گریه‌های بی‌صدا پشت درهای ICU/دست‌های خالی به دنبال تخت خالی

کمبود صد هزارتایی تخت‌های بیمارستانی زخم کهنه‌ای است که بر تن وزارت بهداشت خودنمایی می‌کند و باعث شده تا هر شب درخواست چند صد نفر برای تخت آی سی یو بی‌جواب بماند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛اگرچه بیمارستان از دور مانند هتل ۵ ستاره در یکی از خیابان‌های بالای شهرخودنمایی می‌کند و بستری شدن یا حتی یک ویزیت ساده به دست متخصصین آنجا برای خیلی‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد اما کافی است به بخش پذیرش آن سری بزنی تا کمی از گلایه و دردل‌های افرادی که برای درمان عزیزانشان به آنجا پناه برده‌اند باخبر شوی. 

کمبود صد هزارتایی تخت‌های بیمارستانی زخم کهنه‌ای است که بر تن وزارت بهداشت خودنمایی می‌کند و باعث شده تا هر شب درخواست چند صد نفر برای تخت آی سی یو بی‌جواب بماند. حالا دیگر ظاهرا این مشکل قدیمی جز بودجه ۵۲ هزار میلیاردی درمان دیگری ندارد. 

به گفته مرادی مقدم دبیر انجمن مراقبت‌های ویژه افراد زیادی تمکن مالی برای پرداخت روزانه یک میلیون تومان برای این بخش ندارند اما با این وجود به دلیل نبود تخت خالی مجبور می‌شوند بیمار خود را در بیمارستان خصوصی با هزینه‌های گزاف و روزانه ۴ میلیون تومانی بستری کنند. 

وی می‌گوید: گاهی بستری یک بیمار در بیمارستان خصوصی بیش از یک میلیارد هزینه بر می‌دارد که در واقع دیگر امکان پرداخت آن نیست و این به معنای فشار مضاعف بر بخش دولتی است. 

البته این بودجه‌ای که مسئولان در پی تامین آن‌ها هستند هم به گفته خودشان تنها می‌تواند ما را از شاخص 1.6 تخت به ازای هر هزار نفر به سطح شاخص منطقه‌ای که 2.6 تخت است برساند. 

تخت‌های آی سی یو در انتظار پرستار
ظرفیت اشغال تخت‌های ICU در بیمارستان‌های دولتی همواره بالای صد درصد است. این نشان از وخامت اوضاع دارد. 

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به جدی بودن مشکل کمبود تخت مراقبت‌های ویژه بیان کرد: در دو سال اخیر چند صد تخت‌های ICU در شهرهای بزرگ به دلیل کمبود پرستار راه‌اندازی نشده‌اند. 

وی عنوان کرد: حدود صد هزار تخت کم داریم. از آنجایی که ۱۰ درصد تخت‌های موجود باید به تخت‌های مراقبت‌های ویژه از جمله نوزادان، آی سی یو، سی‌سی‌یو، سوختگی و... اختصاص پیدا کند. اما متأسفانه در حال حاضر با وجود کمبود جدی تخت به اندازه ۱۰ درصد تخت‌های موجود، تخت مراقبت‌های ویژه نداریم. 

کمبود بودجه گریبانگیر استاندارد‌ سازی تخت‌های بیمارستانی 
صدر السادات معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت از نیاز ۵۲ هزار میلیاردی برای سرمایه گذاری در حوزه استانداردهای تخت‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: برای رسیدن به شاخص 2.6 تخت به ازای هر هزار نفر باید حداقل ۷۰ هزار و ۲۱۲ تخت جدید اضافه شود، در حال حاضر تعداد تخت‌های در حال بهره برداری حدود ۹۷ هزار و تعداد تخت‌های فرسوده حدود ۵۵ هزار و تخت‌های در حال ساخت حدود ۳۸ هزار است. شاخص فعلی تخت‌های بیمارستانی در حال حاضر 1.6 تخت به ازای هر هزار نفر است. 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در یک بازده پنج ساله به این میزان دست پیدا کنیم، باید سالی ۱۰ هزار میلیارد صرف این بخش شود در حالی که اعتبارات مصوب سالی هزار میلیارد تومان است پس باید عزم جدی و اراده کامل در بخش دولتی و خصوصی برای رسیدن به این هدف ایجاد شود. 

تخت‌هایی که ۴۰ سال ساختن‌شان طول می‌کشد
مرادی مقدم فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و دبیر انجمن مراقبت‌های ویژه در خصوص مشکلات بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها بیان کرد: در حال حاضر ۲ علت اصلی اشغال تخت مراقبت‌های ویژه افراد مسن و مجروح در سوانح ترافیکی هستند. در واقع بیش از ۵۰ درصد از اشغال تخت مراقبت‌های ویژه توسط این افراد صورت گرفته است. 

وی با تأکید بر نقش مدیریت تخت‌های مراقبت ویژه عنوان کرد: با توجه به افزایش سن جمعیت کشور و بالا بودن میزان تروما و حوادث فشار مضاعفی بر این بخش‌ها وارد است. بنابراین استفاده بهینه از امکانات امر مهمی است که خوشبختانه استانداردهای آن توسط معاونت درمان آماده شده و در حال ابلاغ است.

آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، معتقد است: توان دولت، ایجاد سالانه ۲ هزار تخت است که با این حساب، ۴۰ سال زمان برای رفع کمبود ۸۰ هزار تخت بیمارستانی نیاز است. 

بسته‌هایی که به کمک سلامت مردم می‌آیند
رییسون مشاور اقتصادی وزیر بهداشت بیان کرد: ارتقای شاخص تخت‌های بیمارستانی از 1.6 به 2.6 با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و طبق سیاست‌های کشور باید در ادامه فعالیت‌ها اتکای خود را از منابع دولتی کم کنیم و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کمک بگیریم. 

وی با اشاره به ابراز رضایتمندی مقام معظم رهبری از حوزه سلامت عنوان کرد: به دلیل ناچیز بودن منابع دولت در چهارچوب بودجه‌های سنوات وزارتخانه باید برای بهینه سازی وضع موجود از بخش خصوصی کمک گرفت. 

 وی ادامه داد: پس از انجام مطالعات اقتصادی به تولید بسته‌های سرمایه‌گذاری اقدام کردیم. این کار تخصصی موجب شده است که ۲۶۶ بسته سرمایه‌گذاری شامل ۹۴ بیمارستان آماده شود. 

مشاور اقتصادی وزیر بهداشت با تأکید بر نقش حیاتی سرمایه‌گذاران در مشارکت‌های حوزه سلامت اظهار کرد: باید ادبیات برخورد با سرمایه‌گذار را به گونه‌ای تغییر دهیم که مورد نظر آن‌ها است. اگر دقت به خرج ندهیم ممکن است سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر مصرف شود. حساسیت این موضوع بسیار زیاد است زیرا سیاست‌های کلان کشور واگذاری به بخش غیردولتی است. 

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به کمبود تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌های دولتی، گفت: در روزهای آینده خبرهای خوشی از افزایش تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌های دولتی خواهیم داشت به طوری که در بیش از ۹۴ شهر شاهد افزایش تخت‌های مراقبت‌های ویژه خواهیم بود.

گزارش از ریحانه هرندی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۴
خداکنه این 30میلیارد دلاری تا هفته آینده آزاد میشه به داد ملت خودمون برسه این همه رنج و بدبختی نکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۲۴ دی ۱۳۹۴
سلام با وجود طب اسلامی جای نگرانی نیست همه بیماری ها قابله درمانه،درمان ایدز سرطان ام اس و...پردیسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۴ دی ۱۳۹۴
خواهشا يك گزارش در مورد با حقوق كارگران بازنشسته تهيه كنيد كه حقوق يك ماه رو بيمه داره كم كم بالا ميكشه. حقوقي كه اول هر ماه ريخته ميشده الان ٢٥ ريخته ميشه كه اين بار با ٥ روز اختلاف ميخوان بريزن مثل يارانه ها كه همين روال رو داشت از اول ماه ب اخر ماه رسيده.
ايا قراره دوماه يك بار حقوق واريز بشه؟؟؟
خواهشا پيگيري كنيد ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۳ دی ۱۳۹۴
خدایا مرگ من رو بدون دوا و دکتر برسون
ما که خانواده مون سر پول قبض برق گیرن
و چند شب هست که بدون برق زندگی میکنیم
نزار بیشتر از این شرمنده خانواده ام بشم
۳۲ سالم هست و هیچ شغلی ندارم فقط شرمنده همه هستم
حومه تهران - پردیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۳ دی ۱۳۹۴
برای کمبود پرستارا مینونین حقوق و مزایای مناسب بدین تا کمبود پرستار جبران بشه
هرسال هزاران پرستار فارغ التحصیل میشن که بعلت کمبودی استخدام و حقوق و مزایا بیشترشون به کارهای دیگه رو میارن و عده ی زیادی هم به کشورهای دیگه میرن
آخرین اخبار