آخر هفته خود را با برنامه‌های شبکه افق سپری کنید.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه افق؛ آخر هفته خود را با برنامه‌های شبکه افق سپری کنید و به تماشای مستندهایی از شهید ستار ابراهیمی، خط مقدم و نگاهی به رزمندگان اسلام بنشینید.

ایستاده بر موج با شیران دریا
در بحبوحه جنگ تحمیلی و زمانی که همه قدرت های بین المللی پشت سر صدام ایستادند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را از پا درآورند، دولتمردان آمریکایی تصمیم گرفتند به طور مستقیم وارد عمل شوند و درگیری رو در رو با رزمندگان اسلام را شروع کنند.
 
در آن زمان نیروهای ایرانی از سلاح های پیشرفته ای در مقابله با ناوهای جنگی آمریکایی برخوردار نبودند به همین دلیل تصمیم گرفتند بر خلاف نبردهای کلاسیک، تهاجم به کشتی های بزرگ جنگی آمریکا را با استفاده از قایق های کوچک و تندرو انجام دهند.
 
«ایستاده بر موج» مستندی است که ابتدا به روایت تجدید دیدار رزمندگان عملیات مقابله به مثل در مرکز فرماندهی منطقه دوم نیروی دریایی می پردازد و سپس از زبان آنها، خاطراتی از دوران جنگ نقل می شود.
 
همچنین تصاویری مستند از درگیری میان رزمندگان اسلام در خلیج فارس با نیروهای مهاجم به نمایش در می آید؛ علاوه بر این با سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز مصاحبه شده است.
 
این مستند کاری است از مهدی مطهر به عنوان تهیه کننده که مصطفی آتش مرد کارگردانی آن را بر عهده داشته است.
 
تکرار مستند «ایستاده بر موج» برای پخش از شبکه افق در روز پنجشنبه 24 دی ماه در ساعت های 7 و 11 در نظر گرفته شده است.
 
وقتی غرش موشک های ایرانی آغاز شد
داستان اقتدار موشکی ایران از مهرماه سال 1360 با طرح ساده تطبیق آتش و خمپاره آغاز شد و روز به روز پیشرفت کرد.
 
با وجود همه سختی ها و بر حسب نیازها و مقتضیات جنگ، پیشرفت موشکی ایران هم شتاب بیشتری به خود گرفت و فرماندهی توپخانه سپاه، به یگان موشکی ارتقا یافت و بعد از دفاع مقدس هم با محوریت شعار بازدارندگی، توسعه آن ادامه یافت.
 
در سال 1372، ایران به خط تولید موشکی دست یافت که نام آن را شهاب یک گذاشت، این موشک هر چند آرزوی برآورده شده مردانی بود که در طول دوران جنگ برای مقابله با شرارت های رژیم بعثی آستین همت بالا زده بودند ولی برای شهید حسن مقدم، کسی که سطر به سطر داستان موشکی به نام او بود، شروع راه محسوب می شد.
 
ششمین قسمت مجموعه مستند «خط مقدم» داستان بومی سازی دانش موشکی در ایران و تاریخچه موشکی شدن جمهوری اسلامی، پنجشنبه 24 دی ماه در ساعت های 19 و 23 از شبکه افق پخش می شود.
 
بازپخش این مستند هم برای ساعت های 8.30 و 16 روز بعد در نظر گرفته شده است.
 
72 ساعت مقاومت در آب همراه با فرمانده ستار
«ستار ابراهیمی» نامی آشنا برای رزمندگان ایرانی و مردم کشورمان است، مردی که البته برای عراقی ها بیشتر شناخته شده بود به طوری که به شهادت رسید، رسمی عراق، با شادمانی این خبر را منتشر کرد.
 
شهید حاج ستار ابراهیمی، در یکی از روستاهای بخش رزن استان همدان به دنیا آمد؛ خانواده او بسیار مذهبی بودند و همین امر تاثیر ویژه ای بر روی ستار گذاشت؛ زمانی که تحصیلات ابتدایی را به پایان رساند به خاطر مشکلات مالی ترک تحصیل کرد و راهی تهران شد؛ در سال  ۵۵  به خدمت سربازی اعزام شد و البته توانست حین خدمت، مدرک سوم راهنمایی را اخذ کند.
 
در دوران قبل از انقلاب در فعالیت های مبارزاتی نقش آفرین بود و بعد از انقلاب هم در کمیته اسلامی رزن به پاسداری از دست آوردهای انقلاب مشغول شد و پس از مدتی هم به سپاه پیوست؛ عضویت در تشکیل تیپ انصارالحسین(ع) نخستین مرحله ورود او به جنگ تحمیلی بود؛ ستار همدانی با مسئولیت ‌های مختلف در عملیات‌ های زیادی از جمله ۱۱ شهریور، ثارالله، فتح المبین، بیت المقدس، والفجر مقدماتی، رمضان، والفجر ۲، والفجر ۵، میمک، جزیره، خیبر، والفجر۵ ، کربلای ۴ و در نهایت کربلای ۵ که در آن مسئولیت گردان ۱۵۵ را برعهده داشت به جنگ با دشمن بعثی پرداخت.
 
تیمور ابراهیمی، برادر و همرزمش می ‌گوید: در یکی از عملیات ‌ها وقتی به محاصره ‌افتادند و نمی ‌توانستند، تیراندازی کنند، بعثی ‌ها حاج ستار را با اسم صدا کردند و گفتند، اگر تسلیم شوی با تو کاری نداریم، آنها ۷۲ ساعت در باتلاق ‌های منطقه در محاصره بودند در حالی که از هر طرف نارنجک به طرفشان پرت می ‌شد، در آنجا ستار زخمی شد.
 
مستند «ستار ابراهیمی» در گفت وگو با همرزمان و دوستان این شهید بزرگوار، به بخشی فعالیت های او در دوران جنگ می پردازد؛ گفتنی است کتاب پر فروش «دختر شینا» زندگی نامه قدم خیر محمدی کنعان همسر شهید ستار ابراهیمی است که در کشورمان با استقبال گسترده ای مواجه شده است.
 
احمد عبدالرحیمی کارگردانی این مستند را بر عهده داشته است.
 
«ستار ابراهیمی» پنجشنبه 24 دی ماه ساعت 18 از شبکه افق پخش می شود.
 
متخصصان عرفان شیعه از تشیع اصیل در غرب می گویند
امروزه غرب در تلاش وسیعی برای اجرای پروژه های اسلام هراسی و شیعه هراسی است به همین دلیل در همه برنامه های فرهنگی، اقتصادی، نظامی و سیاسی خود، سعی دارد به القای این مسئله بپردازد که تشیع برای بشریت خطرناک و عامل عقبگرد اجتماعی و فرهنگی است.
 
با این حال و از آنجا که وعده الهی خدشه ناپذیر است، هر چقدر شیعیان در راستای گسترش مکتب حقه خویش تلاش کنند، به همان میزان هم بسترها و ظرفیت هایی از جانب خداوند برایشان مهیا می شود که شاید در ابتدای راه، فکرشان هم به آن خطور نمی کرد؛ در شرایط کنونی، فرصت هایی برای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در سطح بین المللی به وجود آمده که کمتر کسی پیش بینی آن را حتی در دهه های پایانی قرن بیستم می کرد.
 
برنامه گفت وگو محور «عصر» با تهیه کنندگی و اجرای نادر طالب زاده، این هفته به همین مسئله یعنی فرصت های معرفی تشیع اصیل در غرب و آسیب شناسی فعالیت گروه های اسلامی در این کشورها می پردازد.
 
فرانسیسکو خوزه لوئیس استاد مطالعات تاریخی در دانشگاه تورنتوی کانادا و متخصص عرفان شیعه، مهمان برنامه این هفته خواهد بود.
 
او در این برنامه، در مورد جریان های سلفی گری در دنیای امروز، اقدامات آل سعود به ویژه در اعدام شیخ نمر و ... به گفت وگو با نادر طالب زاده می پردازد.
 
«عصر» پنجشنبه 24 دی ماه ساعت 21.30 از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم برای پخش در ساعت های 11 و 15 روز بعد در نظر گرفته شده است.
 
محبت از نوع انسانی و فراملی در «قرار» شبکه افق
 
برنامه معارفی و سبک زندگی «قرار» با موضوع «عاطفه و محبت در فضای اجتماعی و جامعه اسلامی» طی سه روز انتهایی هفته جاری از شبکه افق پخش می شود.
 
در روز نخست به موضوع «لزوم محبت در فضاهای جمعی» اشاره شد؛ «لزوم محبت در فضاهای ملی» موضوع برنامه روز دوم بود.
 
در روز سوم یعنی پنجشنبه 24 دی ماه هم به مبحث «محبت انسانی و فراملی» اشاره می شود و مستندی راجع به انجمنی که از پناه جویان مسلمان حمایت می کند هم در میان برنامه به نمایش در خواهد آمد.
 
حجت الاسلام والمسلمین احمد بصیری به عنوان کارشناس مذهبی در این سری از برنامه قرار به تهیه کنندگی الهه بهبودی حضور دارد.
 
«قرار» هر روز ساعت 17 از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم روز بعد ساعت 12 به روی آنتن می رود.

 
سونامی تولید ثروت در اندیشه «کارآفرینان» ایرانی
می گویند کمبودها موجب ظهور و بروز استعدادهای نهفته می شود، نیاز به تغییر در زندگی زمانی احساس می شود که راه های موجود، به هر دلیل دیگر کارآیی لازم را ندارند.
 
این نیاز در زندگی ابوالقاسم شفیعی زمانی خود را نشان داد که پدرش ورشکسته شده بود؛ پدرش معمار قابلی بود ولی نتوانست زیر بار اتفاقی که برایش رخ داده بود کمر راست کند به همین دلیل ابوالقاسم جوان دریافت برای گره گشایی از مشکلات اقتصادی خانواده باید دست به کار شود.
 
او بعد از ششم ابتدایی، وارد آموزشگاه های فنی و حرفه آن زمان شد زیرا هم کمک هزینه تحصیلی داشت و هم آموزش فنون مختلف؛ ابوالقاسم به رشته جوشکاری رفت و توانست بعد از پایان 4 سال تحصیل، با همراهی دوستانش مقداری لوازم کار بخرد و وارد بازار تولید در و پنجره شود.
 
دو سال آغازین کار برایش بسیار سخت بود و دستمزدها هم پایین ولی او بسیار بلندپرواز بود و در اندیشه آینده به سر می برد به طوری که بعد از چند سال ماهانه 30 هزار تومان درآمد داشت.
 
این کارآفرین نمونه کشور معتقد است اگر در حوزه اقتصاد، توجه کافی داشته باشیم می توانیم سونامی شغل و درآمد به وجود بیاوریم.
 
در حال حاضر ابوالقاسم شفیعی توانسته است با راه اندازی کارخانه و تولیدی های متعدد و همچنین معدن داری، نه تنها به تولید ثروت بپردازد بلکه عده زیادی از جوانان را نیز صاحب شغل و درآمد کند.
 
او در کنار اقدامات اقتصادی، فعالیت های سیاسی نیز در زمان انقلاب و پس از آن داشته است.
 
دومین قسمت مجموعه «کارآفرینان» به گفت وگو با این فرد موفق و مستندی در مورد فعالیت هایش اختصاص دارد.
 
محمد علی فارسی تهیه کننده و فاطمه سادات محمودپور نویسنده و کارگردان این مجموعه هستند که دومین قسمت آن پنجشنبه 24 دی ماه ساعت 18.30 از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم در ساعت 22.30 به روی آنتن می رود.
 
بازپخش این برنامه هم برای ساعت های 8 و 13 روز بعد در نظر گرفته شده است.
 
حیات وحش منحصر به فرد خواف را در «هوای تازه» ببینید
در بیست و نهمین قسمت برنامه«هوای تازه»، محیط زیست شهرستان خواف در استان خراسان رضوی به تصویرکشیده می شود.
 
خواف وسعتی درحدود یک میلیون هکتار و عرصه های طبیعی وتنوع حیات وحش منحصر به فرد دارد ولی منابع طبیعی و محیط زیست آن تنها با 10نفر پرسنل اداره می شود با این وجود در سال جاریبیش از 50قطعه هوبره ویک بحری که به صورت قاچاق به کشور های خارجی منتقل می شود توسط محیط بانان فداکار این شهرستان کشف وضبط شد.
 
این تنها گوشه ای ازفعالیت آرشان کمانگیر این خطه است که جان بر کف و خستگی ناپذیر از تنوع زیستی این شهر مرزی نگهداری می کنند.
 
بیست و نهمین قسمت برنامه «هوای تازه» با بخش های مختلف همچون گفت وگو، مستند و ترکیبی، پنجشنبه 24 دی ماه ساعت 20 از شبکه افق پخش می شود.
 
علاقمندان به این مجموعه می توانند در ساعت های 9.30 و 13.30 روز بعد بیننده تکرار آن باشند.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار