مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر

با نزدیک شدن به پایان سال 2015، مهمترین و جالب‌ترین اتفاقها، خبرها و دستاوردهای پزشکی 12 ماهی که در علم پزشکی گذشت را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،
علم پزشکی در سال 2015 به پیشرفت‌های ارزشمندی در خصوص موضوعات متعدد و متفاوتی همچون پیوند اعضا، باروری، بارداری، نابینایی، آلزایمر، ابولا، فشار روحی، آسیب‌های مغزی، سرطان، اوتیسم، آنتی‌بیوتیک‌ها، فیبروز کیستیک‌، ایدز و آنفولانزا دست یافت که در اینجا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 پیوند سر
یکی از داغ‌‌‌ترین  خبرهای پزشکی 2015 ایده خارق‌العاده پیوند سر بود که دکتر سرجیو کاناورو برای اولین بار  پروژه آن را در آکادمی جراحان اعصاب و ارتوپد آمریکا آغاز کرد و جهان را با این ایده خود در ماه فوریه شگفت‌‌زده کرد. او در این باره گفته است که پیشرفت در پیوند سر می‌تواند در اتصال دوباره نخاع و جلوگیری از پس زدن کلی سیستم ایمنی سر جدید سودمند باشد.

در ماه اکتبر، دکتر کاناورو اعلام کرد که پیوند سر انسان برای اولین بار موفقیتی بزرگ خواهد بود و به دنبال صحبت‌های او شخصی 30 ساله داوطلب شد که این عمل روی او انجام شود. پیوند سر زمانی با موفقیت انجام می‌شود که بدن، آن سر جدید را پس نزند. پیوند سر در واقع پیوند بدن است زیرا بسیاری از افراد بدنی ناتوان دارند و می‌خواهند از طریق پیوند، سر خود را حفظ و بدن خود را با بدنی سالم و جدید عوض کنند.

در سال 2015 ایده پیوند سر مطرح شد ولی آیا می‌شود در سال 2016 میلادی شاهد اولین پیوند مغز کاملاً موفق در انسان باشیم؟

مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر
 
کشف یکی از مهم‌ترین عامل‌های اوتیسم
جهش در ژن و به دنبال آن بیش فعالی ژن‌ها می‌تواند سبب اوتیسم شود. به این علت که مطالعات ژنتیکی حاکی بر این است که 1000 ژن مرتبط با بیماری اوتیسم هستند، گروهی از دانشمندان در ماه آگوست 2015 جزئیاتی منتشر کردند که نشان می‌داد جهش در یکی از این 1000 ژن می‌تواند منجر به بیش فعالی آن ژن و رشد غیر طبیعی مغز و در نهایت اوتیسم شود.

 در واقع برای عملکرد طبیعی ژن‌ها، آن‌ها باید فعال و گاهی غیرفعال باشند اما جهش ژن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها فعال بمانند و غیر فعال نشوند و از این طریق بیش فعال می‌شوند و همین بیش فعالی عامل اوتیسم است.

مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر

پیوند ژنتیکی در لقاح خارج از رحم
یکی از مهم‌ترین خبرهای لقاح مصنوعی در سال 2015 اجازه دولت انگلستان برای استفاده از ژنتیک فرد سوم در لقاح خارج از رحم والدینی با اختلالات شدید ژنتیکی بود.

 انتقال مواد ژنتیکی از نفر سوم در لوله آزمایش تولید جنین با دو والدینی که ممکن است اختلالات ژنتیکی ویرانگر خود را به جنین منتقل کنند می‌تواند سبب تولدی نوزادی سالم باشد. در حال حاضر،‌ اصلاح ژن‌های معیوب در درمانگاه باروری بریتانیا در حال اجرا است که برای اولین بار توسط پارلمان این کشور در اوایل فوریه تصویب شد.

مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر
 تولد در رحم پیوندی
ایده پیوند رحم برای 10 زن انگلیسی در سال 2015 اثبات شد و تولد نوزادان بسیاری در نتیجه پیوند رحم به زودی در سال 2017 همه را شگفت‌زده خواهد کرد. این در حالی است که به زنی ناشناس که بدون رحم به دنیا آمده بود پیوند رحم زده شد و در سن 36 سالگی این زن سوئدی توانست در رحم پیوندی نوزاد خود را به دنیا بیاورد. رحمی که به این زن پیوندزده از یکی از دوستان خانوادگی خود که 61 سال سن داشت گرفته شد.

 پس از این موفقیت، پزشکان به دنبال انجام آزمایش‌های بالینی روی زنان انگلیسی بدون رحم هستند تا بتوانند از طریق پیوند رحم به آن‌ها کمک کنند تا بتوانند تا بارداری‌های موفق داشته باشند.

مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر
 کشف ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک در باکتری
دانشمندان  در سال 2015  در باکتری‌هایی در قبیله‌ای دور در آمریکای جنوبی باکتری‌هایی را کشف کردند که الگوی مقاومت آنتی‌بیوتیکی دارند. این در حالی است که حدود 2 میلیون نفر به طور سالانه دچار عفونت‌های پاتوژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک می‌شوند. این مشکل سبب می‌شود تا عمل‌های جراحی خطرناک‌تر شوند. در پی هشدارهای فراوان برای این موضوع پس از تلاش‌های متعدد دانشمندان ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در باکتری‌هایی در قبیله‌ای دور پیدا کردند که هیچ گونه ارتباطی با جهان صنعتی و قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها نداشتند.

این کشف نشان می‌دهد که توانایی مقاوت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار قبل از این به وجود آمدن داروهای آنتی‌بیوتیک در بدن انسان‌ها وجود داشته است.

مقاومت باکتری‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کرد و در سال 2014 سازمان بهداشت جهانی، مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها را به عنوان «تهدید بزرگ جهانی» معرفی کرد.

مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر
بدشانسی، یکی از عامل‌های سرطان
یکی از مهم‌ترین خبرهای مربوط به سرطان در سال 2015 امکان این بود تا دو سوم از نئوپلاسم هنگام تقسیم سلولی بدون عامل زیست محیطی آشکار مربوط به جهش DNA تصادفی است. به عبارت دیگر، این مطالعه به این معنا است که 22 نوع سرطان از 31 نوع سرطان به علت بدشانسی بوجود می‌آید.

این مطالعه به حدی قابل‌توجه بود که باعث شد محققان رویکرد‌های متفاوتی نسبت به سرطان داشته باشند. مطالعه این موضوع نیاز به مشاهده نوع سرطان و عامل‌های بوجودآورنده آن دارد و این در حالی است که هنوز بسیاری از عامل‌های خارجی بوجود‌آورنده سرطان ناشناخته هستند.

سرطان بیماری پیچیده‌ای است به طوری که حتی عامل‌های سرطان‌زا نیز همیشه منجر به سرطان نمی‌شوند بع عنوان مثال بسیاری از افراد سیگاری به سرطان ریه دچار نمی‌شوند و در مقابل بسیاری از افرادی که به سرطان ریه دچار هستند تا به حال سیگاری نبوده‌اند. با این وجود سازمان بهداشت جهانی در سال 2015 خوردن گوشت‌های فراوری‌شده را عامل افزایش‌دهنده سرطان روده بزرگ و نشستن طولانی‌مدت را یکی از عامل‌های ابتلا به سرطان سینه و تخمدان معرفی کرد.

مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر
امید برای پیشگیری و درمان قطعی ابولا
در سال 2014، شیوع بیماری ابولا به یکی ‌از خبرهای بسیار مهم دنیای پزشکی و رسانه‌ها تبدیل شد. در سال 2015، خوشبختانه تهدیدهای این بیماری فروکش کرد و خبرها و گزارشات حاکی از آن بود که کنترل و مهار این بیماری نسبتا موفقیت‌آمیز بوده است. ترکیب‌ها و واکنش‌هایی برای مقابله با این بیماری کشنده ساخته شد و نتایج استفاده از آن روی میمون‌ها موفقیت‌آمیز بود.

واکسن جدید که برای پیشگیری از بیماری ساخته شده بود و در آفریقای جنوبی انجام شد نتایج رضایت‌بخشی در محافظت افراد و پیشگیری از این ویروس داشت. این واکسن برای افرادی استفاده شد که در معرض خطر ابتلا به این ویروس و یا افراد مبتلا به آن بودند. این ویروس با تب، ضعف و سردرد همراه است و تا 90 درصد کشنده است. تحقیقات حاکی بر این است که این واکسن در انتقال ویروس ابولا بسیار موثر بوده است.

مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر
 ادامه تلاش‌ها برای مهار آنفولانزا
شیوع بیماری همه‌گیر آنفولانزا مدتی است که بسیار نگران‌کننده است و در سال 2015 .اکسیناسیون این بیماری با پیشرفت‌های همراه بوده است و تحقیقات حاکی از آن است که بهعلم پزشکی به کشف واکسن اصلی برای مقابله با این بیماری بسیار نزدیک شده است. مطالعات نشان داده است که واکسن‌های آزمایشی قادر هستند تا از شیوع انواع زیرمجموعه‌های این بیماری در حیوانات پیشگیری کند.

بر خلاف واکسن‌های سنتی برای مقابله با آنفولانزا، واکسن‌های آزمایشی جدید بر روی ریشه مولکول‌های هماگلوتینین تمرکز می‌کند. تحقیقات نشان داده است که این واکسن‌ها حاوی آنتی‌بادی‌هایی هستند که با طیف وسیعی از زیرگروهای بیماری آنفولانزا مبارزه می‌کند.

 
مروری بر دستاوردهای مهم پزشکی و دارویی سال 2015 + تصاویر
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار