یادداشت/

مواضع اعلامی و اعمالی عربستان فاقد هرگونه خرد سیاسی است

سخنگوی اسبق وزارت خارجه طی یادداشتی به برسی تحولات و مواضع اخیر عربستان پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سید محمد علی حسینی"، سخنگوی اسبق وزارت خارجه طی یادداشتی به برسی تحولات و مواضع اخیر عربستان پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است

یک بررسی مختصر به روشنی آشکار می سازد که تصمیمات ومواضع اعلامی و اعمالی عربستان فاقد هر گونه منطق و خرد سیاسی بوده و منافع و مصالح ملی این کشور در تعیین این سیاستها از کمترین اهمیتی برای مقامات حاکم برریاض برخوردار نیست.

مهمترین دلیل ریشه ای سیاستهای تنش زا و تشنج آفرین سعودیها و اقدامات نا متعارف ناشی ازآن در قبال تحولات منطقه را باید در موفقیتهای چشمگیر و غیرقابل کتمان جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف سیاسی، امنیتی، دفاعی، علمی و فناوری و درحوزه های منطقه ای و بین المللی جستجو کرد:

_ توفیقات اخیر جمهوری اسلامی در شکست پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی و اقناع بخش عظیمی از جامعه بین الملل مبنی بر بی پایه بودن این توهم و توطئه استکباری

-_ حضور فعال و نفس گیر در روند مذاکرات هسته ای و دستیابی به توافق قابل دفاع با 6 قدرت جهانی و تثبیت حق جمهوری اسلامی در برخورداری از فناوری مسالمت آمیز هسته ای؛ و در پی آن:
-_ زمینه سازی برای رفع تحریمهای ظالمانه چند ساله علیه ملت ایران

-_ اقبال کم نظیر هیأتهای خارجی عالی رتبه سیاسی اقتصادی از مناطق مختلف دنیا برای سفر به ایران و تلاش بی وقفه آنان برای بهبود و تقویت روابط با تهران
- _ توفیق ایران در ارائه الگویی قابل عرضه از مردم سالاری دینی و جامعه اسلامی، مستقل، مقتدر و پویا

-_ موفقیت جمهوری اسلامی در ارائه طرحهای منطقی و واقع بینانه برای حل و فصل معضلات منطقه ای و ایفای نقش موثر و سازنده در منطقه و تحولات مربوط به سوریه، عراق ویمن

- _ دستیابی به توفیقات غیرقابل انکار در مبارزه صادقانه و موثر با پدیده تروریزم و گروه های فعال تروریستی و اینها همه، بخشی از دستاوردهای ایران است که در مقابل دیدگان و مورد اذعان دوست و دشمن قرار دارد.

اما در طرف مقابل در سیاستهای کلان سعودیها نیز واقعیاتی قابل مشاهده و غیر قابل انکار وجود دارد که مهم ترین آنها نقش منفی و مخرب سعودیها در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه به طورعام و در برخی از کشورها بطور خاص میباشد.

در طول سه دهه اخیر، علاوه بر اعمال سیاست های جانبدارانه و همه جانبه از رژیم بعثی صدام در جنگ هشت ساله علیه ملت ایران؛ مبدأ، منشاء و حامی فکری، مالی و تسلیحاتی هر گروه افراطی و تروریستی که در منطقه تشکیل شده و سازمان یافته را علاوه برآمریکا باید در عربستان جستجو کرد.
سیاست های مداخله جویانه و مخرب در عراق، سوریه، لبنان، بحرین و یمن و دخالت های نظامی مستقیم و غیر مستقیم در این کشورها و به بن بست کشاندن هر گونه مذاکره ثمربخش توسط عربستان، امری بغایت آشکار است که نگرانی های جدی را در میان ملتهای منطقه و جامعه بین الملل برانگیخته است.

به شهادت رساندن عالم والا مقام ومصلح محبوب، شیخ نمر در نهایت غربت و مظلومیت نیز نمایشی شفاف از وضعیت دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق اقلیتها در عربستان بود و نشان داد که سران سعودی حتی تحمل انتقادات و مخالفتهای صرفاً سیاسی و گفتاری را نیز نداشته و لبه تیز شمشیر سریع ترین و صریح ترین پاسخ خواهد بود.

تلاش این کشور برای کاهش شدید قیمت نفت ( که تبعات آن گریبان ریاض را بیش از سایرین گرفته )، اعمال نفوذ جهت تخریب روند مذاکرات هسته ای، تلاش برای حذف سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه ای و مذاکرات بین المللی مربوط به آن و اخیراً حمله نظامی علیه سفارت کشورمان در یمن نیز از جمله رویکردهای کینه توزانه سعودی علیه ایران بوده است.

نکته مهم اینکه مجموعه این سیاست های منفی و تخریبی که حکایت از فقدان عقلانیت و تدبیر سیاسی در اتخاذ تصمیمات مهم و راهبردی میکند، هیچ دستاورد قابل ذکری برای عربستان نداشته بلکه این کشور را حتی برای هم پیمانان منطقه ای و بین المللی به یک شریک دردسرساز و غیرقابل اتکاء بدل نموده است.

هیأت حاکمه عربستان باید بداند اقدام نسنجیده اخیر در قطع رابطه سیاسی با بازیگری مقتدر، ذینفوذ وکلیدی در تحولات منطقه ای و بین المللی و تلاش برای یارگیری در اجرای این تصمیم نادرست و مغرضانه، سرنوشتی جز تکرار شکستها و ناکامی های گذشته ندارد.

اکنون، زمان برای انتخاب راهبردی عربستان فرا رسیده: ادامه مسیر ناصواب و تنش زای گذشته و ادامه کینه توزیها وآتش افروزیها که دیریا زود قطعاً دامان خود حاکمان سعودی را خواهد گرفت یا اصلاح مسیر و تکیه برمنطق و واقع بینی و توجه به منافع ملی، منطقه ای، جهان اسلام و کمک به ثبات و امنیت منطقه.

نکته آخر اینکه عزت، اقتدار، جایگاه والا و منطق قوی حاکم بر مواضع و رفتار سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایجاب میکند تا در قبال اقدامات غیر عقلانی و برخاسته از حقد و کینه که ریشه در تعصبات افراط گرایانه تکفیری دارد، با نهایت درایت و حکمت انقلابی عمل نماییم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۹ دی ۱۳۹۴
مگه.سعودی ها خردهم داشتندازاول.تابوده همین بوده...خردنیس این حالوروزشونه
آخرین اخبار