جان کری: اسرائیل در پی حل مناقشه خود با فلسطینیان نیست

وزیر امور خارجه آمریکا گفت رژیم صهیونیستی، ایده‌ای برای حل و فصل مناقشه‌اش با فلسطینیان ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هاآرتص، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه نیویورکر گفت اسرائیل هیچ ایده و فکری برای حل وفصل مناقشه خود با فلسطینیان ندارد.
جان کری در مصاحبه با مجله آمریکایی نیویورکر گفت:  اسرائیل به یک دولت دو ملیتی تبدیل می شود که قادر نخواهد بود خود را مدیریت کند.

کری در این مصاحبه گفت: دولت اسرائیل نمی داند چگونه مناقشه با فلسطینیان را حل و فصل کند؛ یا این که نمی داند می خواهد خودش چه نوع کشوری باشد.

کری سوال کرد:« آیا اسرائیل می خواهد یک دژ و قلعه  بزرگ باشد؟»

انتقاد کری از سیاست های دولت نتانیاهو بخشی از یک پروفایل طولانی از دیوید رمنیک سردبیر نیویورکر درباره سه سال وزارت کری است.

بخش عمده ای از این مقاله به نگرانی های کری در خصوص ناکامی اش در رسیدن به یک راه حل برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان و ترس او از فروپاشی تشکیلات خودگردان می پردازد.

رمنیک همچنین با برخی از مشاوران کری نیز مصاحبه کرده و قول هایی از آنها در مقاله اش نقل کرده است. آنها که نامشان فاش نشده است ، گفتند ناراحتی های کری از نتانیاهو  به مسائل مختلف همچون شهرک سازی در کرانه باختری و یا به شکست کشاندن حتی مذاکرات بی اهمیت بر می گردد.

با این وجود ، مشاوران کری می گویند که او قصد دارد به فعالیت خود در این زمینه تا آخرین روز وزارت یعنی ژانویه 2017 ادامه دهد.

کری به رمنیک گفت معتقد است اسرائیل در جاده ای قرار دارد که در انتهای آن به یک دولت دو ملیتی تبدیل می شود، یعنی موجودیتی که مدیریت آن غیرممکن خواهد بود.

کری  افزود از این می ترسد که تشکیلات خودگردان فرو ریزد و سی هزار نیروی امنیتی آن پراکنده شوند و نتیجه اش آشوب و هرج و مرج و درگیری با رژیم صهیونیستی باشد.

کری گزینه جایگزی حل و فصل مناقشه را نشستن و نظاره کردن وخیم شدن اوضاع عنوان کرد. وی  با مطرح کردن ادعاهای بی اساس خود گفت: « حزب الله های بیشتر به وجود می آید. راکت های بیشتر وجود خواهد داشت و همه آنها به یک طرف نشانه می روند. مردم بیشتری در مرز خواهیم داشت.و آن موقع چه اتفاقی می افتد؟ شما یک قلعه بزرگ خواهید بود؟ اما این راه زندگی نیست. به نظر من خیلی هوشمندانه تر و راهبردی تر است که یک فرضیه برای چگونه حفظ کردن نظام یهود و دموکراسی و نماد بودن برای دنیا داشته باشیم.»

بر اساس این گزارش، کری گفت اعتقاد ندارد اسرائیل محو می شود بلکه سوال این است که اسرائیل در سالهای آتی چه شکلی به خود می گیرد.او از واژه آپارتاید استفاده نکرد، اما تلویحاً گفت که منطقی است که این نتیجه حاصل شود.

کری این سوالات را مطرح کرد:« آیا اسرائیل یک دموکراسی خواهد بود؟ آیا یک دولت یهود خواهد بود؟ یا یک نظام واحد با دو سیستم  خواهد بود؟یا اینکه رفتاری بی رحمانه با فلسطینیان خواهد داشت چرا که اگر به آنها حق رای دهد ، نظام یهود کمرنگ می شود؟»

کری گفت: نمی دانم.جوابی ندارم. اما مشکل این است که آنها نیز(اسرائیل) جوابی ندارند. مردمی که باید جواب داشته باشند ،‌ جواب ندارند.این جواب نیست که شهرک سازی در کرانه باختری ادامه یابد و خانه مردم ویران شود در عین حال برای صلح تلاش کنیم و وانمود کنیم که این یک راه حل است.»

کری همچنین گفت که در سال 2010 وقتی رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود ، با بشار اسد درباره امکان توافق صلح با اسرائیل صحبت کرد.کری مدعی شد در آن گفتگوها،  اسد به او نامه امضاء شده داد که حاوی پیشنهاد صلح بود و مطابق آن، سوریه اسرائیل را به رسمیت می شناخت و در ازای بازگردانده شدن بلندی های جولان، سفارت خود را باز می کرد.

کری در ادامه مدعی شد: به اسد خاطرنشان کرده بود که چنین معامله ای مستلزم قطع رابطه نظامی با ایران و حزب الله خواهد بود.

کری به نیویورکر گفت اما وقتی نتانیاهو در این باره شنید، مخالفت کرد.کری گفت: نتانیاهو به واشنگتن آمد  و اولین حرفی که از دهانش بیرون آمد این بود که «من این کار را نمی کنم».


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار