ساری؛

شیرینی های سنتی بر سفره یلدای مازندرانی ها

شیرینی های سنتی بر سفره یلدای مازندرانی ها قرار می گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، غذاهای سنتی مازندران از جمله بادونه و هائیشت که روی سفره‌های یلدایی مردمان این دیار جای می‌ گیرد سوغاتی خوب برای گردشگران زمستانی استان به شمار می ‌رود.

گرفتن فال حافظ و شکستن گردو برای هر فرد از دیگر برنامه‌های شب چله در مناطق روستایی مازندران است که از پیشینیان به یادگار مانده است.

شب یلدا در مازندران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و این شب با مقدمات و برنامه‌های به‌خصوصی برگزار می ‌شود که شنیدن آن بسیار دلنشین است.

با پوشیدن لباس محلی، طبخ غذای محلی، نوازندگی با طبل و سرنا و خواندن سروده‌های محلی، شادمانی را به یکدیگر هدیه می ‌دهند.

مردم مازندران در شب چله بر این باورند که باید 40 نوع خوراکی برای خوردن آماده کنند تا بلندای شب یلدا همراه با شادی سپری شود و این امر به‌ صورت نمادین و با تهیه غذاها و تنقلات محلی همراه با فانوس به‌‌عنوان نماد روشنایی و خوشبختی تا شب یلدای سال آینده روشن می‌شود.

مردم مازندران در گذشته با شکستن تعدادی گردو خوش‌اقبالی یا بداقبالی افراد را در آن می‌دانستند، به‌طوری که اگر گردوی شکسته‌شده به ‌نام فردی سالم بود، بنابراین وی سالی خوش‌شانس را در پیش دارد و در غیر این‌صورت بدشانسی دامن‌گیرش می‌شود.

تهیه میوه‌های جنگلی مانند ولیک، کندس (ازگیل وحشی) همراه با سایر میوه‌های مرسوم برای جشن شب یلدا نیز از برنامه‌های مقدماتی مردم مازندران است..

همچنین با استفاده از برنج و عسل ماده غذایی به نام «بادونه» درست کرده و در آن شب در کنار اعضای خانواده تناول می‌کنند.

پوشیدن لباس محلی، پختن غذاهای محلی، تفال به حافظ، دید و بازدید اقوام از یکدیگر از جمله مراسمات شب یلدا روستاهای مازندران است.

یلدا از نظر معنی معادل با کلمه نوئل از ریشه ناتالیس رومی به معنی تولد است و نوئل از ریشه یلدا است.

انتهای پیام/گ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.