چگونه به ارتقای حافظه سالمندان کمک کنیم؟

کاهش عملکرد حافظه در همه افراد با افزایش سن یکسان نیست، اما انجام برخی تمرینات و فعالیت‌ها می‌تواند موجب ارتقای عملکرد حافظه شود.

دکتر حاتمی استادیار روان شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نحوه تحول انواع حافظه در سنین مختلف، ارتباط عملکرد حافظه با عوامل مختلف زیستی پزشکی،‌ اجتماعی و ارتباط آن با سلامت شناختی است.

وی ادامه داد: مهمترین یافته از مطالعات انجام شده در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران، این است که با گذر از سال‌های نخست دوره بزرگسالی و نزدیک شدن به دوران سالمندی دو نوع حافظه رویدادی و فعال مشاهده می‌شود.

دکتر حاتمی عنوان کرد: میزان کاهش عملکرد حافظه در همه افراد یکسان نیست و عوامل مختلفی از جمله ژنتیکی، الگوی تغذیه، عوامل اجتماعی، سطح فعالیت، ویژگی‌های شخصیتی و عاطفی، وضعیت تاهل و سبک زندگی می‌تواند در حفظ عملکرد حافظه یا افول آن نقش موثر داشته باشد.

استادیار روانشناسی در پایان خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر با گسترش نفوذ روان شناسی شناختی کاربردی، برخی مراکز تحقیقاتی و خدماتی، توان بخشی و توان افزایی شناختی را هم در زمره عوامل موثر در حفظ عملکرد حافظه و سلامت شناختی قرار داده‌اند. با توجه به افزایش نرخ امید به زندگی در ایران و سایر کشورهای جهان، انجام مطالعات کاربردی در حوزه سلامت شناختی سالمندان از موضوعات حائز اهمیت است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار