مطالبات چایکاران داده نمی‌شود، باغات رها می‌شود

نماینده مردم گیلان درمجلس شورای اسلامی گفت: اگر اقدامات در خصوص حمایت از چایکاران صورت نگیرد باغات چای همانند سال گذشته رها خواهد شد.

محمد حسین قربانی نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص معوقات دولت به چایکاران گفت: محوریت توسعه کشاورزی در استان گیلان بر دو محصول استراتژیک برنج و چای گره خورده است.

وی افزود: دردهه 80 و اوایل سال 90 مصیبت‌های فراوانی بر سر باغات چای آمد به‌طوری که کشاورزان ترجیح دادند که باغات خود را رها کنند اما در سال 93 با همکاری مجلس کارگروه کشاورزی گیلان گام بسیار خوبی در حوزه مدیریت چای برداشته شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس قرار بود که 100 میلیارد تومان درخصوص خرید برگ سبز چای و 60 میلیارد در زمینه زراعی به کشاورزان تعلق گیرد که متاسفانه این امر تحقق پیدا نکرد.

وی همچنین در خصوص عملکرد سازمان مدیریت چای گفت: متاسفانه تا به امروز سازمان مدیریت  چای در تولید به خوبی عمل نکرده و هنوز به دنبال استراتژی‌های اجرایی در دهه 80 و اوایل 90 است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص معوقات چایکاران گفت: در حال حاضر که روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم هنوز مطالبات مرداد ماه کشاورزان پرداخت نشده است و عمده دلیل این امر کوتاهی سازمان مدیریت چای است که نتوانسته سهم کارخانه داران را پرداخت کند و این سازمان تا به امروز نتوانسته از ظرفیت‌های خود بهینه استفاده کند.

قربانی همچنین در زمینه بهسازی باغات چای افزود: در خصوص بهینه سازی باغات چای انتظار داشتیم تسهیلات به صورت بلاعوض در اختیار چایکاران قرار گیرد امادولت نتوانست این اقدام را عملی کند و آن را در غالب یک صندوق برآورد کندو با توجه به آمارهای ارائه شده هنوز نتوانسته بهبودی در این زمینه ایجاد کند و نگرانی‌های حاکی از آن است که باغات چای همانند سال‌های گذشته رها شود.

 وی در پایان تصریح کرد: دولت باید از چایکاران حمایت کند و در این زمینه برگ سبز چای قیمت تعریف شده تعیین کند و دولت به تعیین قیمت واقعی چای و پرداخت به موقع و اجرای قوانین می‌تواند کمک عمده‌ای به چایکاران کند.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار