آیا پرداخت نفقه توسط زوج ضروری است؟/استحقاق دریافت نفقه تا زمان تمكین زوجه

چنانچه شوهر از پرداخت نفقه همسر خود امتناع کند، زن حق خواهد داشت به دلیل عدم پرداخت نفقه و عدم امکان الزام شوهر به پرداخت آن، از دادگاه تقاضای طلاق کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال های اخیر و با توجه
به این كه در 6 ماهه نخست سال جاری 83 هزار و 277 طلاق به ثبت رسید متاسفانه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 / 9 درصد افزایش داشته است.

و می توان عنوان كرد كه در همین مدت، بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 29 - 25 سال شامل 20 هزار و 148 واقعه گزارش شد.

همچنین بیشترین طلاق ثبت شده زنان هم در گروه سنی 29 - 25 ساله شامل 19 هزار و 382 واقعه بوده است.

در همین راستا و افزایش آمار تاسف برانگیز،طلاق و جدایی زوجین به دلائل مختلف  صورت می گیرد كه در این میان دریافت نفقه توسط زنان با توجه به عدم اشراف آن ها به قوانین به یكی از عمده مشكلات آن ها بدل شده است اما قانون در این خصوص چه می گوید:

 *تعریف نفقه در قانون مدنی  

نفقه عبارت است از تامین هزینه زندگی زن كه شامل خانه، اثاثیه منزل، غذا، لباس، دارو و درمان از زمان عقد دائم كه برعهده زوج می باشد. 

مطابق قانون مدنی ایران :نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت از قبیل مسكن، البسه، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. 

 *میزان نفقه چگونه محاسبه می شود؟

ضابطه موجود در تعیین میزان نفقه، بر مبنای شئونات خانوادگی زن، عرف و عادت ساكنان هر منطقه و وضع مالی مرد، می باشد و در صورت عدم توافق زوجین در میزان نفقه، دادگاه به تعیین میزان آن اقدام می نماید. 

*شرایط پرداخت نفقه 

به محض این كه عقد ازدواج صورت پذیرفت و زوجین زندگی زناشویی خود را آغاز نمودند، شوهر مكلف به پرداخت نفقه است. البته زوجه در صورتی مستحق نفقه است كه از همسر خود تمكین نماید. 

تمكین به معنای اطاعت زن از شوهر در ادای وظایف زوجیت، حسن معاشرت و سكونت در منزل شوهر است. به زنی كه از همسرش در مفهوم خاص و عام اطاعت ننماید «ناشزه» گویند. 

ماده 1108-هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع كند، مستحق نفقه نخواهد بود. 

* تعلیق نفقه چه زمانی صورت می گیرد؟

زوج وظیفه دارد كه در حد توانش منزلی مستقل و متناسب با شئونات زوجه فراهم نماید. حال اگر این منزل از جنبه شئونات اجتماعی مطابق حال زن باشد ولی به سر بردن در آن منزل موجب شود كه احتمال ضرر و زیان شرافتی یا بدنی (آزار و اذیت) زوجه برود، خروج وی از منزل «نشوز و عدم اطاعت» محسوب نمی‎گردد و نفقه تا زمان برطرف شدن مشكل به وی تعلق خواهد گرفت. 

ماده 1114 قانون مدنی-زن باید در منزلی كه شوهر تعیین می كند سكنی نماید مگر آنكه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. 

ماده 1115 قانون مدنی-اگر بودن با شوهر در یك منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، زن می تواند مسكن علیحده اختیار كند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور، محكمه حكم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام كه زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است نفقه برعهده شوهر خواهد بود. 

*ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه 

زنی كه همسرش از پرداخت نفقه به وی خودداری می كند، هم می تواند شكایت كیفری كند و هم می تواند دادخواست حقوقی ارائه نماید. 

ماده 642-هر كس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمكین ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید، دادگاه او را از سه ماه و یك روز تا پنج ماه حبس محكوم می نماید. 

*نفقه یكی از جرائم مستمر

نفقه از جمله جرائم مستمر به شمار می رود یعنی از آنگونه جرائمی است كه در صورت عدم پرداخت، به دفعات قابل شكایت كیفری می باشد مثلا اگر نفقه مرداد ماه پس از شكایت كیفری از شوهر اخذ گردید ولی او از پرداخت نفقه ماه بعد خودداری كرد، زن می تواند مجدداً شكایت ترك انفاق نماید. به همین لحاظ بزه «ترك انفاق» جرم مستمر محسوب می گردد و باگذشت شاكی، پرونده بسته می شود. 

گفتنی است چنانچه زنی بخواهد نفقه ایام گذشته خود را طلب كند، فقط با ارائه دادخواست حقوقی می تواند آن را دریافت نماید.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۴
با سلام ماده استنادی مندرج در مقاله منسوخ شده است.(ماده 642)
آخرین اخبار