توسعه صنعت پتروشیمی قدرت چانه‌زنی در بازار را افزایش می‌دهد

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت:توسعه صنعت پتروشیمی، قدرت چانه‌زنی‌ها و مذاکرات سیاسی را افزایش می‌دهد متأسفانه تاکنون به این امر مهم کمتر توجه شده است.

سید حسین میرافضلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت استراتژیک و ژئوپلتیکي ایران در صنایع نفت، گاز و به خصوص پتروشیمی گفت: پیشرفت و توسعه هر چه بيشتر در صنعت پتروشيمي قطعاً جایگاه ایران را در مناسبات اقتصادی و سیاسی جهانی رفیع تر خواهد نمود.

وی افزود: اگرچه ایران دارای منابع و ذخایر گازی فراوانی می‌باشد ولی متاسفانه به دلایل متعددی در تولید گاز و میعانات گازی و نحوه استفاده از آن‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌ایم.

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: اتخاذ استراتژی‌ها و راهبردهای کلان باید به گونه‌ای باشد که سهم بسزایی در بازارهای جهانی اعم از تولید و فروش فرآورده‌ها داشته باشیم و این موضوع به مقوله، مدیریت بهینه انرژی برمی‌گردد که باید مورد توجه اساسی قرار گیرد.

میرافضلی یادآور شد: گاز اتان به عنوان سوخت، همراه گاز متان در منازل و وسایل گرمایشی مورد استفاده قرار میگیرد و حتی در تولید برق نیروگاه‌ها استفاده میشود این در حالی است که از گاز اتان باید برای مصارف پتروشیمی استفاده بهینه نمود که توجیه اقتصادی قوی دارد برای مثال در آمریکای مرکزی و جنوبی کشور برزیل با مدیریت انرژی در خصوص مصرف سوخت خودروها از نیروی برق استفاده میکنند و به جای بنزین مصرفی در خودروها از اتانول استفاده می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: از دیگر کاربردهای مطلوب و بهینه گاز، استفاده آن در بخش ازدیاد برداشت از میادین نفتی است که برای ازدیاد برداشت میتوان از طریق تزریق گاز به چاههای نفت استفاده بهینه ای داشت.

میر افضلی اظهار داشت: در چشم اندازهای انرژی جهان، صنعت گاز و پتروشیمی جایگاهی بسیاری دارد به‌خصوص درزمینه تولید فرآورده‌های " اتان و متان " حال جای پرسش است که آیا ما می‌خواهیم صادرکننده بزرگ محصولات پتروشیمی باشیم یا خیر؟! اگر پاسخ مثبت است باید با تمام توان و چشم‌ باز و مطالعات دقیق بازارهای هدف، جذب سرمایه‌گذاران خارجی جهت توسعه صنایع پتروشیمی با پایه گاز پيش رويم. 

وی ادامه داد: باید در این راستا به منظوراحداث کارخانه‌های الفین و سایر مشتقات و همچنين تولید دانش فنی به دست محققان و کارشناسان داخلی گام برداريم و با تحقیق و پژوهش سطح علمی و فنی صنايع پتروشيمي را به تعالي برسانيم. 

میر افضلی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت صنعت پتروشیمی، قدرت چانه‌زنی‌ها و مذاکرات سیاسی ایران را افزایش می‌دهد و می‌توانیم نقش مؤثرتری در دیپلماسی جهانی پیدا کنیم و نتایج و دستاوردهای معنوی و ارزشمند توأم با درآمد اقتصادی را نصیب کشور خواهد کرد، گفت: متأسفانه تاکنون کمتر به آن توجه شده است و باید در نظر داشت این ارزش‌آفرینی در رقابت‌های بین‌المللی در بلندمدت ارز و سودش نسبت به منافع ملی از درآمد ریالی و ارزی کمتر نخواهد بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار