پای صحبت‌های رئیس انجمن بازی‌های ورزش های الکترونیک

رئیس انجمن بازی‌های ورزش های الکترونیک گفت: بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک در چهار رشته مختلف به عنوان ورزش مفرح بین مردم مرسوم شده است.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیکی از جمله رشته‌هایی است که به تازگی جزو فدراسیون انجمن های ورزشی شده است و پیش از این زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت می کرد.

در خصوص برنامه‌های این انجمن محمد یعقوبی رئیس انجمن بازی‌ها و ورزش ها‌ی الکترونیک گفت: انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک از سال 1385 تحت عنوان بازی‌های یارانه ای تشکیل شده است و از سال 92 دو کمیته بازی‌های رایانه‌ای به آن اضافه شدند، بنابراین مقرر شد با توجه به گستردگی این رشته نام آن به انجمن بازی‌ها و ورزش های الکترونیک تغییر کند.
 
وی افزود: این رشته از آغاز تشکیل زیر نظر فدراسیون ورزش های همگانی بود و با توجه به اینکه این ورزش در شورای المپیک آسیا به عنوان یک رشته قهرمانی شناخته شده است و در سطح بین المللی مسابقات برگزار می کرد، پیشنهاد شد که از حوزه ورزش های همگانی خارج شود و با توجه به بعد قهرمانی پروری و مدال آوری فدراسیون انجمن های ورزشی زیر نظر این فدراسیون فعالیت کند.
 
یعقوبی درباره شاخه های این رشته جدید در انجمن های ورزش افزود: انجمن ورزش های الکترونیک 4 کمیته با نام های کمیته بازی های رایانه ای، بازی های کنسول، بازی های رادیو کنترل و بازی‌های رباتیک در اختیار دارد که بازی های رایانه ای با کامپیوتر شخصی صورت می گیرد، بازی های کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن است که به نوعی بازی ویدیویی محسوب می شود.

ورزش‌های رادیو کنترل مربوط به کلیه ورزش هایی است که با کمک کنترل انجام می شود و همچنین ورزش‌های رباتیک مجموعه ورزش هایی مربوط به رباتیک است که تقریبا این ورزش ها در بین جوانان و خانواده‌های ایرانی مرسوم است.
 
ورزش های الکترونیک به صورت تجربی و آکادمیک توسعه یافت

 
وی درباره اینکه این رشته چه اندازه به صورت آکادمیک در کشور توسعه پیدا کرده است گفت: این ورزش از زمان ورودش به ایران هم به صورت آکادمیک و هم به صورت تجربی توسعه پیدا کرده است که خوشبختانه گسترش آن به صورت آکادمیک رو به رشد است، توسعه این رشته در سطح کشور امکانات و تجهیزات خاص خودش را می طلبد.
 
وی درباره امکانات و تجهیزات این رشته در کشور اظهار داشت: شرکت‌های تولید کننده تجهیزات ورزش های الکترونیک از شرکت های بزرگ و باسابقه در جهان هستند که تمام امور مربوط به این رشته را در اختیار خودشان قرار داده‌اند و این شرکت‌ها در جهان به جایگاه خاصی دست یافته‌اند بنابراین اگر ما بخواهیم در این زمینه تولید کننده باشیم نیاز به یک عزم ملی داریم که از حیطه اختیارات ما خارج است و کار انجمن حمایت از این رشته در سطح جهانی و معرفی استعداد جوانان ایران در دنیا است.
 
وی افزود: در داخل امکان رقابت با تولید کنندگان مطرح جهانی وجود ندارد حتی تکنولوژی ما با شرکت های خارجی قابل قیاس نیست، به عنوان مثال در ورزش های رادیو کنترل شرکت‌های بزرگ خارجی چندین سال سرمایه گذاری کرده‌اند اما در ورزش‌های رباتیک شرایط بهتری داریم و محصولاتی ساخته می‌شوند که با کالاهای خارجی رقابت می کنند اما مصرف کنندگان به دلیل کیفیت کالا و برندهای شناخته شده ترجیح می دهند محصول خارجی خریداری کنند.
 
توسعه این رشته نیازمند عزم ملی است
 
وی افزود: اگر بخواهیم در بحث تولید وارد شویم نیاز به حمایت مسئولان کشوری داریم چون همه کارها را یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد، بنابراین رقابت در این عرصه به زمان زیادی احتیاج دارد که اگر عزم ملی پشت آن باشد به طور قطع موفق خواهیم شد.
 
وی درباره مسابقات ورزش های الکترونیک گفت: مسابقات قبلی در اینچئون برگزار که متاسفانه نتایج خوبی نگرفتیم، در مسابقات ماکائو مقام های خوبی بدست آوردیم، به عبارتی این ورزش در مسابقات خارجی افت و خیر زیادی داشته است، اما سال آینده مسابقات متعددی برگزار می شود که هدفمان حضوری مقتدرانه در مسابقات بین‌المللی است ایران پتانسیل بسیار بالایی در این ورزش دارد در مسابقات فرانسه یک نماینده داشتیم که در کمال ناباوری در حضور کشورهای قدرتمند در این رشته به مقام اول رسید.

در این زمینه تلاش می کنیم تا در توسعه ورزش های الکترونیک از بخش خصوصی کمک بگیریم.
 
موازی کاری برخی نهادها در راستای اهداف انجمن
 
رئیس انجمن ورزش های الکترونیک درباره معضلات این ورزش در کشور گفت: وزارت ورزش تنها متولی ورزش در کشور مطرح است و همه فعالیت های ورزشی در سطح داخلی و خارجی زیر نظر این مجموعه انجام می شود اما متاسفانه در ورزش های الکترونیک با موازی کاری های برخی دستگاه ها روبرو هستیم.
 
وی افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می کند و در اساس نامه آن به صراحت اعلام شد که وظیفه آن ورود در بحث محتوایی رایانه ای و حمایت از تولید کنندگان داخلی است اما متاسفانه این نهاد در مسائل دیگر ورود پیدا کرده است.
 
وی افزود: این بنیاد بدون رعایت قوانین مسابقات برگزار می کند در صورتی که برگزاری چنین مسابقاتی زیر نظر وزارت ورزش و مسئولان مربوط به این ورزش است، همان طور که انجمن اجازه دخالت در امور دیگر نهادها را ندارد انتظار داریم که مسئولان هم این موضوع را در نظر بگیرند و کارهای مربوط به ورزش های الکترونیک را به انجمن واگذار کنند.
 
وی درباره برنامه انجمن برای برگزاری مسابقات گفت: قصد داریم تا قبل از پایان سال 94 یک مسابقه کشوری برگزار کنیم اما زمان بسیار محدود است اما سال آینده سال پرباری برای ورزش های  الکترونیک است که چندین رقابت داخلی و بین‌المللی داریم.
 
یعقوبی درباره برنامه‌های پیش رو برای توسعه این ورزش اظهار داشت:سال آینده تمرکزمان بیشتر بر روی آموزش این ورزش است که متاسفانه در این چند سال مربی و داور به صورت رسمی پرورش ندادیم و همه مربیان به شکل تجربی کار کردند که امیدوارم با حمایت فدراسیون ورزش بازی ها و ورزش‌های الکترونیک در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.
 
انتهای پیام/

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۹ دی ۱۳۹۴
این انجمن تا حالا هیچ کاری برای گیمرها نکرده بلکه چندین بار مانع اونها شده و حتی در دبی باعث اخراج بازیکنان ایرانی شد چون سهم خودش رو نگرفته بود
آخرین اخبار