بررسی روند تحولات اقتصاد چین+ نمودار

سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به بررسی روند تحولات اقتصاد چین پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، رویدادهای ناخوشایندی به تازگی گریبان‌گیر یکی از اقتصادهای بزرگ جهان شده است. شاخص‌های منتهی به روز سه‌شنبه حاکی از رشد 6.9 درصد برای اقتصاد چین در سال 2015 بود که با توجه به استانداردهای جهانی این رقم خوبی محسوب می‌شود. اما این عدد، پایین‌ترین میزان رشد برای اقتصاد چین از سال 1990 است.

کاهش رشد اقتصادی به همراه بی‌ثباتی ارزش یوان و بورس‌ چین سبب تضعیف بازار کالا در جهان شده و سرمایه‌گذاران بورس را از توکیو گرفته تا نیویورک نگران کرده است. سیاست‌گذاران اقدامات عجولانه‌ای را برای جلوگیری از وحشت بازار اتخاذ کردند که این موضوع خود سبب از میان رفتن اعتماد سرمایه‌گذارن در خصوص تسلط مقامات برای کنترل بازار شده است.

اگرچه درخصوص اعتبار ارقام و اعداد مربوط به اقتصاد چین شک و تردیدهایی وجود دارد، با این حال انحراف‌های اعلام شده از آن اعداد نیز بزرگ و چشم‌گیر هستند. به دنبال موج اصلاحات اعلام شده در اوایل دهه 90 و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین، میلیون‌ها نفر از فقر نجات یافتند و ذخایر ارزی این کشور به بزرگترین ذخایر جهان تبدیل شد. اگرچه دخالت‌های اخیر در بازار ارز کاهش شدید این ذخایر را به دنبال داشته است.

توسعه بخش خدمات به بهای تضعیف بخش صنعت که در آغاز رشد اقتصاد چین نقش مهمی داشت، تمام شد و همچنین رشد اینترنت سرعت گرفت و به ایجاد فن‌آوری‌های مهم منتهی شد. در زیر نمودارهایی از روند تحولات اقتصادی چین از سال 1992، زمانی که «دنگ شیائوپنگ،» رهبر سابق چین، به بخش‌های جنوبی این کشور برای توسعه اصلاحات اقتصادی، سفر می‌کرد، آمده است.
 
 
 
 

 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار