پشت‌پرده دلار ۳۷۰۰ تومانی چیست؟

در حالی شیب نرخ دلار آزاد در آستانه اجرایی شدن برجام به سمت ۳۷۰۰ تومان غیرطبیعی و خلاف سیاست ارز تک‌نرخی و انتظار مردم است که برخی گمانه‌زنی‌‌ها از احتمال برنامه‌ریزی برای کاهش قابل ملاحظه نرخ دلار در روز اجرایی شدن برجام خبر می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این مدت البته تاریخ روزهایی را به یاد دارد که دلار شیب صعودی پیش گرفته و نرخ صرافی ها ساعتی تغییر کرده باشد اما اگر بخواهیم میانگین نوسانات ارزی را با سال های 91 و 92 قیاس کنیم به این می رسیم که در دو سال قبل خیابان فردوسی شاهد تلاطم های قبل نبوده است. ولی این به آن معنا نیست که فردوسی از ابتدای فعالیت دولت تاکنون روزگار آرامی داشته و شاهد تغییرات ساعتی قیمت ها نبوده است.
 
طی دو سال گذشته دلار بارها نوسانات قیمتی را تجربه کرده که اتفاقا اهم آنها همزمان بوده با مذاکرات هسته ای و اعلام نتایج آن! هرچند در برخی مواقع تعطیلات نوروز و سال نوی میلادی، اربعین، حج و ... هم به عنوان دلایل گرانی دلار اعلام شده اند.
 
این بار استارت گرانی دلار همزمان با سال نوی میلادی زده شد ولی سیر پیش روی مدار نرخ ارز در بازار آزاد درحالی کماکان صعودی است که دولت و مردم و البته بازاری ها چشم به آغاز اجرایی شدن برجام از نیمه دوم دی ماه دوخته اند.
 
البته همین موضوع باعث شده تا برخی تحلیل گران بازار ارز این استدلال تایید نشده و در حد حدث و گمانه زنی را بیان کنند که گرانی دلار با این هدف آغاز شده که روز اجرای برجام یا بعد از آن بانک مرکزی و دولت وارد بازار شده و قیمت را به صورت چشم گیری کاهش دهند و بعد این تصور در جامعه ایجاد شود که ارزانی دلار حاصل برجام و مذاکرات هسته ای بوده است!
 
اما نکته ای که مورد سوال مردم و کارشناسان اقتصادی است و گمانه زنی مورد اشاره در بالا را هم تقویت می کند، اختلاف دلار آزاد و دلار مصوب در بودجه می باشد، دولت در لایحه بودجه سال آینده دلار 2997 تومان را به مجلسی ها پیشنهاد کرده ولی سوال اینجاست زمانی که دلار در بودجه با این قیمت پیشنهاد شده چرا باید ارز آزاد در مرز 3700 تومان قیمت بخورد؟
 
با این حساب تکلیف تک نرخی کردن ارز چه می شود؟ آیا بنا نیست طی سال آینده هم ارز در بازار ایران تک نرخی شود؟ یا اینکه قرار است در روز اجرایی شدن برجام نرخ شکنی قابل ملاحظه ای صورت گیرد؟ طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی حداقل شش ماه بعد از رفع کامل تحریم ها دلار تک نرخی می شود.
 
آنطور که قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده نظام ارزی کشور باید شناور مدیریت شده باشد و نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین شود.
 
اما این سیاست اجرایی نخواهد شد مگر آنکه ارز در بازار به نرخ واحد برسد چراکه طی سال‌های گذشته نظام ارزی کشور شاهد ارز چندنرخی بوده است و سیاست های مختلف در راستای تک نرخی کردن این بازار تا کنون به نتیجه نرسیده است. 

 
منبع: تسنیم
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار