پرچم‌های سیاه آخرالزمان به یاری حضرت مهدی(ع) می‌آیند؟

پرچم‌های سیاهی که در احادیث امام علی(ع) به آنها اشاره شده است، در زمان ظهور به یاری امام زمان(عج) خواهند شتافت یا علیه او مبارزه می‌کنند؟

آیت‌الله سیدطه موسوی هشترودی استاد سطوح عالی حوزه در گفتگو با خبرنگار  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به وجود احادیثی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) پیرامون پیش‌بینی گروه تکفیری داعش گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که «زمانی که پرچم‌های سیاه را دیدید از جای خود حرکت نکنید، به این معنا که دعوت آنان باطل است و نباید به کمک آنان بشتابید، سپس قومی ضعیف ظاهر می‌شوند که قلب‌هایشان مانند براده های آهن سخت است، آنها وفادار به هیچ عهدی نیستند، به حق فرا می‌خوانند در حالیکه از آن نیستند، اسامی شان، کنیه و نسبت‌هایشان از نام شهرها گرفته شده؛ تا اینکه در بین خود اختلاف نظر پیدا می‌کنند و خداوند خداوند اهل حق، هر کسی که بخواهد را ظاهر می‌سازد.»
وی ادامه داد: این روایت از نظر سند و معتبر بودن قابل تأمل است، چرا که بسیاری از علما منبعش را ضعیف می‌دانند، شاید خشونت و اعمال گروهک‌های تکفیری داعش با فرمایش امام علی(ع) فقط در ظاهر همخوانی داشته باشد.
آیت الله موسوی هشترودی تصریح کرد: این حدیث به پرچم‌های سیاه اشاره دارد که داعش نیز لباس و پرچم‌هایشان مشکی است یا اسمهایشان کنیه و نسبت‌هایشان از نام شهرها گرفته شده مانند ابوبکر بغدادی، ولی نمی‌توان این روایت را به طور قطع منطبق با گروهک تکفیری دانست.
وی گفت: افرادی که این حدیث را به ظهور امام زمان(عج) ربط می‌دهند، باید به دو نکته توجه کنند که این روایت قابل اعتنا در مسئله و بحث مهدویت نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به تعبیر دیگر تحقق این روایت مقارن با ظهور حضرت مهدی(عج) نیست و نکته دوم، انطباق دادن سخن امیرالمومنین(عج) به گروهک داعش نادرست است، چرا که در طول تاریخ افرادی بدتر از داعشی‌ها بوده‌اند که برای انطباق با حدیث حضرت علی(ع) آنها در الویت هستند.
وی ادامه داد: نباید اتفاقی که در زمان ما می‌افتد را با روایات اهل بیت(ع) انطباق دهیم، چرا که دلایل عقلی و روایی وجود ندارد، احادیث و فرمایشاتی که از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) به ما رسیده، مختص به زمان و دوره معینی نمی‌شود.
آیت‌الله هشترودی اظهار داشت: زمانی که آل‌سعود به شیعیان یمن حمله کرده بود و شیعه‌های زیدی را از بین برد، گروهی این عمل را تطبیق با روایت ائمه(ع) دادند یا فوران آتشفشان ایسلند که بیست و هشت روز آسمان اروپا را مختل کرد، برخی گفتند این همان نشانه ظهور منجی عالم بشریت است.
وی ادامه داد: مردم فکر می‌کنند ظهور وابسته به اتفاق افتادن علائمی است که اهل بیت(ع) گفته‌اند، لذا ما در جواب باید اکتفا کنیم به روایت امام صادق(ع) که شخصی خدمت حضرت(ع) رسید و سوال کرد آیا ممکن است امام زمان(عج) بیاید در حالیکه نشانه‌ها اتفاق نیفتاده اند، امام فرمود: بله چرا که ظهور به اراده پروردگار است، سپس پرسید ممکن است حضرت(عج) نیاید، امام(ع) پاسخ داد خیر، زیرا وعده الهی است و خداوند خلف وعده نمی‌کند.
استاد سطوح عالی حوزه در مورد دخالت دشمنان در تفسیر روایات اظهار داشت: یکی از ترفندهای دشمن آن است که روایت‌ها را با مسائلی که اتفاق می‌افتد، تطبیق دهند تا افکار عموم را تخریب و از اصل مهدویت و انتظار دور کنند.
وی خاطرنشان کرد: شاید یکی از حقه‌های گروهک تکفیری داعش یا دیگر گروه‌های دست نشانده صهیونیستی این باشد که خودشان را شبیه به نشانه‌هایی بکنند که مردم منتظر آن هستند و به تعبیر دیگر یک صحنه‌سازی را برای عموم مردم به نمایش بگذارند.
آیت‌الله موسوی هشترودی افزود: دشمنان خودشان را ملبس به لباس روایات می‌کنند تا عموم جامعه به انحراف کشیده شوند، لذا علما باید به صحنه بییند و همه را آگاه کنند و وظیفه مردم آن است که به این توطئه‌ها اعتنا نکنند.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص پرچم‌های سیاه، پانزده روایت معتبر از امام صادق(ع) و امام محمدباقر(ع) وجود دارد که این بیرق‌ها را مختص به سید خراسانی می‌دانند که امام زمان(عج) را در امر ظهور یاری می‌کند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار