قم؛

قم در مرز بحران آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: وضعیت آلودگی در استان قم به حدی است که اگر به آن توجه نشود زنگ خطر بحران آلودگی هوا در این استان نیز به صدا در می‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ ظهر امروز در نشست خبری دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: یک انسان 22 هزار بار در طول روز تنفس می‌کند و به صورت میانگین برای ادامه حیات نیازمند دو کیلوگرم غذا، یک و نیم لیتر آب و 15 کیلوگرم هوای سالم است.

وی افزود: منشا آلودگی هوا به دو قسم انسانی و طبیعی بوده که منشا آلودگی در قم ناشی از هر دو مورد است.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در ارتباط با مهار ریزگردها صورت گرفته  ولی این اقدامات کافی نبوده و لازم است همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه ورود پیدا کنند و دیگر استان‌هایی هم که با این مسئله در ارتباط هستند همکاری داشته باشند.

یکی از دیگر معضلات آلودگی هوا ریزگردها هستند که براساس آمارها ریزگردهایی که تابستان با وزش باد در هوا پخش می شود به واسطه ریز بودنشان در عمق نایژه و ریه نفوذ پیدا کرده و در کبد رسوب می‌کنند.

وی عنوان کرد: ریزگردها عامل بیماری‌های گوناگونی مانند آلزایمر و پارکینسون و حدود 70 درصد بسته شدن عروق قلبی و افزایش 24 درصدی ناراحتی‌های قلبی است.

وی بیان کرد: براساس اطلاعاتی که از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گرفته شده است به نسبت بسیاری از کلانشهرها، می‌شود گفت که قم تنها کلانشهر بالای یک میلیون جمعیتی است که هنوز آلودگی هوای آن به مرحله بحرانی نرسیده است ولی اگر پیشگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌ها صورت نگیرد ما نیز دچار بحران می‌شویم.

وی ابراز کرد: در این راستا مکاتباتی از سوی استاندار با خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور صورت گرفته که امیدواریم با برگزاری جلسات مشترک با استانداران استان‌های همجوار و استان‌های اثر گذار بر روی دریاچه نمک در کاهش ریزگردها اقدام موثری صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: هر وسیله نقلیه شخصی چهار برابر وسیله عمومی آلودگی ایجاد می‌کند که در این راستا آنچه قابل توجه واقع شده بالا بودن سرانه موتور سیکلت در قم نسبت به جمعیت است.

در پایان خاطرنشان کرد: موتورسیکلت نسبت به سایر وسایل نقلیه هشت برابر موجب آلودگی هوا شده و 16 برابر موجب آلودگی صوتی و چهار برابر وزن خود دی اکسید کربن تولید می‌کند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.