تبریز؛

نقش اصلی خانواده ها در ترک اعتیاد افراد

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: اگر خانواده و جامعه شرایط لازم را فراهم نکند و اگر معتادان پس از ترک و بازگشت به جامعه مشکل داشته باشند،احتمال گرفتاری دوباره آنها در دام اعتیاد زیاد خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ نصرتی گفت: مرکز ماده 16 که از پنج ماه پیش فعالیت های خود را آغاز کرده است به عنوان مرکز حاکمیتی با پذیرش معتادهای بی خانمان و متهاجر به نگهداری، درمان و بهبود آنها اقدام و در آخر با اشتغالزایی و فراهم آوردن موقعیت های شغلی آسان برای بهبودیافتگان از اعتیاد، در جهت ایجاد شهری بدون معتاد متهاجر حرکت می کند.

وی در خصوص پیشرفت فعالیت های مرکز ماده 16 از آغاز فعالیت تا کنون گفت: در حال حاضر 28 مرکز ماده 15 یا همان کمپ های ترک اعتیاد در تبریز فعال هستند و پس از پذیرش معتادان، افراد معتاد متجاهر، بی خانمان و دارای بیماری خاص را به مرکز ماده 16 انتقال می دهند.

وی ادامه داد: از آغاز فعالیت مرکز ماده 16 تا کنون 311 فرد معتاد پذیرش شده است که کمتر از یک درصد آنها به صورت داوطلبانه اقدام به ترک کرده اند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خاطرنشان کرد: از این تعداد 137 نفر پس از ترک و بهبودی ترخیص شده و 156 نفر نیز همچنان تحت مراقبت هستند.

نصرتی با اشاره به طرح جمع آوری معتادهای متجاهر اظهار کرد: نیروی انتظامی موظف است در راستای تحقق شهر بدون معتاد، تمام معتادان را جمع آوری و به کمپ های ترک اعتیاد و مراکز ماده 15 تحویل دهد چرا که برای تحقق هدف مورد نظر یا باید خود افراد به صورت داوطلبانه به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند و یا پلیس آنها را جمع آوری کند.

وی اظهار کرد: اگر کارشناسان حاضر در مرکز ماده 16 تشخیص دادند که معتادی مبتلا به بیماری خاصی مثل ایدز یا هپاتیت می باشد، او را به مرکز ماده 16 مهر صابرین انتقال می دهند.

وی بیان کرد: بر اساس اقدامات ویژه ای که در مرکز ماده 16 انجام می شود معتادان پس از غربالگری مورد درمان قرار می گیرند و بهبود می یابند اما این اقدامات فقط یک طرف کار است و در طرف دیگر جامعه و مهمتر از آن خانواده قرار دارد که باید با فراهم کردن شرایط لازم، کمک کنند تا فرد بهبود یافته بار دیگر سراغ این بلای خانمان سوز نرود.

نصرتی تاکید کرد: اگر خانواده و جامعه شرایط لازم را فراهم نکند و اگر معتادان پس از ترک و بازگشت به جامعه مشکلاتی مثل بیکاری داشته باشند، احتمال گرفتاری دوباره آنها در دام اعتیاد زیاد خواهد بود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.