دودستگی کشورهای اروپایی در مسئله تغییرات اقلیمی

پافشاری کشورهای اروپای شرقی بر مصرف ذغال سنگ، مانع اجرای سیاست یکپارچه اتحادیه اروپا در مسئله آب و هوا می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، فعالیت دو معدن بزرگ ذغال سنگ در آلمان شرقی و جمهوری چک، دو دستگی کشورهای اروپایی را برسر کاهش گازهای گلخانه‌ای بیشتر نشان می‌دهد. درحالیکه کشورهای اروپای غربی در تلاش هستند تا مصرف ذغال سنگ را متوقف کنند، کشورهای اروپای شرقی، بویژه جمهوری چک و لهستان، گام‌هایی در جهت حفظ معادن ذغال سنگ خود برداشته‌اند.

این دو دستگی، تا حد زیادی ناشی از اثرات جنگ سرد است. در بسیاری از بلوک‌های کمونیستی پیشین، ذغال سنگ تنها جایگزین داخلی برای نفت و گاز وارداتی از روسیه بود. در شش کشور جدا شده از شوروی سابق که اکنون عضو اتحادیه اروپا هستند، ذغال سنگ 39 درصد انرژی مصرفی سالیانه را تشکیل می‌دهد. این درحالی است که در کشورهای اروپای غربی تنها 12.5 درصد انرژی از طریق ذغال سنگ تأمین می‌شود. آمار بالای اشتغال در معادن ذغال سنگ در کشورهای اروپای شرقی نیز مشکل دیگری بر سر راه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است. این کشورها مشکلات اقتصادی را که درپی استفاده نکردن از ذغال سنگ برای آنها ایجاد می‌شود، مهمترین علت تصمیم خود برای ادامه استفاده از این معادن دانسته‌اند.

این درحالی است که کشورهای اروپای غربی به سرعت در حال کاستن از میزان مصرف ذغال سنگ خود هستند. برای نمونه فرانسه سه چهارم از برق خود را با استفاده از انرژی هسته‌ای تولید می‌‌کند. بسیاری از کارشناسان در این کشورها معتقدند آینده‌ای با ذغال سنگ وجود ندارد و پافشاری کشورهای اروپای شرقی در استفاده از این منبع فسیلی، یکپارچگی اتحادیه اروپا را در مسئله آب و هوا به خطر می‌اندازد.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار