شاخص ها درباره خروجی صنایع از سال 74 تاکنون ارتقاء پیدا نکرده بود

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص اصلاح و به روز آمد کردن آلودگی هوایی که صنایع ایجاد می‌کنند، گفت:استاندارد و شاخص ها درباره خروجی مربوط به صنایع، متاسفانه از سال 74 تاکنون ارتقاء پیدا نکرده بود که طبق مصوبه دولت و با همکاری صنایع و وزارت نفت برای اولین بار انجام گرفت.

فصلی بخشی و فرابخشی مختص محیط زیست در برنامه ششم توسعهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟  که امروز (دوشنبه) در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، اظهار داشت:برای اولین بار در نظام کشورمان، در برنامه توسعه ششم یک فصلی بخشی و فرابخشی برای محیط زیست در نظر گرفته شده است.
 
وی ادامه داد :با این اتفاق بزرگ، برنامه ریزی کشور بر تمام هدف گذاری های ملی و بین المللی برای کاهش گازهای گلخانه ای، اقتصاد کم کربن، اصلاح الگوی مصرف آب و اهداف توسعه پایدار درج می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد :در لایحه هایی که به مجلس رفته، برای اولین بار درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی و آب برای رفع بخشی از آلودگی هوا اختصاص داده می شود.
 
وی در خصوص اصلاح و به روز آمد کردن آلودگی هوایی که صنایع ایجاد می‌کنند، گفت:استاندارد و شاخص ها درباره خروجی مربوط به صنایع، متاسفانه از سال 74 تاکنون ارتقاء پیدا نکرده بود که طبق مصوبه دولت و با همکاری صنایع و وزارت نفت برای اولین بار انجام گرفت.

ابتکار ادامه داد :شاخص ها و استاندارد های آلودگی صنایع به روز رسانی شد و همه صنایع 6 ماه فرصت دارند تا استاندارد های اعلام شده را اعمال کنند و پایش آن‌ها به حداکثر خواهد رسید.

وی با اشاره به حل موضوع معاینه فنی که به غلط به دوره 5 ساله منصوب شده،تاکید کرد:امروز لایحه هوای پاک با اصل 85 در دستور کار مجلس قرار گرفته و تصویب این لایحه با تغییر زمان معاینه فنی می تواند گام مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

*پسا تحریم بهترین فرصت برای محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تاثیر رفع تحریم‌ها بر محیط زیست گفت: زنجیرهایی که سال‌ها بر شرایط کشور بسته شده بود و موانع زیادی را در بهبود شاخص‌های محیط زیست فراهم کرده بود اکنون برداشته شده و در شرایط پسا تحریم فرصت‌های نوینی را برای پیشرفت در موضوعات مختلف از جمله محیط زیست خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم یکی از موارد عقب ماندگی را همین تحریم‌ها اعلام می‌کردیم،افزود: مسئولیت‌ها با رفع تحریم‌ها سنگین‌تر شده و فرصت‌های بهتری برای رسیدگی به مسائل محیط زیستی داریم.

*همه در آلودگی هوا نقش دارند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: وزارت نفت،صنعت،راهور ناجا،وزارت بهداشت،دستگاه‌های مرتبط در وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها در آلودگی هوا نقش داشته و دخیل هستند.

*مدیریت فرابخشی بعداز 8سال وفقه،فعال شد

ابتکار با بیان اینکه شاخص محیط زیست در ماه‌های اول دولت تدبیر و امید با یک مصوبه‌ای در خصوص آلودگی هوا ارتقا یافت،افزود: سازو کار مدیریت فرابخشی بعداز 8سال وقفه با مصوبه دولت در خصوص آلودگی هوا دوباره فعال شد و تاکنون حدود 22 الی 23 جلسه درکارگروه ملی آلودگی هوا تشکیل شده است.

*دستگاه‌های مسئول با سرعت بیشتر قدم بردارند

وی درباره وظایف دستگاه‌های دولتی مسئول برای کاهش آلودگی هوا گفت: عملکرد دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا در اختیار دولت قرار گرفته و همه دستگاه‌ها موظفند با سرعت کافی نسبت به اجرای مصوبات در خصوص اقدامات خود پایبند باشد.

ابتکار در ادامه تاکید کرد: با وجود موانع و مشکلات پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم و اگر با سرعت کافی پیش نرویم و دستگاه‌ها پایبند به اجرای وظایف خود درباره کاهش آلودگی هوا نباشند به هدف نخواهیم رسید.

*وقفه 8ساله و عقب ماندگی امروز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کیفیت هوا و مسائل آلودگی آن یک برنامه بلند مدت است،بیان کرد: برنامه ما برای کاهش آلودگی از سال 79شروع شده بود ولی وقتی دچار یک وقفه 8 ساله شد مجددا از سال 92 اجرای برنامه با جدیت شروع شد و ما اکنون دچار این عقب ماندگی در مسائل آلودگی هوا و محیط زیست شدیم.

ابتکار در ادامه تصریح کرد:اکنون حدود 27 ماه است که با جدیت برنامه کلید خورده درسال 79 را آغاز کرده و دستاوردهای دولت بی‌نظیر بوده و در حال پیگیری ادامه فعالیت‌ها هستیم.

*سه شنبه‌های بدون خودرو

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همراهی خوب تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد در رفع کاهش آلودگی هوا و مسائل محیط زیستی گفت: حداقل یک روز در هفته که سه شنبه‌ها به عنوان روز بدون خودرو معرفی شده از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکرده و الگوی وسیله نقلیه ‌ی شخصی را به الگوی حمل و نقل عمومی تغییر دهیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار