آبادان؛

کشاورزی منطقه در گرو توجه جدی به رودخانه بهمنشیر

رودخانه بهمن شیر با بیش از هشتاد کیلومتر طول و یکصد متر عرض در شمال و شمال شرق جزیره آبادان قرار دارد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ این رودخانه ادامه طبیعی رودخانه کارون و تنها رودخانه کاملا ایرانی قابل کشتی رانی کشور است که به دریای آزاد راه دارد .

رودخانه بهمن شیر نقش بسیار مهم و حیاتی در ابیاری کشاورزی منطقه بویژه نخیلات دارد و در واقع رگ حیات کشاورزی منطقه وابسته به این رودخانه است .

در اهمیت این رودخانه همین بس ، که آب مورد نیاز بیش از دو میلون نخل در منطقه از طریق رودخانه بهمن شیر تامین می شود .اما این رودخانه در گیر مشکلاتی است که یکی مهمترین از انها رسوب بسیار زیاد گل و لای در آن است .

اشتری استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در مورد وضعیت رسوب گل ولای در این رودخانه گفت : با ایجاد دو ایستگاه تحقیقاتی در پایین دست و در میانه رودخانه بهمن شیر مشخص شد که در پایین دست این رودخانه صدوهشتاد تن و در میانه آن دویست و چهل تن گل ولای در هر سیکل جزر و مدی در این رودخانه رسوب میکند .

کارشناسان جهاد کشاورزی استان خوزستان معتقدند ورود آب رودخانه کارون از بالا دست و جزرو مد خلیج فارس از پایین دست این رودخانه موجب افزایش شدت میزان رسوب گذاری در آن می شود.

تحقیقات دانشگاه علوم دریایی خرمشهر نشان داده که لایروبی رودخانه بهمن شیر به تنهایی برای رفع این معضل کافی نیست و باید با ایجاد طرحهای مناسب از رسوب گل ولای در آن جلوگیری کرد . زیرا رسوب گذاری شدید این رودخانه لایروبی آن را با عدم موفقیت مواجه می کند .

مشکل دیگر این رودخانه ورود اب شور دریا به ان است که این امر ابیاری زمینهای کشاورزی را با مشکل مواجه میکند لذا حل این معضل / نیارمند برنامه ریزی مناسب و سرعت عمل در اجرای آن است .

خوشبختانه برای حل معضلات رودخانه بزرگ و حیاتی بهمن شیر، طرح عظیم ابیاری نخیلات منطقه در سالهای گذشته مورد مطالعه و اجرا قرار گرفت .

به گفته مدير طرح هاي حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان، طرح آبرسانی به نخیلات آبادان و خرمشهر از ایستگاه پمپاژ مارد (بزرگترین ایستگاه خاورمیانه) آغاز شد که آب رودخانه کارون را با ظرفیت صدو بیست متر مکعب در ثانیه به کانال مارد و از آنجا به رودخانه بهمن شیر انتقال می دهد .

محمد حسین شیخ گرگر می افزاید: این طرح برای مقابله با شوری آب دریا که به طرف رودخانه پیشروی کرده است سی و دو هزار هکتار از نخیلات آبادان و خرمشهر را آبیاری می کند و در صورت پایان این طرح می تواند مشکل کم آبی و شوری آب رودخانه بهمن شیر را به طور کامل رفع کند.

وي همچنين افزود: در طرح بزرگ ابیاری نخیلات ابادان و خرمشهر ایجاد بیست و دو ناحيه آبياري/ هر يک به وسعت حدود هفتصد هکتار در آبادان و اروندکنار پيش بيني شده بود که از اين تعداد تاکنون یازده ناحيه آبياري از اين مجموعه، بهره برداري شده است . به عبارتی پنجاه درصد عمليات تاکنون محقق شده است.

محمدحسين شيخ گرگر مجموع اعتبار مورد نياز اين طرح را سه هزار ميليارد و ششصد ميلیون ريال براي آبادان و خرمشهر عنوان کرد و افزود: از اين مقدار تاکنون هشتصد و شصت ميليارد ريال براي آبرساني به نخيلات آبادان و چهارصد و ده ميليارد ريال نيز براي تامين آب نخلستان هاي خرمشهر هزينه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ابادان هم در این زمینه گفت: با بهره برداری کامل از این پروژه و آبیاری شانزده هزار هکتار از ارضی ابادان ، چهار میلیون اصله نخل آبیاری می شود که از این میزان نخل بیش از صد و پنجاه هزار تن خرمای مرغوب بدست می آید.

فرهنگ پور صدامی مدیر اب منطقه جنوب نیز در این زمینه گفت: در این طرح ، دو سد در پایین دست و بالا دست رودخانه بهمن شیر ایجاد میشود که با احداث انها ،رودخانه بزرگ بهمن شیر همچون ابگیر عظیمی عمل میکند که با بالا امدن سطح ان ، اب مورد نیاز شانزده هزار هکتار از زمینهای کشاورزی و نخیلات منطقه تامین میشود .

وی افزود: این طرحی بزرگ و ملی است که برای نخستین بار درکشور انجام می شود و چهره کشاورزی منطقه جنوب غرب کشور را برای همیشه متحول میکند . در این طرح بالا و پایین رودخانه بهمن شیر با سد مهار می شود که این امر جلوگیری از رسوب گل و لای – جلوگیری از ورود اب شور دریا به بهمن شیر – جلوگیری از هدر رفت اب به دریا - بالا امدن سطح اب رودخانه و تامین اب کشاورزی و نخیلات منطقه را به دنبال دارد .

وی افزود : سد بالا دست این رودخانه مراحل پایانی خود را میگذراند . و مرحله مطالعاتی ایجاد سد پایین دستی نیز به پایان رسیده است .

وی با بیان اینکه این طرح در واقع گذر از شیوه ابیاری سنتی به مدرن است افزود: این طرح هم اکنون بیش از هفتاد درصد زمینهای کشاورزی و نخیلات جزیره بزرگ ابادان را پوشش میدهد که اگر بطور کامل اجرایی شود صد درصد زمینهای کشاورزی منطقه مشروب می شوند که این خود تحولی بزرگ در گسترش کشاورزی منطقه است و برای همیشه مشکل اب کشاورزی منطقه را حل میکند .


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.