شاعر بدون درك معرفت‌شناختی از شعر انقلاب، نمی‌تواند شاعر انقلاب باشد

شاعرانی كه آثارشان وقف مولفه‌ها و دغدغه‌های انقلاب اسلامی است شاعر انقلاب هستند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمدرضا روزبه، شاعر، ادیب، منتقد و مدرس دانشگاه درباره ضرورت تعیین مولفه برای شعر انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهیم از منظر تاریخ ادبیات‌نگاری به جریان شعر انقلاب اسلامی نگاه كنیم، تعیین مولفه و شاخصه برای اشعار این جریان ضرورت دارد و مجبوریم در مسیر شناخت شاخصه‌های آثار این جریان گام بزنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر در سطح دیگری معتقد به ماهیتی معرفت‌شناسانه برای شعر انقلاب اسلامی باشیم، باز باید معیارها و مولفه‌های این شعر را بشناسیم و معرفی كنیم تا شاعران در چارچوب این معیارها و مولفه‌ها شناخت مناسبی از این جریان پیدا كنند و اگر می‌خواهند در این جریان شعر بگویند در مسیر این شناخت ماهوی و معرفت‌شناسانه حركت كنند. 

روزبه ادامه داد: به عبارت دیگر اگر شاعری بخواهد شاعر انقلاب شناخته شود راهی جز این ندارد كه شناختی از این ماهیت داشته باشد و از لحاظ معرفت‌شناختی با رویكردها و آموزه‌ها و انگیزه‌های معرفتی شعر انقلاب آشنا باشد.

این استاد ادبیات دانشگاه خاطرنشان كرد: از این نظر كسانی كه در جشنواره‌های شعر انقلاب و شعر آیینی و شعر دفاع مقدس شركت می‌كنند، شاعر انقلاب اسلامی نیستند بلكه شاعرانی كه آثارشان وقف مولفه‌ها و آموزه‌ها و دغدغه‌های انقلاب اسلامی است شاعر انقلاب است.

وی گفت: اما سطح دیگری هم وجود دارد كه در آن می‌توان به شعر از منظر زیبا‌شناسانه نگریست و همه شعرها را به عنوان آثار هنری هر دوره‌ای مورد توجه و تحلیل قرار داد. طبیعی است كه شعر هر دوره‌ای معرف هنجارهای دوره‌ای عصر خود است ولی فارغ از این‌ها به عنوان یك اثر زیباشناختی مورد توجه است. این بررسی به عنوان بررسی آكادمیك توسط چهره‌های دانشگاهی لازم است.

روزبه گفت: البته باید در نظر داشت كه عده‌ای برای شعر انقلاب قائل به چارچوب‌هایی هستند كه به شعر انقلاب صورت یك ایدئولوژی می دهد؛ فارغ از اینكه ما موافقت یا مخالفت ما با این ایدئولوژی باید بداینم كه اگر چنین چارچوبی را بپذیریم تعداد شعرها و شاعرانی كه در جریان شعر انقلاب اسلامی می‌گنجند محدود می‌شود و فقط كسانی كه به این چارچوب‌ها معتقدند و خود را در آن قرار می‌دهند شاعر انقلاب هستند و شعر انقلاب می‌گویند. 

این شاعر و منتقد ادبی در پایان افزود: اما اگر قائل به چارچوب‌ خاصی نباشیم، می‌توانیم همه گروه‌های ذكر شده را تحت تاثیر حال و هوای انقلاب اسلامی بدانیم كه متاثر از این رویداد بزرگ شعر گفته‌اند. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار