با گذشت صد روز از فاجعه دلخراش منا؛

واشینگتن‌پست: خصومت آل‌سعود نسبت به زائران کاملاً مشهود است

واشینگتن‌پست با انتشار گزارشی عربستان سعودی را به بی‌کفایتی در مدیریت مناسک حج محکوم کرد.

واشینگتن‌پست: تکبر و خصومت عربستان نسبت به زائران مشهود است
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن‌پست در گزارشی به بررسی مراحلی برای جلوگیری از فاجعه‌ای مشابه فاجعه "منا" پرداخت. در این گزارش آمده است: شواهد نشان می‌دهد که هزاران حاجی در فاجعه "منا" در تاریخ 24 سپتامبر (2 مهر 94) قربانی بی‌کفایتی عربستان سعودی شدند؛ اما دولت سعودی همچنان بر آمار دروغین خود (769 کشته) پافشاری می‌کند. کشورهای اسلامی مختلف تعداد قربانیان خود را ارائه دادند؛ ایران به تنهایی تعداد قربانیان را 460 نفر اعلام کرده است. بنابر گزارش خبرگزاری‌های فرانسوی و "آسوشیتدپرس" مجموع قربانیان این فاجعه از 2000 نفر فراتر می‌رود. ایران و دیگر کشورهای اسلامی، عربستان را به اتهام بی‌کفایتی در مدیریت مناسک حج در منا سرزنش کردند.

معاون وزیر بهداشت عربستان کمتر از یک هفته پس از وقوع حادثه منا تعداد قربانیان را 4173 نفر اعلام کرد؛ اما این آمار کمی بعد تکذیب شد. با اینکه عربستان وعده داد تحقیقات جدی در این خصوص انجام دهد؛ اما عملکرد این کشور بسیار ضعیف و ناامید کننده است. نمی‌توان از این کشور انتظار شفاف‌سازی و مسئولیت‌پذیری داشت! درنتیجه مسلمانانی که قصد سفر به مکه را دارند باید بدانند به دلیل بی‌کفایتی دولت عربستان جان خود را به خطر می‌اندازند.

نگارنده گزارش اذعان دارد پیش از این، 3 بار در مکه بوده و فریضه حج را بجای آورده؛ اما علی‌رغم علاقه‌اش به انجام دوباره این مناسک، هرگز به عربستان نمی‌رود. وی دلیل این بی‌میلی را تکبر و خصومت عربستان نسبت به بازدیدکنندگان خارجی خصوصاً زنان بیان کرد. نگارنده با اشاره به تجارب خود در مکه از قربانی شدن 240 و 345 نفر در هنگام انجام مناسک حج در دو سال متوالی خبر می‌دهد.

دو مشکل اساسی که به وضوح دیده می‌شود محدودیت زبانی و ناکافی بودن مقدمات ورود زائران است. سربازانی که بر فرایند انجام مناسک حج نظارت دارند، فقط به زبان عربی صحبت می‌کنند. به همین دلیل به درستی نمی‌توانند زائران را راهنمایی کنند.

در پایان نگارنده می نویسد با انجام چند اقدام ساده از وقوع چنین حوادثی جلوگیری می‌شود. اجرای مناسک حج باید امری بین‌المللی باشد. تمام کشورهای مسلمان باید تعداد زیادی راهنما را چند ماه پیش از ورود زائران به عربستان اعزام کنند. این افراد باید به درستی برای کنترل جمعیت و دیگر امور آموزش ببینند. سپس آنها باید در ایستگاه‌های مشخصی مستقر شوند و لباسی بر تن کنند که نشان‌دهنده‌ی کشور و زبانشان باشد. در کنار اینها، هر کشور نیز باید زائران خود را آموزش دهد و تنها برای افراد آموزش دیده ویزا صادر کند. 

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار