قم؛

بررسی راههای تقویت همکار های حوزه های علمیه و اوقاف برای ترویج فرهنگ وقف

در چهارمین همایش وقف و حوزه های علمیه ، راههای تقویت همکار های حوزه های علمیه و سازمان اوقاف برای احیای حقوق موقوفات و ترویج فرهنگ وقف بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان در قم،مدیر حوزه های علمیه در این همایش با حضور مدیران کل اوقاف و امور خیریه و مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور در مدرسه عالی دارالشفء قم برگزار شد.

خودکفایی اداره حوزه های علمیه با درآمد موقوفات حوزوی را یکی از اهداف این همایش اعلام کرد که با تلاش فضلا و استادان و مبلغان حوزه محقق خواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به پشتوانه قرآنی ، روایی و سنت اهل بیت (ع) و علمای پیشین در اهتمام به سنت وقف اظهار داشت: این موضوع باید دغدغه همه حوزویان باشد و افراد متمکن و خیر را به این کار دعوت کنند.

مدیر حوزه های علمیه استفاده از ظرفیت ائمه جماعات، انعکاس فعالیت ها و معرفی واقفان در رسانه ها، نهادینه کردن فرهنگ وقف در نسل جوان ، نلاش برای اجرای دقیق نیات واقفین، درآمدزاکردن موقوفات کم یا بی درآمد،پیگیری مشکلات حقوقی موقوفات و استیفای حق وقف را از اقدامات لازم برای احیای سنت وقف و حقوق آن در جامعه  ارزیابی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هم در این همایش گفت: تا حوزه های علمیه به طور جدی از وقف حمایت نکنند ، وقف و فرهنگ آن و حقوق موقوفات در جامعه احیا نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی طرح احکام وقف درابعاد مختلف، بیان آثار سوء موقوفه خواری، ارئه خدمات وقف، همراه کردن مردم و مسئولان برای ادای حقوق موقوفات، ترغیب مردم به ارائه اطلاعات خود از موقوفات برای احیای حق وقف و اعتمادسازی در مردم را مهمترین انتظارات از فضلا و مبلغان حوزه بیان کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دائمی شدن فعالیت دبیرخانه همایش وقف و حوزه های علمیه با اقدامات علمی، پژوهشی و کاربردی با حضور صاحبنظران را  خواستار شد.

حجت الاسلام شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف هم گفت: در کشور حدود دو هزار و هفتصد موقوفه مرتبط با حوزه های علمیه وجود دارد که تنها کمتر از دو درصد موقوفات کشور است.

درکشور بیش از یکصد و هفتاد هزار موقوفه با یک میلیون و چهارصد هزار رقبه وجود دارد.
حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه از سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت تا نود حدود شش هزار و ششصد وقف جدید در کشور انجام شده است افزود: با تلاش های انجام شده از سال نود تاکنون بیش از نه هزار وقف جدید در کشور انجام شده که سیصد و بیست وقف آن مرتبط با حوزه های علمیه است.


در این همایش نرم افزار وقف حوزه های علمیه رونمایی و از پنج واقف مرتبط با طلاب و مدارس علوم دینی تجلیل شد.

نشست مشترک مدیران کل اوقاف و امور خیریه و مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور برای بررسی راههای بهره وری وقف، ایجاد موقوفات جدید و تقویت همکاری ها، برنامه پایانی این همایش یکروزه است که عصر امروز برگزار می شود.

انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.