یادداشت/

بزرگترین اجتماع انسانی و نقش رسانه‌ها در قبال آن

ظرفیت و پتانسیل بالای اربعین می‌تواند در صورت هوشیاری جهان اسلام عاملی بازدارنده باشد.

بزرگترین اجتماع انسانی و نقش رسانه‌ها در قبال آنبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "محمدمهدی‌ ملکی"  کارشناس مسایل خاورمیانه طی یادداشتی پیرامون حضور تاریخی مردم در اربعین و نقش رسانه‌ها در مقابل آن پرداخته و در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار داده است.

این یادداشت به شرح زیر است:

اربعین بزرگترین گردهمایی جهان است و با این وجود احتمالاً شما تا کنون چیزی در مورد آن نشنیده اید. اربعین هر تجمع دیگری را در نظر کوچک می کند، سال گذشته جمعیت شرکت کننده در آن به بیست میلیون نفر رسید. به راستی حسین کیست؟ سوالی با این عمق که می تواند باعث شود افراد دین خود را تغییر دهند و تنها زمانی می تواند پاسخ داده شود که شما پای پیاده به حرم (امام)حسین رفته باشید.

یادداشت خود را با بخشی از نوشته نشریه معروف امریکایی هافینگتون پست در خصوص اربعین آغاز کردم که می تواند درگاه مناسبی جهت ورود به بحث اصلی این نوشته باشد. اربعین را می توان از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار داد و در این فرصت ما نیز قصد بررسی یکی از ابعاد آن را داریم، رسانه ها و اربعین.

شاید یکی از زوایای مهمی که می بایست رسانه‌ها جهت پوشش و نشر آن به میدان آیند بعد امنیتی واقعه اربعین است. عراق یکی از دو کشوری است که تروریسم در دل آن نفوذ کرده و بخشی از مناطق آن را تحت اشغال خود در آورده، اما با این وجود و علی رغم تهدیدات داعش نسبت به انجام عملیات‌های تروریستی، همه ساله این گردهمایی عظیم میلیونی در کمال آرامش و امنیت برگزار و زائران سلامت به کشورهای خود باز می گردند.

به لحاظ فرهنگی نیز می توان واقعه عظیم اربعین را مورد ارزیابی قرار داد و رسانه‌ها سوژه های بسیاری را در این خصوص خواهند داشت. اتحاد و نزدیکی مسلمانان شیعه و سنی با یکدیگر، همبستگی مسلمان و غیر مسلمان که عشق به امام حسین آنها را همسیر و نسبت به هم مهربان کرده است، دل هایی که به هم نزدیک می شوند و موجبات پیوند و برادری میان ملتها و حتی دولتها را فراهم می آورد. اربعین قابلیت جریان سازی فرهنگی و تمدن سازی را داراست و از این منظر بایستی فعالان فرهنگی و مذهبی با مساعدت رسانه‌ها به کنکاش بیشتر پردازند.
 
اربعین یک گردهمایی بزرگ سیاسی و قدرت نمایی مسلمانان است و نمادی از اتحاد جهان اسلام و غیر آن. اربعین به راحتی ظرفیت آن را داراست که بتواند تا هفته‌ها و ماه‌ها به عنوان خبر و گزارش در رسانه‌ها، چشم جهانیان را به خود معطوف نماید. این یک فرصت مغتنم جهت بهره برداری در راستای منافع جهان اسلام و بشریت است. اربعین یعنی زنده نگه‌داشتن عاشورا و یکی از مهم ترین عبرت‌های عاشورا آن است که زیر بار حرف زور نروید و با ظلم و ستم به مبارزه برخیزید.

رویکرد رسانه‌های غربی نسبت به اربعین در سال‌های اخیر متفاوت بوده و در حد فاصل عدم نشر خبر تا انعکاس ضعیف و کمرنگ آن در جریان بوده است. برخی از رسانه‌های غربی که به اطلاع رسانی این اجتماع عظیم پرداختند از تاکتیک کم اهیمت جلوه دادن خبر بهره بردند. هر خبر و و اقعه ای در دنیا متناسب با سیاست‌های صاحبان رسانه ها می تواند به راحتی بزرگ و یا کوچک جلوه داده شود که سهم گردهمایی اربعین هم در رسانه های غربی حالت دوم بوده است. طریقه انتشار خبر مربوط به اربعین نیز در برخی از رسانه های غربی قابل توجه است به طور مثال زیر سوال بردن تعداد زائران ، اشاره به برخی نکات انحرافی و تفرقه افکنانه  همچون "بزرگترین راهپیمایی مسلمانان"  یا  "حرکت عظیم شیعیان به سوی کربلا با وجو تهدیدات داعش" و از این قبیل موارد .

تجمع میلیونی اربعین در " دنیا " بی نظیر بوده و هست، کجا دیگر می‌توان نمونه‌ای مشابه پیدا کرد؟ بنابراین قید مسلمانان محدود کردن آن است، همچنین در راهپیمایی اربعین مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی همگی در کنار هم حضور دارند و همان طور که در بعد فرهنگی و سیاسی اربعین هم بدان اشاراتی شد، اتحاد همه انسان های شرکت کننده فارغ از مذهب، دین و قومیت آنها و مهربان بودن در حق یکدیگر یکی از ویژگی های متمایز کننده این اجتماع است.

رویکرد رسانه‌های داخلی ما نیز بدان گونه بوده است که همراه زائران اربعین از ابتدا تا انتها قرار گرفتند و هر ساله این گردهمایی عظیم و قدرت نمایی جهان اسلام را به خوبی و با تمام توان پوشش می دهند. مستند سازی‌های مفید و جذابی که در چند سال اخیر پیرامون این موضوع صورت گرفته در کنار برقراری ارتباط  مستقیم با دو شهر نجف و کربلا در این ایام و همچنین دعوت از کارشناسان مختلف جهت بررسی ابعاد اربعین، از اقدامات شایسته رسانه ملی ما بوده است.
 
ظرفیت و پتانسیل بالای اربعین می تواند در صورت هوشیاری جهان اسلام عاملی بازدارنده باشد جهت مقابله با جنگ نرم دشمنان و مقابله با پروژه اسلام هراسی به ویژه در دنیای غرب. یکی از عللی که رسانه‌های غربی کمتر به مساله اربعین می پردازند همین است، آنها می دانند که کافی است عده ای از مردم غرب و به خصوص جوانان غربی که تشنه دانستن حقایق هستند با آگاهی از چنین مراسمی و اندک تحقیقی پیرامون چرایی آن به سمتی روند که باب میل رهبران سیاسی غرب نیست و این یعنی شکست پروژه اسلام هراسی، امری که سال هاست رسانه‌های مغرض با القائات خود به مردم غرب همچون  تروریسم خواندن مسلمانان و معرفی کردن اسلام به عنوان دشمن اصلی جهان غرب سعی در پیش برد آن دارند.
 
حال در شرایطی که برخی رسانه‌ها چنین رویکردی را نسبت به بزرگترین گردهمایی در جهان اتخاذ می کنند و با آن کاملاً سیاسی برخورد می کنند، وظیفه ما بیش از پیش سنگین تر می شود و هر یک از ما می باید به قدر توان و سهم خود در نشر صحیح چنین واقعه ای کوشا باشیم. 

ائمه جماعات در کشورهای غربی، فعالان انجمن های اسلامی در کشورهای اروپایی و امریکایی و دیگر نقاط، زائرین اربعینی که به کشورهای خود باز می گردند ( زائران اربعین از 60 کشور جهان گرد هم آمده بودند)، سفارت خانه های کشورهای اسلامی و به خصوص جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها که ظرفیت بالایی در بسیج نیروهای فعال مسلمان و غیر مسلمان دوستدار امام حسین دارند و نسبت به امکانات، فرصت‌ها و محدودیت‌های کشورهای مختلف به خوبی اشراف دارند و در آخر کلیه زائران و محبان امام حسین که هریک می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی حضور آگاهانه و فعالانه‌ای در فضای مجازی داشته باشند و اربعین را آنگونه که دیدند و درک کردند نشر دهند تا برخی مردم دنیا که در بی خبری محض و یا کم اطلاعی از چنین مراسمی به سر می برند نیز بدان آگاه شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار