مادران تجربه خود را به دنیای ادبیات بیاورند

مادرانی که تجربیات زنانه بی‌شماری را در طول عمر خود به دست آورده‌اند، تجربه خود را به دنیای ادبیات بیاورند.

سارا عرفانی، نویسنده در خصوص اهمیت ورود مادران به دنیای ادبیات به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: پردازش به تجربیات زنانه‌ای که مردان در صورت نزدیکی به آن توان به تصویر کشیدنش را ندارند، از رموز موفقیت زنان در عرصه ادبیات به شمار می‌آید.

وی افزود: در این میان اگر چه دختران جوان نیز تا اندازه‌ای تجربیات زنانه اندوخته و توان به تصویر کشیدنش را دارند؛ اما مادران تجارب بیشتری دارند که اگر به کار ببرند دیدگاه مادرانه‌شان هم تغییر می‌کند.

تعداد زنان در عرصه داستان‌نویسی از مردان پیشی گرفته است

همچنین جواد محقق نویسنده که تا به امروز در جشنواره‌ها و جوایز مختلفی به داوری آثار پرداخته، با تاکید بر این امر که در حوزه علم، هنر و ادبیات قدم آخری وجود ندارد، گفت: زنان در آنجا که قدم‌های محکمی برداشته باشند، جایگاه مناسبی به دست می‌آورند و همین که افراد رهروی راه علم،‌ ادبیات و هنر باشند و در هر دوره به نسبت دوره‌های قبل کارهای بهتری ارائه بدهند، نشان‌دهنده برداشتن قدم‌های متعادل بوده و این نقطه قوت نویسندگان زن است.

وی افزود: امروزه در علوم و ادبیات شاهد حضور زنان زیادی هستیم که در هیچ دوره‌ای وجود نداشته و برای مثال در سال‌های قبل از انقلاب در عرصه شعر فقط به یک شاعر زن دسترسی پیدا می‌کنیم؛ اما در حال حاضر نزدیک به 40 زن در این عرصه نام خود را در زمره افراد توانا به اثبات رسانده‌اند و شناخته شده هستند.

این داور مجرب جوایز ادبی، حضور زنان در عرصه رمان و داستان‌نویسی را هم چشمگیر دانست و اظهار داشت: زنان در عرصه داستان‌نویسی از مردان پیشی گرفته‌اند و بر اساس آخرین مشاهدات من آثارشان نزدیک به 100 عنوان بیشتر از آنچه بوده که مردان توان ارائه‌اش را داشته‌اند.

محقق ادامه داد: هم اکنون حجم ورودی خانم‌ها به رشته‌های مختلف دانشگاهی هم افزایش پیدا کرده و این نشان‌دهنده آن است که خانم‌ها توانسته‌اند، فرصت‌های زیادی را برای فعالیت‌های ادبی، هنری و علمی خود به دست بیاورند و از آنها استفاده کنند.

روزگار ما روزگار خوبی برای رشد در عرصه ادبیات است

همچنین اسماعیل امینی شاعر با بیان این امر که روزگار ما روزگار خوبی برای رشد زنان در عرصه ادبیات است، گفت: ما در هیچ کدام از دوره‌های تاریخی کشورمان تا به این اندازه شاهد حضور زنان در ادبیات نبوده‌ایم؛ البته در حوزه علم هم وضعیت به همین گونه است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار