گزارش المانیتور: چرا بهای دلار در ایران افزایش می‌یابد؟

سایت تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی دلایل افزایش بهای دلار در ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور درباره دلایل افزایش بهای دلار در ایران نوشت: ارزش و بهای پول ملی ایران فقط به سیاست‌های بانک مرکزی، تراز تجاری و تورم این کشور بستگی ندارد. در فقدان شاخص‌های اعتماد مصرف کنندگان و بازرگانان، عوامل و شاخص‌های داخلی و خارجی بسیاری بر نوسان بهای دلار در ایران تاثیر می‌گذارد.

در ادامه این گزارش آمده است: تقریبا غیرممکن است در یک واحد‌ خصوصی در تهران صحبتی پیرامون فعالیت‌های تجاری شود بدون آنکه مقایسه‌ای میان ریال و دلار صورت نگیرد. تفاوت بهای ریال و دلار در چند سال اخیر به قدری در ایران مشهود شده که تمام فعالیت‌های تجاری این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. این اختلاف قیمت از زمان تشدید تحریم‌های غرب علیه تهران شدت گرفته است. ایران در ال 2002 (1381) نرخ ارز مرجع را به بازار معرفی کرد تا از چند قیمتی شدن دلار جلوگیری کند. این طرح به لطف دخالت بانک مرکزی حدود یک دهه بسیار خوب جواب داد؛ اما تحریم‌های اقتصادی، تجاری و نفتی ایران در سال 2012 (1391) تمام معادلات را بر هم زد. مشکل تفاضل قیمت میان ریال و دلار میان سال‌های 2012 تا 2013 به اوج خود رسید و تفاوت بهای این دو واحد پولی را 300 درصد افزایش داد. به دنبال آن تورم افزایش یافت و بانک مرکزی برای مهار مشکل تورم نرخ سود بانکی را کاهش داد. در این شرایط اعتماد تجاری در مبادلات ارزی، داد و ستد فلزات گرانبها و جذب سرمایه‌های خارجی کاهش یافت.

زمانیکه "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، در سال 2013 (1392) مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرد، تقویت اقتصاد ایران را اولویت  برنامه‌های کابینه خود دانست و گفت: به گردش درآمدن چرخ سانتریفیوژها مهد است؛ اما باید چرخ زندگی مردم هم بچرخد. زمانیکه روحانی ریاست دولت را در دست گرفت نرخ تورم در ایران 40 درصد بود که هم‌اکنون نرخ تورم ماهانه به کمتر از 15 درصد کاهش یافته است. اقتصاد ایران به کاهش بیشتر نرخ تورم نیاز دارد و با تامین منابع مالی بیشتر و بسته‌های محرک اقتصادی، به ثبات بهای دلار کمک کند.  

المانیتور در پایان نوشت: در ایران همه منتظر فرارسیدن سال نو میلادی و محقق شدن وعده آمریکا در لغو تحریم‌های اقتصادی هستند. لغو تحریم‌ها می‌تواند علاوه بر نشان دادن صداقت غرب در عمل به تعهدات ذکر شده در توافق هسته‌ای، تغییری در وضع اقتصادی ایران ایجاد کند و با ثبات شدن بهای ارز در این کشور را به همراه آورد.

انتهای پیام/ 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار