سنندج؛

عقیم ماندن پروژه منطقه آزاد، تورم و افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی سنندج گفت: اگر ایجاد منطقه آزاد در کردستان در قالب طرح بماند و قابلیت اجرایی نگیرد، اثرات تورمی بالایی در اقتصاد خواهد داشت.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،پیمان اسراری، با یادآوری طرح دولت برای ایجاد منطقه آزاد در استان کردستان، پیرامون بستر‌هایی که باید در این خصوص فراهم شود، گفت: به طور طبیعی، اجرای طرح‌های بزرگ نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌ها است.

وی افزود: در کردستان، مشکل اساسی ما در طرح‌ها، نبود زیرساخت‌ها به شمار می‌رود و در این رابطه، راه و جاده 2 مورد از مؤلفه‌های اصلی در سرعت‌دهی به ایجاد منطقه آزاد هستند.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی سنندج گفت: در کنار آن بحث احداث فرودگاه در بانه و مریوان بسیار مهم است، همچنین مؤلفه دیگر، شکل‌گیری بازار در این 2 شهر برای استفاده از شرایط منطقه آزاد بوده که خوشبختانه این امر تا حدود زیادی صورت گرفته است.

اسراری بیان کرد: اثرگذاری دستگاه‌های خدمات‌رسان در حوزه صادرات، دیگر پارامتر در تسریع راه‌اندازی و اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری است و به عنوان نمونه، گمرک، حمل و نقل و پایانه‌ها و بیمه، باید نسبت به چابک‌سازی اقدام کنند تا شرایط ایجاد منطقه آزاد به بهترین شیوه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه آزاد تجاری را آماده کنیم و این مسئله تنها در قالب طرح بماند و قابلیت اجرایی نگیرد، اثرات تورمی بالایی در اقتصاد و به‌ویژه در افزایش نرخ زمین و مستغلات، مسکن و اجاره‌بهای مغازه‌ها به همراه خواهد داشت.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی سنندج گفت: تردیدی وجود ندارد که ایجاد این منطقه آزاد تجاری به لحاظ روانی، یک شرایط تورمی را ایجاد می‌کند و فضای عرضه و تقاضا در حوزه زمین دچار مشکل خواهد شد، ضمن آنکه هم‌اکنون در اقتصاد مرزی به طور میانگین 50 هزار نفر از این طریق امرار معاش می کنند، بنابراین اجرای ناصحیح پروژه منطقه آزاد، محل ارتزاق آنها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.