قزوين؛

ثبت ملی محوطه های تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: بیش از یک هزار و ۱۰۰ محوطه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و حدود یک هزار محوطه شناسایی شده و در آستانه ثبت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوين؛ محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین درمراسم معارفه فرمانده جدید یگاناين نهاد گفت: در قزوین بیش از یک هزار و ۱۰۰ محوطه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و حدود یک هزار محوطه شناسایی شده و در آستانه ثبت وجود دارد.

وی گفت: حرکت‌های سازمان یافته‌ای برای غارت و تاراج میراث ارزشمند کشور صورت گرفته که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی پرسنل خدوم یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاری نیروی انتظامی به ویژه حوزه پلیس پیشگیری از تراج میراث فرهنگی جلوگیری شده است.

حضرتی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان هم در صدور احکام و برخورد قانونی با متخلفان بسیار سخت گیرانه و جدی برخورد کرده که این کالر موجب شده در سالهای اخیرتا حد زیادی تجاوز به میراث فرهنگی مهار شده و امیدواریم این همکاری تداوم داشته باشد تا از تعرض متجاوزان به آثار و محوطه های تاریخی کشورمان جلوگیری شود.

وی با اشاره وظیفه خطیرمجموعه یگان حفاظت میراث فرهنگی در حفظ و صیانت از آثار و محدوده های تاریخی گفت: آثار و محوطه‌های باستانی و تاریخی بخش وسیعی از محدوده جغرافیایی استان قزوین را در برمی‌گیرد به طوری که در شمالی‌ترین نقطه استان در منطقه الموت، کاروانسرای پیچ بن، جنوبی‌ترین نقطه در منطقه آوج، کاروانسرای هجیب، شمال غرب مجموعه تاریخی سمیران و در شرق محوطه‌های باستانی آبیک واقع شده که در نقاط مرزی استان با استان‌های همجوار است و همکاران یگان حفاظت میراث فرهنگی زحمات بسیار زیادی را برای حفاظت و نگهداری از این محوطه‌ها متحمل می‌شوند.

حضرتی با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی به عنوان بخشی از هویت فرهنگی، اجتماعی افزود: تقویت این یگان در واقع کمک به صیانت از میراث ارزشمندی است که هویت تارخی ما را نشلان می دهد و اگر نسیت به آن بی تفات باشیم و سهل انگاری کنیم آسیب جدی خواهیم دید.

در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات سرهنگ رضا ملکی فرمانده سابق، سرهنگ حجت علیزاده از سوی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین منصوب شد.


انتهاي پيام/پ


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.