مشهد؛

عدم احراز صلاحیت‌ها قانونی است نه سیاسی/ معترضین 3 روز فرصت اعتراض دارند

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات خراسان رضوی گفت: معترضین به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها 3 روز فرصت دارند اعتراض خود را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه استانهای گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره زمان اعلام نتیجه تائید صلاحیت داوطلبین دو انتخابات مجلس و خبرگان گفت:  نتایج بررسی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تا ساعت 24 امشب به فرمانداری اعلام می شود و فرمانداری ها فردا این نتایج را به داوطلبان ارائه می کنند.

حجت الاسلام محرابی با بیان اینکه رد صلاحیت شدگان می توانند از فردا(یکشنبه) به مدت سه روز نسبت به عدم احراز صلاحیت خود اعتراض کنند، تاکید کرد: داوطلبان در استان با مراجعه به دبیرخانه هیات نظارت استان در استانداری و یا با مراجعه به دبیرخانه هیئت نظارت واقع در تهران، بزرگراه افسریه، اتوبان هجرت، ورزشگاه تختی اعتراض خود را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: احراز صلاحیت ها بر مبنای دو ماده 28 و 30 قانون انتخابات و استعلام از مراکز چهارگانه وزارت کشور، وزارت اطلاعات، دادستانی کل و سازمان ثبت احوال صورت گرفته است.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات استان با تاکید بر اینکه مراجع چهارگانه طبق قانون باید علت رد صلاحیت را درصورت درخواست داوطلب بصورت شفاهی یا کتبی به وی اعلام کنند، گفت: در مجموع 855 داوطلب مجلس، 31 نفر در کل استان از سوی هیاتهای اجرایی رد صلاحیت شده اند که معادل 4 درصد کل داوطلبان می شود، اما تعداد تائید صلاحیت شده ها در هیات مرکزی حدود 75 تا 80 درصد می شود.

حجت الاسلام محرابی افزود: متاسفانه نقص قانون درباره فرصت 7 روزه بررسی صلاحیت ها و اینکه هر فردی با مدرک فوق لیسانس می‌تواند برای ثبت نام اقدام کند و هیچ فیلتری برای ثبت نام نیست، موجب شده بررسی‌های برخی از هیاتهای اجرایی با دقت صورت نگیرد و طبیعی است افرادی که سند رسمی در مراجع چهارگانه دارند ولی توسط هیات اجرایی رد صلاحیت نشده اند، در شورای نگهبان رد می شوند.

وی در پاسخ به شائبه عمدی بودن تائید صلاحیت ها در هیاتهای اجرایی و  فشار رد صلاحیت ها بر دوش شورای نگهبان افزود: بنای ما بر خوش بینی و اعتماد است چرا که شورای نگهبان نیز خواستار ریزش حداقلی داوطلبین است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان تاکید کرد: عدم احراز صلاحیت ها کاملا قانونی بوده و به هیچ وجه سیاسی نیست.

حجت الاسلام محرابی در ادامه به بندهای 28 و 30 قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: هرکس این شرایط را نداشته باشد، تائید صلاحیت نمی شود همچنین افرادی کهشناخته شده نیستند و سوابقی از آنها موجود نیست، عدم احراز صلاحیت شده اند.

وی رد صلاحیت اعضای احزاب منحله را به دلیل عضویت در آن حزب در زمانی که فعالیت قانونی داشته و هنوز منحل نشده بوده را کذب خواند و تصریح کرد: اگر اعضای حزب پس از انحلال آن مبادرت به تبلیغ و هواداری از آن داشته باشند، رد صلاحیت می شوند و به افرادی که به این دلیل رد صلاحیت شده اند، در صورت تمایلشان اسناد ارائه خواهیم داد.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات استان صورت گرفتن تحقیقات را به نفع کاندیداها دانست و گفت: تحقیقات برای کشف حقیقت است و مرجعی بجز مراجع 4 گانه در این حوزه وجود ندارد.

حجت الاسلام محرابی همچنین درخواست انصراف از داوطلبین شاخصی که رد صلاحیت آنها قطعی است را شایعه دانست و افزود: البته مواردی داشتیم که خود فرد از پیش اعلام کرده به دلیل گزارشات مراجع 4 گانه پیش از اعلام قطعی نتایج، انصراف خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.