وقتی مردم در آتش بی کیفیتی خودروهای داخلی می سوزند/ چرا خودروهای ایرانی بی کیفیت است؟!

این روزها و بعد از رسانه ای شدن ماجرای کمپین" نه به خودروی صفر ملی" که تا قبل از دادن وام 25 میلیونی با موفقیت مواجه بود، زخم کهنه کیفیت خودروهای ایرانی که عمدتا توسط دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا تولید می شوند ، سر باز کرده است و گلایه ها از...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها و بعد از رسانه ای شدن ماجرای کمپین" نه به خودروی صفر ملی" که تا قبل از دادن وام 25 میلیونی با موفقیت مواجه بود، زخم کهنه کیفیت خودروهای ایرانی که عمدتا توسط دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا  تولید می شوند ، سر باز کرده است و گلایه ها از کیفیت خودروهای تولیدی ایرانی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است تا جایی که گفته می شود، حتی وزیر صنعت که نشان داده حامی همیشگی خودروسازان است به کیفیت پایین خودروها انتقاد  کرده است. بر اساس اخبار رسیده ، محمدرضا نعمت‌زاده در انتقاداتی شدید به خراب شدن و مراجعه خودروهای صفرکیلومتر تولیدی دو خودروساز بزرگ داخلی به تعمیرگاه‌ها اعتراض کرده است.  

این اتفاق نادر اما در حالی رخ داده که چند صباحی است که بازار خودرو در کشور متلاطم است.تلاطمی که بسیاری آن را در نتیجه زیاده خواهی شرکت های خودرو سازی می دانند که صنعت خودرو را در انحصار دارند و آنقدر احساس قدرت می کنند که حتی به سخنان رئیس جمهور، یعنی بالاترین مقام اجرایی کشور هم توجه نکنند و همچنان سودای افزایش نرخ خودرو را داشته باشند. 

در این میان حمایت های زیر پوستی وزارت صنعت از خودرو سازان نیز کار را برای خودروسازان راحت تر کرده است تا مردم مجبور باشند خودرویی را که از لحاظ کیفیت 9 میلیون هم نمی ارزد 20 میلیونی تهیه کنند و هر روز آمار تصادفات شهری و جاده ای را بالاتر ببرند. هرچند گفته می شود نعمت زاده به بی کیفیتی خودروها اعتراض داشته اما عملا راهکاری از سوی او در این خصوص رسانه ای نشده است. 

به این ترتیب است که حتی بعد ازبه ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای ،ایرانی‌هایی که مدت هاست با پراید و پژو سر و کله می‌زنند و خودروهایی را سوار می‌شوند که فقط شکل ظاهری آن‌ها بعضا تغییر می‌کند و موتور و قطعات‌‌ همان است که بود، با شنیدن اخبار مربوط به ورود غول‌های خودرو سازی آمریکایی و اروپایی به ایران ذوق زده شده‌اند و خود را چند قدم به رویاهای خود یعنی سوار شدن خودروی باکیفیت بعد از لغو تحریم های جهانی نزدیک‌تر می‌بینند غافل از اینکه همه این ها سرابی بیش نخواهد بود چرا که حتی با حضور غول های خودرو سازی، وقتی دنا 50 میلیون قیمت دارد، مسلما کادیلاک در صورت حضور در ایران بالای 100 میلیون نرخ گذاری می شود! 

با این تفاسیر، هر چند بسیاری  از مردم نیز تصور می‌کنند با برداشته شدن تحریم‌ها و ورود خودرو‌های قدر اروپایی و آمریکایی به کشور و حتی به تولید رسیدن آن‌ها در کشور، اوضاع خودرویی بهتر می‌شود و گرانی‌ها ارزان خواهد شداما به نظر می رسد  تا تعرفه‌های بالای ورود خودرو به کشور وجود دارد و تا زمانی که بازار خودرو در کشور انحصاری است، گشایشی در این موضوع صورت نخواهد گرفت و در واقع با حضور غول های خودروسازی جهان نیز سهم مردم همین پراید و 206 وطنی خواهد بود! 

درواقع لغو تحریم ها تنها به رونق خودروسازان سرمایه دار و واردکنندگان پول دار کمک می کند و در عمل تفاوتی برای قشر متوسط و ضعیف کشور ایجاد نمی شود !مگر با حذف تعرفه های بالای وارداتی که حمایت های وزیر صنعت از خودروسازان نشان داده ، این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.
 
کارشناسان چه می گویند؟ 

در هر حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند حذف یا کم کردن تعرفه واردات خودرو و شکستن انحصار خودرو سازی می تواند برای صنعت بزرگ خودروی ایران راهگشا باشد. 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص  می‌گوید: خودروسازان جهانی باید مستقل از دو شرکت ایران خودرو و سایپا محصولاتشان را در ایران تولید کنند، زیرا فرایند تولید در این دو شرکت، معیوب است. 

علی خاکساری خاطرنشان می‌کند: برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی باید انحصار تولید خودرو در کشور از بین برود که لازمه آن نیز تولید مستقل خودروسازان جهانی در ایران است. 
یک کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه می‌گوید: کیفیت یک کالا رابطه مستقیمی با هزینه صرف شده در فرایند تولید آن دارد. خودروسازان از انجام هزینه‌های لازم برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی خودداری می‌کنند. 
 
امرالله امینی تصریح می‌کند: وقتی مصرف‌کنندگان ایرانی انتخابی جز خرید چند مدل خودروی داخلی ندارند خودروسازان نیز انگیزه‌ای برای صرف هزینه در راستای ارتقای کیفیت محصولاتشان پیدا نمی‌کنند. 

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید: ایران خودرو و سایپا مشتری‌مدار نیستند به همین دلیل مصرف‌کنندگان از کیفیت محصولات این شرکتها ناراضی هستند. 

محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: ایران خودرو و سایپا سال‌هاست که به تولید خودرو به صورت انحصاری مشغولند و عواقب این انحصار گریبانگیر مصرف‌کنندگان شده است. 

به گفته وی، با حرف و بخشنامه نمی‌توان دو خودروساز بزرگ را مجبور به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان کرد بلکه باید با کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی، زمینه را برای رفع انحصار و رقابتی شدن بازار خودروی ایران فراهم کرد. 

باید منتظر ماند و دید آقای وزیر صنعت که بالاخره به خودروسازان اعتراض کرده، دست از حمایت های بی چون و چرای خود از خودروسازان برخواهد داشت تا با کم کردن تعرفه ها رضایت مردم جلب شود یا مردم ایران همچنان باید در آتش خودروهای بی کیفیت بسوزند. 


منبع:شفاف
انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mehrdad
۲۳:۳۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
خودرو ملی میگیم چرا به کشورهای بیگانه قیمت پایین فروخته میشه واقعا انصاف نیست مردم ۳برابر یابیشتر هزینه خودرو پرداخت کنن
Germany
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۶ دی ۱۳۹۴
ماییم که مثل همیشه در حال له شدنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۶ دی ۱۳۹۴
بدتر از پایین بودن کیفیت خودروها، برخوردهای حال بهم‌زن تعمیرگاه‌های مجازشون هست مخصوصاً ایران خودرو
(خودم میدونم غیر قابل انتشار است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
آخرین اخبار