معاینه فردی در زمان ویزیت، حق بیمار است

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: در هر زمان ویزیت، یک بیمار باید معاینه شود و این حق او است در غیر این صورت بیمار می‌تواند برای رسیدگی گزارش دهد.

دکتر جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: یکی از نکاتی که بسیار در ویزیت بیماران حائز اهمیت است، محرمانه بودن اطلاعات بیمار نزد پزشک است و پزشک ملزم به حفظ حریم خصوصی بیمار است و در این خصوص به پزشکان توصیه می‌شود این موضوع را به خوبی رعایت کنند.

وی ادامه داد: پزشکان برای رعایت این موضوع باید بیمار را به صورت فردی معاینه کنند یعنی ویزیت چند بیمار در یک زمان ویزیت ممنوع است زیرا بیمار باید با احساس آلودگی خاطر به بیان اطلاعات بیماری خود بپردازد چرا که بسیاری از افراد جامعه به خصوص خانم‌ها از بیان برخی اطلاعات بیماری خود در جمع خودداری می‌کنند که  این امر موجب اختلال و تأخیر در تشخیص می‌شود. البته این نکته شامل پزشکانی که مشاوره گروهی می‌دهند نمی‌شود.

دکتر جهانگیری در پاسخ به این سؤال که بیماران چگونه می‌توانند رعایت نشدن این امر را اطلاع رسانی کنند، تصریح کرد: اگر پزشک درخواست بیمار را که به صورت محترمانه مبنی بر فردی مورد معاینه است نپذیرد بیمار می‌تواند گزارش خود را که حقوقش از سوی پزشک رعایت نشده به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه یا سازمان نظام پزشکی اعلام کند تا مورد بررسی قرار بگیرد. هرچند این گزارش‌ها را تاکنون نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: پزشکان عمومی سطح اول درمان هستند و بیماری‌های ساده‌تری را مورد معاینه قرار می‌دهند و از طرفی حجم بیماران مراجعه کننده هم در این مطب‌ها بسیار زیاد نیست که پزشک نتواند وقت مناسبی را برای هر بیمار بگذارد، بنابراین از مردم درخواست می‌شود با آگاهی از حقوق خود و پزشک اگر متوجه شدند پزشک به تمام سؤالات آن ها پاسخ نمی‌دهد و یا زمان کافی نگذاشته است ابتدا از پزشک توضیح بخواهند و در صورت قانع نشدن به سازمان نظام پزشکی و معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه اعلام کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه شود که منشی‌ها فقط حق دارند اطلاعات اولیه بیمار را ثبت کنند اما در خصوص مسائل پزشکی تنها دستیار تخصصی یا پزشک حق معاینه و دریافت شرح حال را دارند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۴ دی ۱۳۹۴
درود بر مدیر سایت