آزمایشگاه‌های کشور رتبه‌بندی می‌شوند

رییس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت سازمان غذا و دارو از رتبه‌بندی شدن آزمایشگاه‌های به منظور ارتقای کیفیت آنها خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر رستگار رییس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت سازمان غذا و دارو و دبیر علمی همایش کشوری آزمایشگاه‌های برتر در نشست خبری که به این مناسبت در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: قرار است تمام آزمایشگاه‌های کشور را چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی رتبه‌بندی کنیم و براساس کیفیت کارشان رتبه‌ای که مثلاً‌ در بخش فیزیک و شیمیایی یا تجهیزات یا غیره گرفته‌اند اعلام نماییم. سپس در 26 دی ماه در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی با مسئولان ذی‌ربط از آزمایشگاه‌هایی که رتبه‌های بالایی را دریافت‌ کرده‌اند تقدیر و تجلیل نماییم.

وی ادامه داد: آزمایشگاه‌های ما کیفیت‌ متعددی دارند از این رو باید کیفیت آنها رتبه‌بندی شود تا وقتی مراکزی برای آزمایش کارهای خودشان می‌خواهند به آنها مراجعه کنند بر حسب اهمیت موضوع؛ آزمایشگاه مناسب و متناسب را انتخاب نمایند و کارشان را به آنها بسپارند.

در ادامه دکتر کلثوم خیراللهی رییس دبیرخانه بررسی تأیید سلامت آزمایشگاه‌های همکار و مجاز غذا و دارو، بیان کرد: وظیفه دبیرخانه بررسی صلاحیت فرآورده‌های بیولوژیک، مکمل‌ها و سایر فرآورده‌های سلامت محور است در این راستا به صدور پروانه‌های اصولی برای آزمایشگاه‌ها اقدام می‌کند و همچنین در زمینه کنترل کیفی فرآورده‌های سلامت محور تخصص دارند.

وی ادامه داد: هدف از رتبه‌بندی آزمایشگاه‌های کشور این است که آزمایشگاه‌هایی که توانسته‌اند الزامات عملیات خوب آزمایشگاهی را در سیستم‌شان استقرار دهند تشویق شوند و بتوانند هر روز خود را در این زمینه تقویت کنند. همچنین سایر آزمایشگاه‌هایی که در این زمینه ضعیف‌تر عمل نموده‌اند برای تقویت ترغیب شوند. امتیازهای داده شده برای سطح بندی آزمایشگاه‌ها از بازرسی، نمونه مجهول، مشارکت آزمایشگاه‌ها در پروژه‌های سازمان غذا و دارو نشأت می‌گیرد.

دکتر خیراللهی عنوان کرد: آزمایشگاه‌هایی که در زمینه آزمون‌های عمومی امتیاز 95 به بالا را بگیرند و آنهایی که در دامنه عملکرد تخصصی امتیاز 91 به بالا را بگیرند لوح کیفیت دریافت می‌کنند. همچنین آزمایشگاه‌هایی که توانسته‌اند امتیازی بین 85 تا 91 را دریافت کنند از آنها تقدیر می‌شود تا بتوانند خود را به آزمایشگاه‌های بالاتر برسانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همایش کشوری آزمایشگاه های برتر که در 26 دی ماه با حضور مسئولین غذا و دارو و وزارت بهداشت در سالن ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود 17 لوح کیفیت به آزمایشگاه‌های غیر دولتی، یک لوح کیفیت به آزمایشگاه‌های مناطق آزاد، یازده تقدیر از آزمایشگاه‌های غیردولتی، 9 تقدیر از آزمایشگاه‌های معاونت‌های غذا و دارو و سه گواهی الزامات عملیات خوب آزمایشگاهی اعطا می‌شود. گفتنی است از بین 263 آزمایشگاهی که از ما مجوز دریافت کرده‌اند 30 آزمایشگاه پروانه تعلیقشان را صادر کردیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار