مجیدی در ششمین همایش تاریخ مجلس مطرح کرد:

«تاریخ پارلمان»؛ پروژه کتابخانه مجلس به مناسبت یکصد و دهمین سال تاسیس نهاد قانونگذاری

رئیس موزه، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی از طراحی پروژه «تاریخ پارلمان» به مناسبت یکصد و دهمین سال تاسیس مجلس خبر داد و گفت: آینده ما به داشته‌های فرهنگی وابسته است و نه مخازن و ذخایر نفتی.

«تاریخ پارلمان»؛ پروژه کتابخانه مجلس به مناسبت یکصد و دهمین سال تاسیس نهاد قانونگذاری
به گزارش حوزه‌ی مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران‌جوان به نقل از خبرگزاری خانه ملت، ششمین همایش تاریخ مجلس، امروز (چهارشنبه 2 دی) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس ، محمدرضا مجیدی رئیس موزه، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از مقامات کشوری، سفرا و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مجیدی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه کتابخانه مجلس تاکنون 50 تالیف در حوزه تاریخ‌نگاری پارلمان در کشور به ثمر رسانده است، گفت: از آنجا که در آغاز یکصد و دهمین سال تاسیس نهاد قانونگذاری قرار داریم، کتابخانه مجلس پروژه "تاریخ پارلمان" را در دست طراحی دارد که در سال 95 مقارن با یکصد و دهمین سال تاسیس خانه ملت، آغاز به کار خواهد کرد.

وی به آثاری که تاکنون در کتابخانه مجلس به چاپ رسیده‌اند، اشاره کرد و افزود:‌آثاری در حوزه‌های صنعت‌پژوهشی، تدوین و ترجمه و تالیف‌های نو درباره اسناد و مدارک یافته شده در حوزه پارلمان از جمله این آثار هستند. همچنین در حوزه خرید اسناد تاریخ معاصر پارلمانی  فعال بوده و تاکنون مجموعه نفیسی شامل اسناد و تصاویر مرتبط با پارلمان خریداری شده است که همه این آثار در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

رئیس موزه، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نظر خود را در سایت مجلس مشاهده کنند. در این سایت اطلاعات اسنادی و آرشیوها نیز موجود است.

مجیدی با بیان اینکه همایش تاریخ مجلس در ششمین دوره خود، موضوع ساختار مجلس در ایران را مدنظر قرار داده است، تاکید کرد: این همایش برای اولین بار سال 1389 آغاز به کار کرد و تاکنون 22 دوره از تاریخ پارلمان از زمان تاسیس مورد بررسی قرار داده است. دوره 23 و 24 همچنان باقی مانده است اما تاریخ مجلس تا انقلاب اسلامی در این همایش‌ها بررسی و به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: نتایج همایش‌ها در قالب ویژه‌نامه‌ها و فصلنامه‌های کتابخانه مجلس منتشر شده‌ و حدود 400 مقاله در این رابطه به چاپ رسیده است.

رئیس موزه، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاریخ‌نگاری پارلمان تا قبل از برگزاری این همایش دچار محجوریت بسیار بوده است، گفت: اکنون دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری به این سمت گرایش پیدا کرده و موضوعات پایان‌نامه خود را به این امر اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به رونمایی از اثر ارزشمند ابوریحان بیرونی در جلسه امروز تصریح کرد: این اثر که در  حوزه ریاضیات و نجوم تالیف شده است از افتخارات ملی ایران محسوب می‌شود و به دلیل اصالت، قدمت و ارزش‎های محتوایی به ثبت جهانی رسیده است.

رئیس موزه، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آینده سرزمین ایران به مباحث علمی و فرهنگی گره خورده است و نه ذخایر و معادن نفتی؛ بنابراین تاریخ و عمر کوتاه نفت ما را به این نتیجه می‌رساند که باید برای پیشرفت کشور بر روی منابع فرهننگی سرمایه‌گذاری کرد.

انتهای پیام/
                            
                        برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار