گزارش ؛

کاهش حجم معاملات مسکن تا کی ادامه دارد؟

با نگاهی به حجم معاملات مسکن تهران مشاهده می کنیم که تعداد معاملات خرید و فروش نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال جاری با نگاهی به حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران مشاهده می کنیم که تعداد معاملات خرید و فروش واحد های مسکونی نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.

این درحالیست که ثبات نسبی قیمت ها در بازار مسکن طی دوسال اخیر فرصت مناسبی را برای ورود خریداران به بازار مسکن فراهم نموده و لازم به ذکر است که با توجه به کاهش نا اطمینانی های متصور در فضای اقتصاد کلان و تصمیمات شورای پول و اعتبار در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و ارتقا قدرت خرید مسکن خانوارها و تداوم بهبود در حجم معاملات بازار مسکن در فصول آتی دور از انتظار نخواهد بود.

براساس آمار بانک مرکزی تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذر ماه سال جاری  که برگرفته از سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور است بیانگراین است که تعداد معاملات به سقف 12638 واحد رسیده اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که حجم معاملات نسبت به ماه قبل 4.8 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.8 درصد کاهش داشته است.

گفتنی است که در آذر ماه سال  94از میان مناطق22 گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 77.2 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 20.6 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.

کاهش حجم معاملات مسکن تا کی ادامه دارد؟


***کاهش قیمت مسکن نسبت به سال گذشته

براساس این گزارش؛درآذرماه سال 94 متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 38.8 میلیون ریال بوده که این رقم نسبت به ماه قبل  6درصد افزایش ونسبت به ماه مشابه سال قبل 1.2 درصد کاهش داشته است .

گفتنی است که بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 4 و بیشترین کاهش به منطقه 21 شهر تهران تعلق دارد.

کاهش حجم معاملات مسکن تا کی ادامه دارد؟

همچنین در آذر ماه سال 94 از میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 77.2 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 20.6 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.

*** کاهش تعداد معاملات مسکن تهران در سال جاری

درواقع در نه ماهه نخست سال جاری تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 108.8 هزار واحد مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14.7 درصد کاهش داشته است .

این درحالیست که متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 38.7 میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش 1.1 درصدی مواجه بوده است.

*** توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب قیمت واحد های مسکونی

براساس آمار باید گفت که توزیع فراوانی تعداد واحد های مسکونی معامله شده در آذرماه سال 94 حاکی از آن است که واحد های مسکونی در دامنه قیمتی 25 الی 30 میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا با 14.6 درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه های قیمتی 20 الی 25 میلیون ریال سهم 13.7 درصدی و دامنه قیمتی 30 تا 35 میلیون ریال سهم 13.2 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

کاهش حجم معاملات مسکن تا کی ادامه دارد؟


همچنین بیشترین سهم از معاملات انجام شده در سال 94 به واحد های مسکونی با زیربنای 60 الی 70 متری اختصاص داشته به طوریکه توانسته سهم 15.8 درصدی را به خود اختصادص دهد و از طرفی واحد های 50 تا 60 متری سهم 15.1 درصدی و واحدهای 70 تا 80 متری با سهم 14.3 در رتبه های بعدی قرار دارند.

لازم به ذکر است که در این ماه واحد های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر مربع 57.8 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

کاهش حجم معاملات مسکن تا کی ادامه دارد؟



بر اساس آماردر آذرماه سال 94 توزیع فراوانی تعداد واحد های مسکونی معامله شده با ارزش 100 الی 130 میلیون سهم 10.6 درصدی را در میان داده اند و از طرفی واحدهای دارای ارزش 160 الی 190 سهم 9.9 درصدی و واحدهای ارزش 130 الی 160 میلیون تومان سهم 9.5 درصدی را به ترتیب در رتبه های بعدی دارند.


کاهش حجم معاملات مسکن تا کی ادامه دارد؟


*** افزایش شاخص کرایه مسکن در شهر تهران

در آذرماه سال 94 شاخص کرایه در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب رشد 10.5 و 11.5 را نشان می دهد.

همچنین ماهیت قراردادهای اجاره مسکن و تاثیر پذیری شاخص اجاره از سیاست های کنترل و مهار تورم سبب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

شایان ذکر است که سهم هزینه مسکن در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل 28.4 درصد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر چه در دو سال اخیر ثبات نسبی قیمت ها شرایط مناسبی را برای ورود خریداران به بازار فراهم کرده اما با نگاهی به آمار و ارقام در می یابیم که حجم معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.

حال منتظریم که ببنیم اعطای تسهیلات وام مسکن تا چه میزان در خروج رکود بازار مسکن و ورود خریداران به عرصه میدان موثر است؟

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۴
مسکن گرفتار رکود نیست مسکن گرفتار سوداگران است خروج از رکود زمانی است که کالای مصرفی بودن مسکن به دلالان تفهیم شود ودر نتیجه همه مردم وکشور پیشرفت میکنند
آخرین اخبار