وارونگی فرهنگ؛ اخطاری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وارونگی فرهنگ و ارزش در ادبیات انقلاب اسلامی اخطاری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

احمد شاکری، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نظرش درباره تعریف وارونگی فرهنگ را چنین بیان کرد: آنچه امروزه وارونگی فرهنگ نام گرفته، یک تعبیر متناظر با وارونگی هوا بوده است، اگر وارونگی به این معنا باشد که با یک جابه‌جایی در سطح کلان جامعه مواجه هستیم و شاهد عوض شدن جای ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در ادبیات شدیم، مخالف به کارگیری آن هستم.

وی گفت: البته ما در ادبیات دفاع مقدس دچار لرزش‌هایی شده‌ایم و بر اساس بی‌تدبیری‌ها راه برای انتشار برخی از کتاب‌های نامناسب باز شده، لذا این اخطاری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در صیانت از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از انتشار کتاب‌های نامناسب گام بردارد.

شاکری در بخش دیگری از سخنان خود به وجود دغدغه برقراری نسبت معقول بین ادبیات و سیاست برای نویسندگان ادبیات انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: دغدغه نویسندگان برقراری نسبت معقول بین ادبیات و سیاست بوده است، این در مقابل دو اندیشه‌ای قرار دارد که یکی از آن‌ها هنر را برای هنر می‌داند و دیگری ادبیات فراتر از معادلات سیاسی را قبول دارد.

وی افزود: جریانات ادبیات پس از انقلاب خط بطلانی بر دو نظریه هنر برای هنر و ادبیات فراتر از معادلات سیاسی می‌کشد و می‌گوید که جریان ادبی پس از انقلاب ادبیاتی سیاسی است و با توجه به آن‌ که یکی در ابعاد واقعه انقلاب بعد سیاسی وجود دارد؛ لذا اگر قبول کنیم جریانی در ادبیات داستانی با مؤلفه‌های خود ایجاد شده باید پذیرفت که این جریان بر اثر یک تغییر سیاسی ایجاد شده است.

این نویسنده تصریح کرد: برخی از نویسندگان پرورش یافته در دوران پس از شکوفایی انقلاب اسلامی، با پذیرش این اندیشه که ادبیات فراتر از معادلات سیاسی است تعهدات اجتماعی ادبیات و هنر را نادیده می‌انگارند و به دام اندیشه‌ای می‌افتند که خودش هم یک اندیشه سیاسی را دنبال می‌کند.

شاکری ادامه داد: این‌گونه نیست که اگر شعار بدهیم که ادبیاتمان سیاسی نیست به معنی سیاسی نبودن ادبیات باشد؛ زیرا این شعار هم با هدف سیاسی شکل گرفته است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار