هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت و رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی می‌شود.

آماده شنبه///// تنفس پایتخت نشینان به خس خس افتاد/دست و پنجه نرم کردن مردم با آلودگی هوا به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با ورود وسایل نقلیه به سطح شهرها که نتیجه ورود تکنولوژی به کشور بود علاوه بر اینکه نکات مثبت و البته مثمر ثمری به همرا داشت مشکلات و تبعات بسیاری را نیز به وجود آورد که یکی از جمله این مسایل و البته مهمترین آن آلودگی هوا و افزایش بیماری های تابع آن بود.

هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت و رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی می‌شود و در تعریف علمی آن بیان می‌شود: آلودگی هوا، یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدیدکننده سلامتی هستند  

** AQI چیست؟

ابزار کلیدی برای شناخت کیفیت هوا توجه به شاخص کیفیت هوا (AQI) است. این شاخص برای محافظت از وضعیت سلامت در مقابل سطوح ناسالم کیفیت هوا کاربرد دارد.

AQI یک شاخص برای گزارش روزانه وضعیت کیفیت هواست. این شاخص هوای پاک یا هوای آلوده را معرفی و تاثیر این آلاینده‌ها بر سلامتی را بیان می‌کند. شاخص AQI بر اثرات آلاینده ها روی سلامت که ممکن است از تنفس چند ساعت یا چند روز این آلاینده به وجود آید، متمرکز شده است. AQI برای پنج آلاینده عمده که توسط قانون هوای پاک مورد توجه بوده است، محاسبه می‌شود. ازن سطح زمین، ذرات، مونوکسید کربن، دی اکسید سولفور، دی اکسید نیتروژن.

**عملکرد AQI  چگونه است ؟

  AQI یک معیار با گستره تغییر بین 500-0 است. هر چقدر میزان AQI بیشتر باشد، سطح آلودگی هوا بالاتر است و نگرانی‌های مرتبط با آلودگی هوا بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال میزان AQI وقتی تا عدد 50 باشد، نشان دهنده وضعیت سالم است و پتانسیل اثرگذاری بر سلامت عمومی محدود است، وقتی که این معیار به 300 برسد، شرایط هوا خطرناک می‌باشد. AQI 100 بیانگر وضعیت استاندارد است و کمتر از این میزان رضایت بخش است. AQI وقتی به بالاتر از 100 برسد، کیفیت هوا ابتدا برای گروههای خاص و حساس، ناسالم در نظر گرفته می شود.

 AQI به 6 قسمت دسته‌بندی می‌شود که هر گروه با رنگي خاص نماینده یک سطح متفاوت از اثرات آلودگي هوا بر سلامتی است.

1 خوب : سبز
شاخص بین 50-0 بیانگر وضعیت خوب است و خطری مرتبط با وضعیت آلودگی هوا وجود ندارد.

2- متوسط :زرد
شاخص بین 100-50 می‌باشد. وضعیت هوا قابل قبول است. هر چند بعضی آلاینده‌ها ممکن است اثراتی روی برخی گروههای حساس داشته باشند. مثلاً کسانی که به ازن حساسیت دارند ممکن است علایم تنفسی داشته باشند.

3 ناسالم برای گروههای حساس: نارنجی یا پرتقالی
 اگر شاخص بین 101 تا 150 باشد، افرادی که حساس هستند ممکن است اثراتی بر سلامت خود را تجربه کنند. مثلاً مبتلایان به بیماریهای ریوی نسبت به مقادیر کمتری از ازن در مقایسه با دیگران حساسیت نشان می‌دهند یا مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی نسبت به تماس با ذرات در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

4 ناسالم :قرمز
هر شخصی  ممکن است در این وضعیت در معرض خطر باشد.قرار گرفتن شاخص بین 151 تا 200 ممکن است برای گروههای حساس به منزله ایجاد خطرات جدی باشد.

5 خیلی ناسالم :ارغوانی تیره
AQI بین 200 تا 300 به منزله زنگ خطر است. هر کسی در این وضعیت ممکن است اثرات بر سلامتی را به صورت جدی تجربه کند.

6 خطرناک :خرمائی رنگ

قرار گرفتن AQI، بالاتر از میزان 300 تا 500 به منزله وضعیت اورژانس است. کل جمعیت منطقه ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند.



** چگونه شاخص AQI برای یک منطقه محاسبه می‌شود؟

کیفیت هوا با دستگاههای اندازه‌گیری که غلظت آلاینده‌های اصلی را هر روزه در چندین ناحیه شهر اندازه گیری می‌کنند سنجیده می‌شود. این مقادیر توسط فرمولهای استاندارد به شاخص AQI تبدیل می‌شوند. AQI برای هر 5 آلاینده اصلی محاسبه می‌شود.سپس هر کدام مقدار بالاتری داشت به عنوان شاخص AQI بیان می‌شود.
**آلودگی هوا در زمستان و پدیده وارونگی هوا

در ماه هایی از فصل زمستان گاهی شریط جوی خاصی ایجاد می‌شود که در نتیجه آن جریان حرکت و جابجایی هوا بصورت صعودی و به عبارتی از پایین به بالا کاهش می‌یابد.

در این حالت حرکت هوای آلوده به سمت بالا کند می‌شود و حالت پایداری هوا ایجاد می‌شود و این امر باعث می‌شود بر شدت غلظت آلاینده‌های هوا افزوده شود و بصورت رقیق در نیاید.

حالت اینورژن یا وارونگی هوا در طول زمستان ممکن است چند بار اتفاق بی‌افتد در شرایط وارونگی هوا دود ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها، موتورخانه‌ها و کارخانه‌ها در محدوده هوای شهر باقی می‌ماند این حالت پایدار می‌ماند تا تغییرات جوی همچون باد و یا باران باعث رقیق شدن هوا شود.

**علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد...

دست و پنجه نرم کردن مردم با آلودگی هوا مشکلی است که متاسفانه به جزیی جدایی ناپذیر این روز ها بدل شده است از این رو بسیاری از مسولان درگیر بهبود شرایط  هستند اما متاسفانه برخی از دستگاه های مربوطه تنها در زمان هشدار و قرمز شدن شرایط به فکر افتاده و دنبال راه حل هستند و در زمان های عادی شرایط را خوب شمرده و مشکلی نمی بینند این در حالی است که اگر علاج واقعه را قبل از وقوع کنند نیازی به تشکیل کمیته اظطرار و تعطیلی مدارس و ... نیست.

محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان تهران  در خصوص وضعیت آب و هوای این روز های کشور اظهار داشت: کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالمی برای گروه‌های حساس قرار دارد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: کودکان، سالمندان ،بیماران تنفسی، قلبی و ریوی از تردد و حضور در فضای آزاد جلوگیری کنند.

**مسولان مربوطه به دنبال راه حل های متفاوت

با توجه به افزایش روزافزون آلودگی هوا مسولان ذی ربط هریک بسته به موقعیت و سمت  خود اقدامات کافی و لازم را در راستای بهبود شرایط جوی به کار بستند.

وی در مورد آخرین وضعیت ورود موتورسیکلت‌های برقی در پایتخت، گفت: شرکت‌های زیادی، موتورهای برقی وارد کرده و مورد تائید مدیریت شهری نیز قرار گرفته‌اند، اما در حال حاضر مشکل اصلی، تسهیلات مالی است که قرار بود ارائه شود و هنوز این منابع بانکی تامین نشده است. 

دنیامالی با بیان اینکه قطعا بومی سازی تکنولوژی موتور برقی به کاهش قیمت آن کمک می‌کند، افزود: انتظار داشتیم در سه، چهار سال اول تعداد زیادی موتورسیکلت برقی وارد شهر تهران نشود، اما باید تلاش کنیم در طول زمان، به تکنولوژی ساخت موتورسیکلت‌ برقی دست پیدا کنیم. 

وی با اشاره به استفاده پیک بادپا از موتورسیکلت برقی در راستای فرهنگ سازی و کاهش آلودگی هوا، گفت: مسئولان شرکت پیک بادپا نمونه های مختلف موتور برقی را بررسی کرده و به جمع بندی های نهایی رسیده‌اند، اما مشکل ممنوعیت فروش آرم روزانه طرح ترافیک و آماده باش نیروهای اورژانس تهران تا پایان هفته در پایتخت اجرایی می‌شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار