گرانی جایگزین مافیای کاغذ شد

هم‌اکنون بیش از مافیای کاغذ با مسئله گرانی آن مواجه هستیم.

احمد باقری، مدیر مسئول انتشارات «آیین احمد» در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه هم‌اکنون کاغذ از بازار آزاد تهیه می‌شود و حالت سهمیه‌ای آن برای کارهای خاصی اختصاص می‌یابد، گفت: هم‌اکنون بیش از آنکه با مسئله مافیای کاغذ روبرو باشیم. با گرانی آن روبرو هستیم. این گرانی تأثیر زیادی در کار انتشار کتاب گذاشته است.

وی افزود: در گذشته که کاغذ با قیمت ارزان در اختیار انتشاراتی‌ها قرار می‌گرفت، از 10 مؤلف، اثر 9 نفر آن‌ها مراحل چاپ کتاب را طی می‌کرد اما هم‌اکنون از 20 مؤلفی که اثر آن‌ها در اختیار انتشاراتی‌ها به منظور چاپ قرار می‌گیرد، حتی اثر 2 نفر آن‌ها نیز منتشر نمی‌شود.

مدیر مسئول انتشارات «آیین احمد» با اشاره به آنکه نشر کتاب برای اغلب مؤلفین که سرمایه‌ای هم ندارند گران تمام می‌شود، اظهار داشت: غالب مؤلفین با مشکل گرانی کاغذ مواجه هستند. در کنار آن بازار خراب فروش و توزیع کتاب نیز وجود دارد. این عوامل روی انتشار آثار مؤلفین تأثیر گذاشته است.

باقری ادامه داد: وضعیت چاپ کتاب تا زمانی خوب بود که کاغذ آزاد با قیمت مناسبی توزیع می‌شد، اما هم‌اکنون قیمت آن از 100 هزار تومان سال گذشته به 80 هزار تومان رسیده است. همین قیمت نیز بر کار نشر تأثیر گذاشت و هزینه چاپ و انتشار اثر را بیش از 2 برابر افزایش داد.

وی تصریح کرد: حدود 40 درصد افزایش هزینه چاپ کتاب را می‌توان ناشی از بالا بودن قیمت کاغذ آزاد دانست و همین مسئله افزایش چند برابری هزینه نشر کتاب را ایجاد کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.