بیش از هزار و دویست رقبه وقفی برای احیاء نیاز به تعمیر دارند

معاون حقوقی سازمان اوقاف گفت: در طرح تحول اقتصادی موقوفات بیش از یک میلیون متر مربع از رقبات طی 5 سال گذشته تعمیر و بازسازی شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی، معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان مراتع و جنگل‌ها از تعیین تکلیف بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد و بیان کرد: زمین‌خواران بخشی از موقوفات را که مالک آن مشخص نبود، مورد تعرض قرار می‌دادند که پس از تعیین تکلیف این اراضی با کمک سازمان ثبت و اسناد کشور موقوفات تثبیت شد. 

وی افزود: به طور میانگین بین 6 تا 7 هزار پرونده دعاوی بین اوقاف و اشخاص در محاکم قضایی در حال جریان است و طی یک سال و نیم گذشته حدود 8 هزار پرونده نیز تعیین تکلیف شده به طوریکه از این تعداد بیش از 90 درصد موارد حکم به نفع موقوفه بودن مورد اختلافی صادر شده است.

معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در این میان برخی موقوفات با ارزش‌های اندک توسط اشخاص به تصرف درآمده بود و البته برخی دیگر به صورت مجموعه‌ای ساماندهی شده به وقف‌خواری اقدام کرده بودند.

وی در خصوص احیاء موقوفات و رقبه‌های مربوطه اظهار داشت: این مسئله جنبه‌های مختلفی دارد به طوریکه برخی از رقبات و موقوفات احتیاج به ساخت و ساز و تعمیر دارد و این در حالیست که برخی دیگر علی‌رغم آباد بودن نیاز به موارد حقوقی چون اقدامات ثبتی، پشتیبانی‌های مالی و یا همکاری دولت برای دریافت مجوزها جهت تعیین کاربری‌های مناسب و همچنین بودجه ساخت و ساز دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی گفت: بیش از هزار و دویست هزار رقبه وقفی با کاربری‌های مختلف از جمله مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و غیره وجود دارند که باید بر اساس نیت واقف درآمد این رقبات صرف اقدامات خیر شود اما به علت نیاز به احیاء منفعت موردنظر را نمی‌‌رسانند.

وی با بیان اینکه «طی 5 سال گذشته بیش از یک میلیون متر مربع از موقوفات تعمیر و بازسازی شده است» گفت: در طرح تحول اقتصادی موقوفات، بهره‌وری آنها پایش شده و براساس آن شاخص‌های بهره‌وری برنامه‌های سال موقوفات تعیین می‌شود.





برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.