در نشست گروه‌های شرکت‌کننده در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر:

چکناواریان: مشکلی با اجرای ارکستر سمفونیک ندارم

اگر در آینده دعوتی صورت گیرد و زمان مناسب برای آن باشد، همکاری با ارکستر سمفونیک را می‌پذیرم.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست گروه‌های شرکت‌کننده در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با حضور لوریس چکناوریان، حسین رضاییان و نجمه تجدد برگزار شد.

در ابتدا لوریس چکناوریان که پس 15 سال به جشنواره موسیقی فجر بازگشته بود، در رابطه با اجرای خود با ارکستر ملی گفت: اولین بار است ارکستر ملی را رهبری می‌کنم و از این بابت بسیار خوشحالم.

در این برنامه قرار است یکی از آثار خودم که داستان حضرت نوح در کوه آرارات است را اجرا کنم.

وی ادامه داد: داستان کوه آرارات در هفت قسمت بازسازی کامل شده و مطابق با اجرای ارکستر ملی است و در ساعاتی دیگری از سوئیت پردیس پاریسا اجرا و همچنین قطعه‌ای به نام «سلام» که از جدیدترین ساخته‌هایم است را اجرا خواهم کرد.

وی در رابطه با اینکه ارکستر سمفونیک را برای اجرای آثار خود انتخاب نکرده است، بیان کرد: این روزها ارکستر ملی با ارکستر سمفونیک تفاوتی ندارد و من چون یک آهنگساز ملی و ایرانی هستم، می‌توانم با ارکستر ملی هم اجرا داشته باشم. البته خیلی دوست داشتم که سمفونی تختی را پس از مدت‌ها اجرا کنم؛ اما نیاز به یک ارکستر بزرگ و گروه کر داشت که گروه کر تهران این آمادگی را برای همکاری با ما نداشت، اما امیدوارم پس از جشنواره و در فرصتی مناسب این امکان به وجود آید.

وی در رابطه با علت اینکه تا کنون همکاری را با ارکستر سمفونیک نداشته، گفت: من هیچ مشکلی ندارم که با ارکستر سمفونیک اجرا کنم و اگر در آینده دعوتی از سوی آن‌ها صورت گیرد و زمان مناسب برای آن باشد، حتما خواهم پذیرفت؛ اما این دعوت بارها صورت گرفته و موقعیت و زمانی برای همکاری با آن‌ها را نداشته‌ام.

چکناوریان در رابطه با ساختار ارکستر ملی تصریح کرد: رپرتوار ارکستر ملی گسترش یافته و منحصر به اجرای قطعات خاصی نیست. به عنوان مثال در اجرای هفته گذشته آثاری از استاد حنانه و شریفیان را با کیفیتی بسیار بالا و قوی اجرا کردم.

در پایان چکناوریان در پاسخ به این که چرا تجربه اجرا با خوانندگان ایرانی و سنتی مانند شهرام ناظری را تکرار نمی‌کند، گفت: خوانندگان سنتی ایرانی بیشتر آوازشان به سبک آزاد است و سازها پیرو آن‌ها در اجرایشان است. البته افرادی مانند شهرام ناظری که با من همکاری داشته است، از این قاعده مستثنی بوده‌اند و به خوبی خود را با ارکستر هماهنگ می‌کردند و بسیار فوق‌العاده بودند و از ابتدا با ایشان مشکلی نداشتم. نکته‌ای که باید به آن به اشاره کنم این است که قطعه‌ای که برای جشنواره انتخاب کردم، پیرو سبک موسیقایی من است که برگرفته از موسیقی کلیسا، زورخانه و موسیقی عاشورایی است و همیشه موسیقی من متاثر از این سه موضوع بوده است.

در ادامه نجمه تجدد سرپرست گروه ارکستر ملی موسیقی در مقابل خبرنگاران نشست تا پس از معرفی خود در رابطه با آثارش و اجرای جشنواره صحبت کند.

وی در این رابطه بیان کرد: من همسر بیژن کامکار هستم و امسال به سبب حضورم در عرصه موسیقی، خواستم که برای بانوان اجرایی را داشته باشم و بانوان برجسته‌ای را در این اجرا استفاده خواهم کرد.

وی ادامه داد: بانوان حاضر در گروه هانا کامکار، ندا خاکی، نسیم اربابی، آذرنوش خدایی، نیلوفر شهبازی، مهرناز میرقلمی هستند که در روزهای آتی دو نفر برای پرکاشن به ما اضافه خواهند شد. پیش از این در جشنواره همراه با گروه شمس اجرا داشته‌ام و قرار است تنبور را هم در برنامه امسال داشته باشیم و قطعات‌مان به ترتیب «مستان سلامت می‌کنند»، «ساربان»، «صدای باران» و ... و همچنین ساز و آواز را خواهیم داشت.

وی در رابطه با دلایل انتخاب نوازندگان گروهش بیان کرد: افراد گروه و همچنین فعالیت‌ هنری‌شان شناخته شده است و نوازندگان پرقدرت را با کمک تهمورث پورناظری انتخاب کرده‌ایم و پس از اتمام جشنواره به فعالیت‌مان با این گروه ادامه خواهم داد.

در پایان تجدد در رابطه با مشکلات و مسائلی که برای بانوان در اجرای جشنواره وجود دارد، بیان کرد: چون برای اولین بار در جشنواره برای بانوان اجرا می‌کنم، نظری در این رابطه ندارم؛ اما امسال ساعتی که برای بانوان در نظر گرفته شده زمان مناسبی نیست تا حضور مخاطبان در کنسرت بانوان پر رنگ‌تر شود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: علت اینکه در اجرای جشنواره قطعه‌ای کردی را اجرا نخواهم کرد، این است که کرد نیستم و با توجه به حضور گروه کامکاران امکان تشابه در اجراها وجود داشت؛ اما با این حال به تمامی کردهای سرزمینم ارادت خاصی دارم.

در نهایت گروه دیگری که از اجرای خود در جشنواره سخن گفت، گروه کوبه‌ای تهران بود که برای اولین بار به سرپرستی حسین رضاییان و همکاری کامبیز گنجه‌ای و علی نصیری به جشنواره می‌آیند.

در ابتدا حسین رضائیان در خصوص شکل‌گیری گروه کوبه‌ای تهران و اجرای خود در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: در رابطه با تشکیل چنین گروهی مدتی بود که تصمیماتی را گرفته بودیم؛ اما به دلیل مشغله برخی دوستان این امر صورت نگرفت و در نهایت با همکاری کامبیز گنجه‌ای و علی نصیری که امروز به دلیل مسئله شخصی نتوانست در جمع ما حضور داشته باشد، صورت گرفت.

وی ادامه داد: سعی داریم در شب اجرا، تنظیم‌های جدیدی را به واسطه حضور مرشد مهرگان تجربه کنیم و همچنین ساز نقاره و ساز آذری را برای رنگ و بوی محلی در اجرایمان بگنجانیم؛ زیرا موسیقی محلی نقش پررنگی را در اجرای شاد ما خواهد داشت.

سپس رضایی نوازنده دیگر گروه در رابطه با همکاری با گروه کوبه‌ای بیان کرد: این اولین تجربه کاری من با این گروه است و در وقت محدودی که حدود 45 دقیقه خواهد بود، تنها به اختصار شاهنامه‌خوانی را خواهیم داشت و پس از آن اجرای نوازندگان و اجرای اصلی را خواهیم داشت. در جامعه ما ساز ضرب از مدت‌ها قبل وجود داشته؛ اما خوشبختانه این ساز کم کم از خفا بیرون آمده است.

سپس اسداللهی نوازنده ساز محلی آذری در رابطه با پر رنگ‌شدن موسیقی اقوام بیان کرد: برای پر رنگ‌ شدن این مسئله قدم اول را کامبیز گنجه‌ای برداشت و بر روی من تاثیر بسیاری را گذاشته. بیشتر ریتم‌هایی که کم و کاستی‌ داشتند را نیز توانستیم برطرف کنیم، تا کم کم ریتم‌ها خودشان را نشان دهند.

در پایان کامبیز گنجه‌ای در خصوص شکل‌گیری گروه کوبه‌ای بیان کرد: می‌خواستم قدمی برای سازهای کوبه‌ای بردارم که البته امیدوارم موفق بوده باشم. در شب اجرایمان بیشتر کارها به صورت بداهه و بر مبنای احساس است و چارچوب خاصی ندارد و نکته‌ قابل تاکید برای ما، همدلی‌مان در برپایی گروه است. 

در پایان حسین رضایی‌نیا در رابطه با عملکرد گروه در جشنواره و پس از آن بیان کرد: البته حضور ما در جشنواره به صورت کاملا اتفاقی بود و پس از جشنواره به شرط حضور حامی مالی قرار است، افراد برجسته موسیقی در دنیا را برای همکاری در کنسرت‌هایمان دعوت می‌کنیم. همچنین استعدادیابی در  بین شاگردان را خواهیم داشت تا جوانان مستعد هم فرصت همکاری با ما را داشته باشند.




انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار