باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده اصلی‌ترین سلاح پیاده نظام ارتش‌ها برای مقابله با تانک‌ها و ادوات زرهی هستند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده اصلی‌ترین سلاح پیاده نظام ارتش‌ها برای مقابله با تانک‌ها و ادوات زرهی است. این سلاح‌ها؛ کوچک، سبک، ساده ولی بسیار کارآمد هستند.

از دهه 70 میلادی ده‌ها نمونه این موشک‌ها با سیستم هدایت‌های مختلف برای ارتش‌ها بزرگ دنیا ساخته شده و بعضی از آنها در بازار صادراتی بسیار پرطرفدار بوده‌اند. اکثر این موشک‌ها دارای هدایت سیمی بوده و در راستای دید پرواز می کنند، اگرچه از دهه 70 میلادی بعضی از این موشک‌ها با توانایی پرواز بالاتر از خط دید تولید شده اند. (پرواز در بالای خط دید یعنی پرواز موشک بعد از خروج از لانچر در 5/1 تا 2 متر بالاتر از سطح هدف و حمله به آن از فراز هدف).

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

موشک‌های هدایت سیمی بسیار ساده و در عین حال ارزان‌تر از دیگر موشک‌ها هستند، از این رو این موشک‌ها  در بین کشورهای دارای مرزهای زمینی بسیار زیاد طرفدار دارند. این قبیل موشک‌ها را می‌توان بر ضد انواع اهداف میدان جنگ مانند تانک‌ها، نفربرها، خودروها، توپ‌ها و سنگرها تیر‌بار استفاده می‌شود. اولین‌بار در دهه 40 میلادی در جریان جنگ جهانی دوم در سال 1945 آلمان نازی اولین موشک ضد‌تانک هدایت‌شونده جهان را با نام X-1 در دهه 50 و 60 موشک‌های ضدتانک حمل‌شونده توسط نفر دچار کم مهری از طرف فرماندهان نظامی قرار گرفتند؛ زیرا آنها معتقد بودند که راکت‌ها غیرهدایت‌شونده چون بازوکا و یالاو می‌توانند از پس تانک‌ها برآیند. با شروع دهه 70 و ورود تانک‌های قدرتمند و با زرهای ضخیم‌تر و پیشرفته این راکت‌اندازها کارایی خود را تا اندازه‌ای از دست دادند را ساختند که با اشغال آلمان هرگز فرصت استفاده در میدان جنگ را پیدا نکرد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که محور مقاومت موشک ضدزره میلان را در اختیار دارد؛ کمااینکه در جنگ 33 روزه، حزب‌الله لبنان چندین تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی را با استفاده از همین موشک منهدم کرد. گفتنی است نیروهای حامی بشار اسد در سوریه نیز موشک میلان را در اختیار دارند و از آن به‌طور گسترده علیه تروریست‌ها استفاده می‌کنند. 

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

موشک هدایت‌شونده میلان

میلان موشک میان‌برد و قابل حمل ضدتانک است که توسط کمپانی Euromissile تولید شده‌است. این شرکت در منطقه Fontenay-aux-Roses در فرانسه واقع است. Euromissile در واقع کنسرسیومی است که توسط شرکت هوا و فضای دایملر کرایسلر از آلمان و شرکت هوا و فضای ماترا از فرانسه تشکیل شده‌است که در حال حاضر یک شرکتی تابعه از مجموعه EADS است. این موشک برای اولین بار توسط ماترا فعال گشت و بعد از آن با Matra BAE Dynamics و Alenia Marconi در MBDA ادغام گشت. این سیستم تحت لیسانس بهارت دینامیک هند نیز ساخته شده‌است.

این سیستم برای ارتش فرانسه و آلمان توسعه داده شد و بیش از ۳۶۰۰۰۰ موشک و ۱۰۰۰۰ واحد پرتاب ساخته شده از سال ۱۹۷۲ تا کنون، در ۴۳ کشور در دنیا در خدمت بوده‌است.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

سامانه موشکی میلان از دو بخش موشک‌انداز و موشک تشکیل می‌شود. حمل و نقل میلان اولیه به وسیله نفر صورت می‌گرفت، اما نمونه‌های بعدی آن روی خودروهای زرهی و غیر زرهی نیز مستقر شد. نمونه‌های مختلفی از این موشک تولید شد که عبارتند از Milan-۱،Millan-۲،Milan-۲T,Milan-۳،Milan-ER. در جنگ فالکند از موشک میلان با موفقیت زیاد برای انهدام پناهگاه‌ها زیر زمینی کشور آرژانتین استفاده شد. برنامه‌های طولانی برای جایگزینی موشک جاولین آمریکا با موشک گیل اسرائیل به جای موشک میلان وجود دارد. انگلستان در اواخر سال ۲۰۰۱ با هدف انجام آزمایش‌های موشکی تعدادی از سامانه‌های موشکی را خریداری کرد. دو سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک جاولین و گیل تنها رقبای میلان هستند که دولت انگلیس آنها را برای تجهیز ارتش و لشکر زرهی پیاده نظام خود انتخاب کرده‌است. میلان افزون بر تانک‌های رزمی می‌تواند هدف‌های دیگری همچون انواع هدف‌های ثابت در میدان نبرد را مورد حمله قرار دهد. در جنگ سال ۱۹۸۷ که بین دو کشور چاد و لیبی صورت گرفت ارزیابی شد که ۱۲ فروند موشک میلان که کشور چاد آن‌ها را بر روی کامیون‌های سبک تویاتا سوار کرده یود به تنهایی پاسخگوی بیش از ۶۰ دستگاه تانک T-۵۰ و T-۶۰ لیبی بودند. گزارشات دیگر از منابع مختلف موید این موضوع است که کشور مصر نیز در سال ۱۹۷۳ از این موشک در جنگ علیه اسرائیل استفاده کرد.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

«میلان» از هدایت فرمان به خط دید نیمه‌خودکار استفاده می‌کند. زمانی که پرتاب می‌شود، چهار بالک انتهایی باز می‌شود که باعث حرکت دورانی موشک حول محور افقی و تثبیت در حین پرواز می‌شود.


میلان از هدایت نیمه خودکار فرمان به خط دید برخوردار است. کنترل موشک از طریق بردار رانش (نازل‌های متحرک موتور برای تغییر جهات بردار رانش) انجام می‌شود و موشک نیز به تجهیزات نشانه‌روی حساس فروسرخ مجهز است. سامانه ردیابی فروسرخ با همکاری مشترک دو کشور فرانسه و آلمان ساخته شده‌است. زمانی که موشک پرتاب می‌شود؛ چهار بالک انتهایی آن باعث حرکت موشک حول محور افقی و تثبیت آن در حین پرواز می‌شود. موشک انداز و تجهیزات نشانه‌روی با هم هستند و در پرتاب‌های زمینی این مجموعه روی یک سه پایه قرار می‌گیرد. این مکانیزم باعث می‌شود که بتوان موشک میلان را از روی تجهیزات و خودروهای نیمه زرهی نیز شلیک کرد. آماده کردن موشک میلان برای شلیک آسان است. هنگام شلیک موشک؛ تیرانداز فقط علامت نشانه‌روی خود را روی هدف نگه‌داشته و سایر کارها به صورت خودکار توسط سامانه هدایت‌ نیمه‌خودکار فرمان به خط دید انجام می‌شود.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

دو سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک جاولین ایلات متحده آمریکا و گیل رژیم صهیونیستی تنها رقبای میلان هستند.

موشک Milan-2

این نوع موشک که نسل دوم موشک میلان محسوب می‌شود در سال ۱۹۸۳ طراحی و یک سال بعد در خط تولید قرار گرفت. اینموشک در سال ۱۹۸۴ به خدمت ارتش کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در آمد. در سال ۱۹۸۵ آمریکا این سامانه موشکی را مورد ارزیابی قرار داد. سرجنگی آن از نوع خرج گود است که توانایی نفوذ به زره‌های کامپوزیتی و پیشرفته را دارد. موشک میلان ۲ نسبت به موشک پایه دارای توانایی عمق نفوذ بیش تری است؛ این ویژگی به خاطر پراپ دماغه موشک بوده که موجب افزایش فاصله دورایستایی موشک می‌شود. موشک میلان ۲ دارای هدایت نیمه خودکار فرمان به خط دید با استفاده از سیم طراحی شده است. بیشینه برد موشک ۲۰۰۰ متر و کمینه برد ۲۵ متر است.مشک با سرعت متوسط ۷۲۰ کیلومتر در ساعت در ۱۲/۵ ثانیه به پیشینه برد خود می‌رسد. این موشک دارای طول ۹۱۸ میلیمتر، قطر ۱۲۵ میلیمتر و وزن ۶/۷۳ کیلوگرم است. امکان شلیک ۳گلوله در دقیقه در این موشک فراهم شده و سرجنگی موشک به وزن ۲/۷۰ کیلوگرم و قطر ۱۱۵ میلیمتر می‌باشد که دارای ۱/۷۹ کیلوگرم ماده شدیدالانفجار و قدرت نفوذ ۲۵۳ میلیمتری در زره‌ است.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

موشک Milan-2ER

این موشک که برد آن به ۳۰۰۰ متر افزایش یافته و جدیدترین نسل میلان محسوب می‌شود با همکاری فرانسه و هندوستان تولید شده و از توانایی پیشرفته و برد بیش‌تر از نمونه‌های قبلی برخوردار است. سرجنگی آن می‌تواند تا ۱۰۰۰ میلیمتر در زره واکنشگر انفجاری یا زره همگن نفوذ کند. قدرت نفوذ آن در بتون مسلح نیز ۳ متر برآورد شده است. برای این موشک یک موضع شلیک دیجیتالی جدید طراحی و ساخته شده‌ که در این موضع شلیک یک تصویربردار حرارتی یک پارچه به همراه یک خروجی ویدیویی وجود دارد که موجب می‌شود موقعیت تیرانداز و موشک‌انداز از هم فاصله پیدا کند. وزن این شلیک جدید با احتساب دو موشک کمتر از ۴۵ کیلوگرم است. 


خصوصیات MILAN-2ER

میلان ER نسل جدید سلاح پیاده نظام برای حمایت از آتش تاکتیکی و دقیق نزدیک عملیات رزمی است. در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان از موشک ضد زره میلان استفاده می‌کنند. میلان ER با حفظ تمام عملکرد و ویژگی‌های عملیاتی خانواده میلان (ارگونومی، قابلیت اطمینان، صحت، استحکام و انعطاف پذیری استفاده تاکتیکی) شامل بروزرسانی‌هایی شده‌است. این فناوری‌های جدید باعث بروز رسانی‌هایی شامل بهره برداری از کلاهک پیشرفته، سیستم نیروی محرکه، که در پرواز قدرت مانور و میدان عملیاتی (در حال حاضر تا ۳،۰۰۰ متر به عنوان مخالف ۲،۰۰۰ متر از مهمات نسل میلان قبلی) نقش موثری دارند. موشک دارای سرعت ۲۰۰ متر در ثانیه برد ۴۰۰ تا ۲۰۰۰ متر و سرجنگی دو مرحله‌ای ضدتانک با قدرت انفجاری بسیار بالا است.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره


موشک به طول ۱/۲ متر، وزن ۷/۱ کیلوگرم، قطر ۰/۱۲۵ متر دارای پیشرانش راکت سوخت جامد است. سامانه پرتاب و تجهیزات نشانه‌روی این موشک با هم بوده و در پرتاب‌های زمینی، این مجموعه روی سه پایه قرار می‌گیرد. این مکانیزم باعث می‌شود که بتوان میلان را از روی تجهیزات ضدزره و خودروهای نیمه زرهی شلیک کرد. سامانه پرتاب متشکل از یک سامانه دید و یک مجموعه هدایت است که روی سه پایه نصب می‌شود. تمام سامانه‌های پرتاب موشک میلان را می‌توان به سامانه‌های پرتاب میلان 3 ارتقاء داد و از آن برای شلیک گونه‌های مختلف موشک میلان استفاده کرد. این موشک برای شلیک به دو خدمه نیاز دارد؛ نفر اول تیرانداز که سه پایه شلیک را حمل می‌کند و دیگری کمک‌تیرانداز یا بار کننده موشک که دو موشک را با خود حمل می‌کند.

شلیک موشک در وضعیت عادی به این صورت است که تیرانداز علامت دوربین را روی هدف قرار داده و دکمه شلیک را فشار می‌دهد. موشک از داخل لوله پرتاب شلیک می‌شود و خود لوله پرتاب نیز پشت موشک انداز پرتاب می‌شود. پس از آن می‌توان موشک را دوباره بارگذاری کرد. مرحله اول پیشرانش به مدت ۱/۵ ثانیه می‌سوزد و موشک را از داخل موشک‌انداز تا یک فاصله تقریباً ۳ متری پرتاب می‌کند و مرحله دوم پیشرانش نیز ۱۱ ثانیه‌است که سرعتی فراتر از ۲۰۰ متر بر ثانیه و بیشینه برد ۲ کیلومتر برای یک زمان پرواز ۱۲/۵ ثانیه به موشک می‌دهد.پس از شلیک موشک بالک‌های موشک باز شده و موشک را در وضعیت ثابت قرار می‌دهند. وقتی موشک از دید تیرانداز ناپدید می‌شود تیرانداز با نگه داشتن علامت + دوربین که در طول پرواز موشک روی هدف متمرکز است کار ردگیری هدف را به آسانی دنبال می‌کند. در طول مدت پرواز؛ موشک روی هدف متمرکز است و کار ردگیری هدف را به آسانی دنبال می‌کند. در طول پرواز به منظور برخورد نکردن با موانع موشک به صورت خودکار ۰/۵ متر بالاتر از دوربین حرکت می‌کند و سرانجام به محض برخورد موشک با هدف حتی در زاویه‌های بالا یعنی تا زاویه ۸۰ درجه مواد انفجاری آن آتش می‌گیرد.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

خصوصیات MILAN-ER

◊ می‌تواند توسط ۲ نفر راه اندازی و پرتاب شود
مقاوم در برابر اقدامات متقابل
 ۹۵ ٪ بر خورد در ۱۰۰٫۰۰۰ شلیک
پشتیبانی آتش در برابر همه اهداف زمینی
◊ نسخه جدید میلان ۳ ارتقا داده شده برای نابود کردن دقیق‌تر و مقاوم در جمینگ
دقت، قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری استفاده تاکتیکی، تدارکات آسان است
در اختیار داشتن ۷۵٪ بازار تسلیحات متوسط ضد تانک


کدام کشورها از سامانه موشکی MILAN استفاده می‌کنند

افغانستان، الجزایر، استرالیا، برزیل، بوسنی و هرزگوین، بلژیک، چاد، اکوادور، استونی، قبرس، مصر، فرانسه، آلمان، سوریه، یونان، هند، ایرلند، عراق، ایتالیا، کنیا، لبنان، لیبی، مکزیک، پاکستان، پرتغال، چین، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اروگوئه، مراکش، اسپانیا، ترکیه، انگلیس از جمله کشورهای استفاده‌کننده از این سامانه هستند.

این موشک در رسته پیاده‌نظام ارتش بلژیک، نیروی زمینی کرواسی، رسته پیاده‌نظام و سواره نظام فرانسه، رسته سواره‌نظام و پیاده‌نظام ارتش آلمان، ارتش یونان، رسته ی پیاده‌نظام ارتش هندوستان، ارتش ایتالیا، رسته پیاده‌نظام ارتش کنیا، ارتش ترکیه و ارتش اروگوئه به کار گرفته می‌شود. موشک میلان در رسته پیاده‌نظام و سواره نظام ارتش استرالیا به کار گرفته شده است . ولی از اوایل دهه ی ۱۹۹۰ استرالیا این موشک را از لیست موشک‌های خود خارج کرد. نیروی دریایی پادشاهی انگلستان و رسته پیاده‌نظام ارتش این کشور نیز این موشک را به کار گرفته است.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

خصوصيات MILAN ER

عملكرد: موشک ضد تانک ATGWS
كشور سازنده: آلمان + فرانسه
شرکت سازنده: (MBDA + Bharat Dynamics under license)
طول: 1.2 متر
قطر: 0.125 متر
طول بال‌ها: 460 میلیمتر
وزن: 7.1 کیلوگرم 13 کیلوگرم
برد عملیاتی: 400- 2000 متر 3000 متر
سرعت: 200 متر بر ثانیه
سیستم هدایت: نیمه اتوماتیک فرمان به خط دید با استفاده از سیم (SACLOS)
پیشرانه: سوخت جامد
کلاهک: دو سر حرارتی
قدرت نفوذ: 352 میلیمتر 1000 میلیمتر
پلتفرم پرتاب: فردی،خودرو
مدل ها: MILAN 1, MILAN 2, MILAN 2T, MILAN 3, MILAN ER
شمارگان تولید: 350000 موشک + 10000 لانچر پرتاب
سال ورود به خدمت: از 1972 تاکنون


در دوران دفاع مقدس تعداد اندکی از سامانه‌های ضدزرهی که در اختیار رژیم بعث عراق بود مانند سامانه موشکی «میلان» به دست رزمندگان جمهوری اسلامی ایران افتاد؛ هر چند که به دلیل تعداد اندک قابل اتکا نبودند.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

میلان در خدمت داعش و جبهه‌النصره

تصاویر به دست آمده از عناصر مسلح و به ویژه عناصر مسلح وابسته به گروه ارتش آزاد، جبهه‌النصره و داعش در منطقه «جبل الزاویه» در ریف ادلب، در شمال غربی و همچنین منطقه «المغیرات» در ریف شمالی حلب نشان می‌دهد که آنها از موشک انداز ضد تانک فرانسوی میلان علیه تانک‌های ارتش سوریه استفاده می‌کنند. در واقع وجود این موشک‌اندازهاست که موجب شده عناصر مسلح شماری از زره‌پوش‌ها و تانک‌های ارتش سوریه را در ریف ادلب و شهر حلب به ویژه منطقه «الراشدین» و «تل رفعت» در ریف حلب منهدم کنند.


میلان یا پیکان قرمز

ملاحظه شده است که تروریست‌ها برای جلوگیری از برملا شدن این موضوع که دارای میلان هستند؛ در صحبت‌های رد و بدل شده بین خود از این موشک اندازها با نام پیکان قرمز یاد می‌کنند تا توجه کسی را جلب نکنند. این موشک انداز فرانسوی که فرانسه و آلمان تلاش دارند، ارتش‌های کشورهای اروپایی و از جمله ارتش رژیم صهیونیستی را به آن مجهز کنند، دارای بردی 3 کیلومتری است و با سیستم هدایت و کنترل سیمی عمل می‌کند. "عامر القلمونی" سخنگوی گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه در القلمون در گفتگو با روزنامه "المدینه" عربستان پرده از این موضوع برداشت که ارتش آزاد سوریه از موشک‌های میلان فرانسه علیه نیروهای سوری و عناصر حزب الله لبنان در قلمون استفاده کرده است.

میلان؛ یار فرانسوی بشار اسد در مقابله با داعش و جبهه‌النصره

این موشک‌اندازها چگونه به دست گروه‌های تروریست رسیده مشخص نیست، اینکه فرانسه مستقیما آن را در اختیار این گروه‌ها قرار داده یا از آسمان برای آنها باریده و یا از طریق گروه‌های تروریستی لیبیایی به دست آنها رسیده، چون فرانسه در زمان حضور ناتو در لیبی جهت براندازی رژیم قذافی در سال 2011 شمار زیادی از این سلاح‌ها را در اختیار گروه‌های معارض لیبیایی قرار داده بود. اتحادیه اروپا در این اواخر ممنوعیت اعمال شده جهت صدور سلاح به گروه‌های تروریستدر سوریه را با وجود اعتراض شماری از کشورهای غربی لغو کرد.


در این اواخر روزنامه‌های غربی افشا کردند که سازمان سیا مسئولیت آموزش عناصر تروریست سوری جهت استفاده از این سلاح‌های سنگین در پایگاه‌های نظامی احداث شده در اردن و ترکیه را برعهده گرفته است.

گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار