویند: "به فدای لب تشنه ات یا ابوالفضل"!

عمو عباس می خواهیم درس ایثار را تمرین کنیم، کمکمان کن یاد بگیریم از خود گذشتن و به خدا رسیدن را، می خواهیم خوب شویم به زلالیت اشک ها و زمزمه های یا ابوالفضل در هیاهوی اشک و هق هق هایمان در این شب ها.

پرچم های سبز رنگ یا قمر بنی هاشم با حرکت باد به اهتزاز در آمده اند، آیا می بینی؟

یا قمر بنی هاشم این ماه درِ خیلی از خانه ها به روی مردم باز است، یعنی می شود دستی به سر ما بکشی تا یاد بگیریم تمام ماه های سال مهمان نواز باشیم و آبروی یک مسلمان شویم! یاد بگیریم بخشش هایمان بی رنگ از ریا باشد و تنها شاهدِ بنده نوازیمان فقط خدا باشد، چه اشکال دارد هرکدام از ما علی زمانه خود شویم و شب به شب نه، ماه به ماه پدر یتمان شویم!

سکینه جان می خواهیم تمرین کنیم نجابت را، کمکمان کن یاد بگیریم تمام ماه های سال ایمان و عفت مان بالاتر از جان مان باشد و بهایش را با چیزی مقایسه نکنیم.

یا علی اکبر! تو جوان رشید حسینی! اُسوه جوانان دست جوانانمان را بگیر تا جوانی شان را از بطالت روزها درآورند و در این شب های شور و عزا با دلت پیوند دهند آن وقت تمام روزهای سال و مناسبت ها روز جوان خواهد شد.

علی اصغر تو کم سن ترین شهید کربلایی! آیا می شود ما با تمام بزرگی مان شهید شویم؟ آخر شهادت که تنها در کربلا نیست! در همین خاک هم معنا می یابد، تنها باید کمی عمیق تر نگاه کرد، آن وقت می بینی که عمق نگاه در چشمانت عوض خواهد شد!

عاشورا یعنی فرهنگ مردانگی، جوانمردی، ایثار، شهادت، تکرار مبارزه حق علیه باطل و حماسه یعنی عاشورا و عاشورا هنوز هم در دل زمان زنده است و مبارزه حسینیان زمان علیه یزید زمانه و زمان ها ادامه دارد. عاشورا شهادت حق علیه باطل و مرگ برای آزادگی است و همان درسی که حسین علیه السلام با رفتن اش بر جای گذاشت تا نه فقط نام اش بلکه راه اش را ماندگار سازد.

اربعین یعنی حسین شهید شد تا رسم انسانیت و مردانگی نخشکد و زینب داغدار شد تا انسان ها بیاموزند برای خوب بودن هیچ وقت دیر نیست حتی اگر قرن ها از یک قیام بگذرد که قیام یعنی اقتدار یک فرهنگ و یک ملت و عطشی که لب های ترک خورده و تشنه ای را به تصویر می کشد که آب را از آن ها دریغ داشتند و آب یعنی عطش در صحرایی که در آن خاک اش هم اسیر بی آبی است اما از چهره کودکانی شرم دارد که تشنه قطره ای آب اند و مردی که سقاکربلا بود و لبان عطش خورده کودکانی را سیراب می کرد که نه فقط از نبود آب بلکه از حادثه ای عظیم در روز عاشورا عطش داشتند.

اربعین یعنی چهل روز داغ زینب را خوردن. اربعین یعنی چهل شب، خانه بی پدر باشد. اربعین حسین و یارانش یعنی بر سر تمام کودکان دشت، دست نوازش بکشی و در جواب کودکی که از تو نشان از پدر می گیرد بگویی کربلا هنوز حرف برای گفتن دارد، به تمام زنان بیوه بگویی کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا و اربعین یعنی چله نشین غم و سوگواری در زمین و فرازی رو به آسمان و اربعین هر روز و هر ساعت ادامه دارد که اربعین یعنی هجرت از خاک به افلاک.

" السلام علی الحسین و علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین."

گزارشی از نازیلا انصاری


انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.