وزیر آموزش و پرورش:

یک سوم فضاهای غیر استاندارد در طول برنامه ششم توسعه استاندارد می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش گفت: در طول برنامه ششم توسعه که از سال آینده تا سال 99 ادامه دارد، هدف ما بر این است که فضاهای آموزشی غیر استاندارد را به مرحله ایمنی برسانیم.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، در گردهمایی مدیران کل ستادی و اجرایی سازمان نوسازی،‌ توسعه و تجهیز مدارس کشور، دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول یک سند بالادستی است که می‌تواند مشکلات آموزش و پرورش را حل کند و اجرای آن می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در طول تاریخ آموزش و پرورش نوین وجود دارد را به تدریج حل کند که نیازمند زمان ، اعتبارات، امکانات، برنامه‌ریزی و رصد می‌باشد. 

وی افزود: سند استراتژیک مانند سند تحول بنیادین سه مرحله‌ دارد که یک مرحله آن، طراحی و تصویب است که انجام شده و حدود 10 سال است طراحی و تصویب آن به طول انجامیده ، مرحله دوم نقشه راه اجرا می‌باشد که اگر ما این نقشه راه را نداشته باشیم بدون تمهید مقدمات و بدون در نظر گرفتن پیش‌نیازها نمی‌توانیم به مرحله سوم که همان مرحله اجرایی است، برسیم.

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید طی ساختار 3-3-6 کلاس ششم به ابتدایی اضافه شد مسائل و مشکلات زیادی پیش آمد که به دلیل آن بود که بسیاری از پیش‌نیازها رعایت نشد، بنابراین ما در سال 93 در وزارت آموزش و پرورش این نقشه راه را آماده کردیم و در برنامه ششم توسعه در سال آینده تا سال 99 اجرا خواهد شد، مبنای حرکت در آموزش و پرورش است .
 
فانی ادامه داد: ما در نقشه راه اعلام کردیم که هر سال قرار است چه اقداماتی و توسط چه بخشی و با مشارکت کدام نهادها باید صورت بگیرد و اگر ما این اقدام را در طول برنامه ششم توسعه انجام دهیم، می توانیم امیدوار باشیم که در پایان تحولات اساسی ،‌اصولی، و مبتنی بر برنامه ، خلاقیت و عقلانیت در آموزش و پرورش شکل گرفته است. 

وی اظهار داشت: این سند 6 زیر نظام دارد که یکی از زیر نظام ‌های آن فضای آموزشی است که باید توسط همکاران در نوسازی آماده شود و در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسد. زیرا ما می‌دانیم فضای مناسب در ایجاد شغل در دانش‌آموزان موثر است و اگر فضای آموزشی از تجهیزات و امکانات مناسب برخوردار باشد و متناسب با تعلیم و تربیت طراحی شده باشد در فرآیند یاد دهی و یادگیری تاثیر گذار است و لذا نقشی که نوسازی برای فرآیند تعلیم و تربیت داشته است نقش کلیدی است. 

وی ادامه داد: ما قبول داریم آموزش و پرورش با ایده‌آل فاصله دارد اما با توجه به شرایط موجود وضعیت نسبتا خوبی دارد اما خواهش من این است که در جذب و تخصیص اعتبارات استانی بیش از پیش تلاش شود.همچنین شایان ذکر است که در سه سال اخیر سهم آموزش و پرورش در این زمینه به طور متوسط 2 درصد افزایش داشته است.
 
فانی بیان داشت: موضوع دیگری که مورد بحث است عمر مفید ساختمان‌های آموزشی است که باید به تعمیر و نگه‌داری آنها پرداخته شود .ما امسال دو هزار پروژه با زیر بنای 2 میلیون متر مربع تحویل داده‌ایم، همچنین یک سوم فضاهای آموزشی غیر استاندارد است که باید در تعمیر و نگهداری آنها تلاش شود و ما باید 10 درصد از اعتبارات خود را صرف تعمیر و نگهداری کنیم تا در دراز مدت بتوانیم بیشتر از این 10 درصد منافع داشته باشیم. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما امسال 2 هزار و 300 میلیارد کل اعتبارات استانی و ملی را داشتیم که تعهد خیرین بالای 800 میلیارد بوده است و از این میان می‌توان گفت:که سهم خیرین 30 درصد بوده است.همچنین ما در دستورالعمل اجرایی 53 الحاق 2 باید بدانیم که بحث تربیت بدنی را بیشتر جدی بگیریم .
 
فانی اذعان داشت: اولویت دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است و ما باید انرژی و هزینه خود را صرف تکمیل این پروژه‌ها بکنیم. بحث دیگر استاندارد سازی گرمایشی مدارس است که بخشی از مقررات محسوب میشود که اعتبارات آن دائمی و قابل پیش‌بینی است و نیازی به بودجه سنواتی ندارد و امید به این است که تا قبل از بازگشایی مدارس در سال آینده ساماندهی سیستم‌های گرمایشی به نتیجه برسد و ما شاهد حادثه‌هایی همچون مدرسه شین‌آباد نباشیم. 

وی تاکید کرد: ما باید از انرژی ‌های نو در حفظ محیط زیست و صرفه جویی استفاده کنیم و امید به این است که این طرح را هر چند به صورت محدود در دستور کار قرار دهیم .

وی در پایان در حاشیه مراسم گفت: در طول برنامه ششم توسعه یک سوم فضاهای غیر استاندارد به مرحله ایمنی خواهند رسید، همچنین اعتبارات بند10 ماده 68 در سال 95 پیش‌بینی شده همچنین امید بر این است که همکارانی که در نوسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهضت سواد آموزی طرح رتبه بندی شامل حالشان نشده مشکلشان را پیگیری خواهیم کرد چرا که نقدهای این همکاران به جا است ومتاسفانه دریافتیشان متناسب با کارشان نیست.  


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۶ دی ۱۳۹۴
باسلام از فروردین 94 تاکنون حق اضافه کاری فرهنگیان پرداخت نشده! یعنیبیش از 5 ماه مطالبه
آخرین اخبار