تشکری هاشمی خبرداد:

توقف شماره گذاری موتورسیکلت از ابتدای سال 96

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:از اول فروردین سال 96 شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ظهر امروز(سه شنبه) در حاشیه جلسه 1888 در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 50 تماس تلفنی و تعداد زیادی مراجعه حضوری داشته‌ایم که بیشتر مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی بوده است. 
 
وی در ادامه افزود: مشکلات شهروندان در قالب سه بخش بوده که در حوزه ناوگان اتوبوسرانی شهروندان تهرانی از کمبود و فاصله زیاد اتوبوس‌ها گلایه داشتند، حتی در خواست تعداد خط به خصوص در غرب تهران از سوی شهروندان پیشنهاد شد و نهایتا وعده‌هایی به شهروندان بیان شد تا بتوانیم بخشی از مشکلات را کم کنیم.

تشکری هاشمی بیان کرد: در همین خصوص قرار شد خطی در امتداد خط 5 بی آر تی (پایانه علم و صنعت- پایانه بیهقی) احداث شود که دسترسی حکیم را متصل کند. 

وی در خصوص آلودگی شهر تهران در روز هوای پاک گفت: با پدیده ای به نام آلودگی هوا به خصوص در سه ماه آذر ، دی  و بهمن مواجه هستیم که باید برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد این برنامه ریزی بخشی نخواهد بود و باید تمام دستگاه های مرتبط با مسیر اهتمام لازم را داشته باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: خوشبختانه سازمان بازرسی کل کشور در این موضوع ورود کرده و گزارشاتی تهیه کردند . هر یک از دستگاه ها برای بهبود کیفیت هوای شهر تهران باید وظایفی را انجام دهند و شهرداری هم بخش هایی از کار را بر عهده دارند؛وزارت کشور ،سازمان صنعت، معدن و تجارت و بسیاری از دستگاه ها نیز باید اقداماتی را در جهت کاهش آلودگی شهر در دستور کار قرار دهند.

تشکری هاشمی افزود: اصولی و اساسی ترین کاری که شهرداری در بحث کاهش آلودگی هوا شهر انجام داده توسعه مترو هست که این مترو هیچ‌گونه آلودگی ندارد و میزان آلودگی اش صفر است  و دلیل آن این است که مترو از هیچ سوخت فسیلی استفاده نمی کند.

وی ادامه داد: در سال جاری شهرداری هزار و 645 میلیارد تومانبرای ساخت مترو هزینه کرده  که این هزینه به غیر از املاکی است که ما تملک کردیم و در اختیار مترو گذاشتیم تا بتوانیم پایانه ، هواکش و ... را احداث کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود:در موضوع دوچرخه سواری در سطح شهر تهران کارهای گسترده ای انجام شده و چندین هزار دوچرخه به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گرفته تا شهروندان تهرانی برای تردد هایی با مسافت کم از دوچرخه استفاده کنند.

تشکری هاشمی بیان کرد: در خصوص اتوبوس های برقی تاکنون 4 دستگاه 3 کابین بازسازی شده  وارد چرخه حمل و نقل عمومی شده در واقع به عنوان کاری است که می تواند الگویی برای تکنولوژی آینده در حوزه اتوبوسرانی باشد که امروز در حال اسفاده از این اتوبوس ها هستیم و امیدواریم در آینده این مسیر ادامه داشته باشد.

معاون شهردار با بیان اینکه شهرداری تهران با محدودیت های درآمدی روبه رو است اضافه کرد: اتوبوس های برقی بازسازی شد و این اتوبوس ها مجهز به باتری لیتیومی شد تا در جاهایی که دسترسی به برق نداریم تردد اتوبوس های برقی انجام شود.

وی افزود: کسانی که موتور سیکلت برقی خریداری کنند از یارانه شهرداری برخوردار می شوند و به سازندگان داخلی در همین راستا تذکراتی داده شد حتی از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت و معدن تولید موتور سیکلت متوقف شد که بر همین اساس در آخرین جلسه ای که داشتیم مصوب شد که از مهر ماه سال آینده تولید موتور سیکلت کاربراتوری متوقف شود و از اول فروردین سال 96 شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری توقف یابد و جایگزین آن موتور سیکلت های برقی و بنزینی با سیستم انژکتوری است.

تشکری هاشمی گفت: شهرداری برای دارندگان موتورسیکلت های برقی در اکثر نقاط شهر به خصوص محدوده بازار مکان هایی را تعبیه خواهد کرد تا بتوانند نسبت به شارژ رایگان اقدام کنند.


وی افزود : عوارض موتور سیکلت های برقی صفر است و هیچ‌گونه عوارضی از دارندگان موتور سیکلت های برقی اخذ نمی شود و از سوی شهرداری پارکینگ های اختصاصی در مرکز شهر برای موتورسیکلت های برقی پیش بینی شده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: در آینده ای نزدیک به دنبال مصوبه ای هستیم تا در مرکز شهر ممنوعیت تردد موتور سیکلت های کاربراتوری را اعمال کنیم.

وی بیان کرد : مشکل نوسازی تاکسی ها به نوعی در حال حل شدن است و با بانک شهر هماهنگی داشته تا بتوانیم موضوع وام تاکسی ها را برابر نرخی که دولت به مالکان خودروهای شخصی پرداخت کرده با همان تعرفه به تاکسیرانان بپردازیم البته ما متاسفانه از سوی دولت محروم شدیم.

تشکری هاشمی اضافه کرد: البته مابه التفاوت  مبلغ به عنوان کمک بلاعوض خواهد بود که مازاد از سود 16 درصد را ما به عنوان وام بلاعوض به مالکان تاکسی های فرسوده پرداخت می کنیم.

وی گفت: در حوزه اتوبوسرانی ششمین سال محرومیت را پشت سر گذاشته ایم و بزودی وارد هفتمین سالی خواهیم شد .

تشکری هاشمی بیان کرد : ما درک می کنیم که دولت مشکلات اقتصادی را دارد اما نباید تمام مشکلات اقتصادی کشور بر دوش حمل و نقل عمومی باشد.دولت در بحث مترو باید سهم 50 درصدی خود را پرداخت کند در حالی که فقط 3 درصد پرداخته که این مبلغ برای توسعه مترو کافی نیست.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص در آمدهای پایدار شهرداری تهران گفت:در این راستا الزاما در قالب در آمدهای حمل و نقلی نباید محدود شود بلکه در کنار عناوین مختلفی که امروزه در شهرها است از جمله عوارض و مالیات سهم قابل قبولی بودجه برای شهر ها در نظر گرفت.

وی افزود: در بحث حمل و نقل باید از تسهیلات وام داخلی ،وام خارجی و امکان سرمایه گذاری داخلی و خارجی برخوردار شویم چرا که به لحاظ زیر ساخت حمل و نقلی ایران 80 سال از کشور های توسعه یافته عقب است که باید این زیر ساخت ها را به فوریت بگذاریم.

تشکری هاشمی بیان کرد: در کشور 700 کیلومتر مترو باید ایجاد کنیم و این نیازمند اعطای وام جهت توسعه شبکه مترویی است.همچنین در متروی تهران در حال حاضر 172 کیلومتر به بهره برداری رسیده و 150 کیلومتر ساخت مترو را داریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار