اعزام هیئت میانجی چین به ایران و عربستان

چین با توجه به وابستگی اقتصادش به نفت خاورمیانه قصد دارد میان ایران و عربستان میانجیگری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ وزارت خارجه چین پنج شنبه گذشته اعلام کرد این کشور در بحبوحه افزایش تنش ها میان ایران و عربستان، هیئتی را برای میانجیگری به دو کشور اعزام می‌کند و از هر دو طرف خواسته خویشتنداری کنند. 

هوآ چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت ژانگ مینگ، معاون وزیر خارجی این کشور، هم اکنون در عربستان سعودی به سر می برد و قصد دارد از ایران نیز دیدن کند. 
هوآ به خبرنگاران گفت: «امیداوریم اوضاع در خاورمیانه در جهت تنش زدایی پیش برود.»

تنش میان ایران و عربستان سعودی از زمان اعدام یک روحانی شیعه در عربستان شدت گرفته است. 
خبرگزاری دولتی قطر اعلام کرد روز چهارشنبه گذشته قطر سفیر خود را از ایران فراخواند.
هوآ می افزاید: «امیدواریم همه طرف ها خونسرد بمانند و خویشتنداری کنند و مسائل را از راه گفتگو و مشورت حل و فصل کنند.»

بر پایه این گزارش، هرچند چین به نفت منطقه نیاز دارد، تاکنون متمایل بوده است دیپلماسی خاور میانه را به دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل واگذار کند؛ ولی اکنون در تلاش است در زمینه دیپلماتیک خود را بیشتر درگیر کند. 

وزارت خارجه چین اعلام کرد وانگ یی، وزیرخارجه، با رئیس ائتلاف ملی سوریه که از معارضان تحت حمایت غرب است دیدار داشته است. وانگ می گوید خالد خوجا، رئیس این ائتلاف، اظهار امیدواری کرده بی هیچ پیش شرطی در گفتگوهای صلح شرکت کند. 

چین بارها خواهان حل و فصل سیاسی بحران بوده و هشدار داده که اقدام نظامی نمی تواند به بحران پایان دهد. دیدار با خوجا دو هفته پس از دیدار ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، از چین انجام گرفت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار