سهم زنان از کرسی‌های مجلس عربستان چقدر است؟!

زنان عربستان سعودی برای نخستین بار در تاریخ این کشور در انتخابات مجلس شرکت کردند.

سهم زنان از کرسی‌های مجلس عربستان چقدر است؟!
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «وُکیتیو،» زنان عربستان سعودی روز شنبه، در انتخابات مجلس این کشور شرکت کردند. در این انتخابات دست‌کم 20 نامزد زن برای تصاحب کرسی‌های مجلس برگزیده شدند. عربستان سابقه بسیار بدی در مسئله حقوق زنان دارد تا جاییکه زنان دراین کشور حق رانندگی ندارند. 

این نخستین بار است که در عربستان به زنان اجازه شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی داده می‌شود. با ورود این 20 زن به مجلس این کشور، موقعیت عربستان در مقایسه با 187 کشور جهان از نظر مقیاس تعداد نماینده زن در مجلس، بسیار بهبود یافت. به گونه‌ای که از قعر جدول مقایسه بانک جهانی به میانه‌ آن صعود کرد. در حال حاضر تعداد نمایندگان زن کنگره آمریکا کمتر از 20 نفر است.

براساس گزارش بانک جهانی، تنها دو کشور در جهان وجود دارند که زنان اکثریت مجلس عوام در آنها را تشکیل می‌دهند. در رواندا، سهم زنان در مجلس عوام 64 درصد و در بولیوی 53 درصد است. در این گزارش آمده است به طور متوسط در جهان سهم زنان از مجلس عوام کشورها 20 درصد است.

اگرچه زنان عربستان این هفته انگشتان خود را با جوهر آبی انتخابات رنگی کردند، حل مسائل اساسی و مهم آنها همچنان از نگرانی‌ آنها به شمار می‌رود. تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد زنان عربستان سعودی در مسائل مربوط به خانواده از لحاظ قانونی باید کاملا تابع مردان باشند. شاخص شکاف جنسیتی مجمع اقتصاد جهانی در سال 2015 نشان می‌دهد در میان 145 کشور، عربستان در رده 134 قرار دارد.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار