تحقق وحدت حداکثری در اصولگرایان/ضرورت احساس تکلیف برای انصراف

پرهیز از سهم خواهی شاید مهمترین ساز و کار رسیدن به وحدت در جریان اصولگرایی است و در این بین می‌توان گفت که بی‌تکلیفی برخی بیش از همه می‌تواند تکلیف مداران اصولگرا را به وحدت برساند.

به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین همایش وحدت اصولگرایان با حضور جمع زیادی از چهره های اصولگرا در تهران برگزار شد و در این بین آیت الله موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز مهمان ویژه همایش اصولگرایان بود.

تحقق وحدت حداکثری در اصولگرایان/ضرورت احساس تکلیف برای انصراف

سخن از وحدت برای رسیدن به پیروزی طیف اصولگرا شاید از زمان محقق نشدن آن در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بین رجل اصولگرا جایگاه ویژه ای پیدا کرد و بهانه ای شد تا در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، به یک دغدغه جدی مبدل شود تا جایی که بزرگان اصولگرایی برای بلند کردن بیرق وحدت رایزنی ها و میانجی گری های فشرده خود را از ماهها قبل آغاز کردند.

تجربه ناموفق جریان اصولگرایی در عدم دستیابی به وحدت سیاسی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری موجب شد تا ادامه رفتارهای تک محورانه و خودرای و نیز پافشاری بر احساس تکلیف بدون تدبر و تامل، بیش از پیش بر پیکره اصولگرایی ضربه وارد کند از این رو فقهای طراز بالای اصولگرایی احساس وظیفه کرده و با انسجام و همراهی عمیق تر داعیه دار رسیدن به وحدت شدند.

آیات عظام یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی سه فقیهی بودند که رسیدن اصولگرایان به وحدت حول محور آنها تعریف شد.

تحقق وحدت حداکثری در اصولگرایان/ضرورت احساس تکلیف برای انصراف
 

تلاش بی سابقه برای وحدت در جریان اصولگرایی


 تلاش این ۳ فقیه برجسته و نیز احزاب و گروه های سیاسی برای دستیابی به وحدت طی یک سال گذشته اگرچه با فراز و فرودهایی همراه بود، اما در نهایت آنچه که امروز مشاهده می شود اتفاق میمونی است که در چندین سال گذشته کمتر مشابه آن در میان اصولگرایان مشاهده شده است.

کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در این باره به مهر گفت: تلاشی که توسط آیت الله موحدی کرمانی و احزاب اصولگرایی برای رسیدن به وحدت و همگرایی صورت گرفته است شاید در تمام طول حیات جریان اصولگرا بی سابقه بوده باشد. گفتگو ها به نتیجه رسیده و در حال حرکت به سمت دستیابی به لیست مشترک و صدای واحد از دل اصولگرایی است.

در چنین شرایطی با وجود تلاش های گسترده ای که برای رسیدن به وحدت در حال انجام است شاید آنچه از درجه اهمیت بالایی برخودار است، تصمیم در لحظه و تعیین کننده برای تمکین از نظر اجتماع اصولگرایان و گردن نهادن بر نظر بزرگان اصولگرایی باشد اقدامی که شاید اگر در جریان انتخابات ۹۲ رخ می داد تجربه ناموفق گذشته نصیب اصولگراها نشده و آنچه رقم می خورد سوای چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم.

تحقق وحدت حداکثری در اصولگرایان/ضرورت احساس تکلیف برای انصراف

آیت الله موحدی کرمانی در نخستین همایش وحدت اصولگرایان گفت: «افرادی دنبال هوای نفس هستند و با ثبت نام کردن در انتخابات آرای اصولگرایان را می شکنند، عنوان می کنند که احساس تکلیف می کنم باید به این افراد گفت احساس تکلیف نکنید!»

نباید فراموش کرد که پرهیز از سهم خواهی و امتنا از خودرایی مهمترین تصمیمی است که می تواند سازوکار رسیدن به وحدت را برای جریان اصولگرایی فراهم کند و شاید به تعبیر دبیرکل جامعه روحانیت مبارز لازم است به کسانی که می گویند احساس تکلیف می کنیم گفته شود احساس تکلیف نکنید که بی تکلیفی شما بیش از همه تکلیف مداران را به وحدت می رساند.

پرداخت هزینه همگرایی از کیسه همه اصولگراها

انبارلویی در گفتگو با مهر این را هم گفت که هر فرد، گروه و یا جریانی در دل اصولگرایی باید هزینه همگرایی را بپردازد تا زمینه دستیابی به وحدت فراهم شود؛ تمام کسانی که برای برگزاری همایش وحدت اصولگرایی دور هم جمع شدند اعتقاد مشترکشان پرهیز از تکرار تجربه ناموفق انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود.

وی درباره سازوکار رسیدن به وحدت نیز خاطرنشان کرد: سازوکار رسیدن به وحدت این است که هیچ یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی جریان اصولگرایان از دایره همگرایی بیرون نباشد که البته تا امروز این توفیق فراهم شده که همه گروه ها در یک خیمه جمع شوند.

تحقق وحدت حداکثری در اصولگرایان/ضرورت احساس تکلیف برای انصراف


باید پذیرفت که گردن نهادن به اجماع اصولگرایی تلاش برای پیروزی این جریان سیاسی است. به طوری که غلامعلی حدادعادل سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در همایش طیف سیاسی متبوعش گفت: اگر برای خدا آمدیم حتی اگر لازم شد برای خدا باید از کار کنار برویم چراکه با این روحیه امکان پیروزی مهیا می شود.

منبع: خبرگزاری مهر


انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.