«رادیو انقلاب» فردا افتتاح می‌شود

«رادیو انقلاب» به عنوان پژواک صدای بلند انقلاب اسلامی ایران در کنار سایر شبکه‌های رادیویی ملی پا به عرصه وجود می‌گذارد.

رضا کوچک‌زاده مدیر رادیو انقلاب در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افتتاح رادیو انقلاب گفت: همانگونه که شما هم در جریان هستید، رادیو به عنوان یک رسانه گرم، صمیمی و همراه، واجد ظرفیت‌های خاصی در مناسک‌سازی است که در صورت توجه به آن می‌تواند در هدایت افکارعمومی نقش بسزایی داشته باشد. تبدیل ایام دهه فجر به یک جشن بزرگ ملی با مولفه‌های قوی گفتمانی و هویتی سبب شده تا هر سال ایام بهمن واجد یک هویت خاصی در اذهان عمومی جامعه شود. به عبارت دیگر یعنی باورمندی عمیق مردم به شالوده‌های انقلاب اسلامی ایران و ارزش‌های محوری آن به همراه احساس غرور ملی و شادمانی ذاتی موجود در این برهه زمانی، همگی سبب شد تا «رادیو انقلاب» به عنوان پژواک صدای بلند انقلاب اسلامی ایران در کنار سایر شبکه‌های رادیویی ملی پا به عرصه وجود بگذارد.

وی افزود: به تحقیق ارائه یک روایت جامع  از انقلاب اسلامی با همه ظرفیت‌ها و استعدادهای آن نیازمند نگاه متمرکز به این پدیده است که ما نیز تلاش داریم با تأسیس این رادیو، گفتمان ممتاز و پیشرو انقلاب اسلامی با محوریت ایده «ما می‌توانیم» را به نحو مطلوبی انعکاس دهیم. سعی ما بر این است که «رادیو انقلاب» بتواند آیینه تمام‌نمای پویایی‌های ملت انقلابی ایران باشد و نکته آخر آنکه بسیاری از متخصصان رسانه‌ای معتقدند که مخاطب رادیو در ذهن خود همواره به دنبال برنامه رادیویی حرکت نمی‌کند؛ بلکه بیشتر دنبال ردیابی شبکه خاص است. لذا به نظر می‌رسد ایجاد شبکه رادیویی انقلاب عملا یک فضای تسهیل شده‌ای را برای مخاطب این رسانه جهت ردیابی موضوع «انقلاب اسلامی و انشاالله در ادامه با موضوع  انتخابات» ایجاد می‌نماید.

وی در خصوص عملکرد رادیوهای مقطعی مثل رادیو انقلاب عنوان کرد: بنده معتقدم با توجه به تکثر رسانه‌ها و مهمتر از آن تکثر و تنوع بسیار زیاد موضوعات و اطلاعات، ایجاد رادیوهای مقطعی با تمرکز بر موضوعات خاص که واجد ظرفیت‌های ملی است؛ می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. البته تأکید می‌کنم باید به سطح مناسکی موضوعات توجه داشت تا مردم با اشتیاق خاصی به آن رادیو مراجعه کنند. فراموش نکنید که اساسا مخاطبان رادیو در سازه ذهنی خود پیش و بیش از آنکه به دنبال برنامه خاص رادیویی باشند، به دنبال «کانال رادیویی» هستند و همین امر سبب می‌شود تا «رادیوهای مقطعی با موضوع خاص» راحت‌تر و سریعتر در زاویه دید مخاطب قرار گیرد و آن را بسیار در دسترس احساس می‌کند و به آن مراجعه می‌کند.

وی تصریح کرد: ضرورت بازخوانی انقلاب در قالب تصویرهای بزرگ و هویتمند احساس می‌شود، در این میان تاسیس یک رادیوی موضوعی و فصلی با محوریت انقلاب با عنوان «رادیو انقلاب» که بتواند با تمرکز موضوعی حامل این ایده کلان باشد، ضروری می‌نماید.

مدیر رادیو انقلاب درباره فعالیت‌های برنامه‌سازی در رادیو انقلاب اظهار داشت: سعی کردیم با کمک همکاران در ابتدا ظرفیت‌های متنوع ایده‌ها و سوژه‌های مرتبط با گفتمان انقلاب اسلامی را شناسایی کنیم و در ادامه برای بازنمایی آن‌ها از همه قالب‌های برنامه‌سازی اعم از برنامه‌های ترکیبی و مجله‌ای، میزگرد، مستند، نمایش و دیگر قالب‌های برنامه‌سازی استفاده کنیم تا بتوانیم تصویری یکپارچه از مناسک ملی جشن‌های انقلاب را به شنوندگان تقدیم کنیم و البته در کنار آن بتوانیم انعکاس مناسبی از حضور مردم در برنامه‌های جشن ملی دهه فجر با بهره‌گیری موثر از موسیقی و ترانه‌های ملی و محلی و انقلابی در ایجاد فضای جذاب و پر تحرک رادیویی برای شنوندگان تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: راهبرد و رویکرد محوری  ما در رادیو انقلاب ترویج و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. با تمرکز بر دال مرکزی این گفتمان یعنی  شعار «ما می‌توانیم». در کنار برنامه‌های گفتگو‌محوری از جمله پیدا و پنهان، عیار اندیشه، شکوه پیشرفت، از سراب تا واقعیت، خط نفوذ، روشنای بیداری و دیگر برنامه‌ها که در موضوعات مرتبط با گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بویژه علم و فناوری داریم و البته برنامه‌های مستند ویژه بهمن 57 و سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی که می‌تواند برای شنوندگان جذاب باشد. انشاالله  از برنامه‌های تعاملی که مخاطب  می‌تواند با بیان دیدگاه‌های خود حضور فعال و پر رنگی در برنامه داشته باشد، هم غافل نشدیم و با تاکیدی که مقام محترم معاونت صدا در این زمینه داشتند با طراحی 5 برنامه  زنده  90 دقیقه‌ای سعی کردیم، از ظرفیت خوب مخاطبان هم استفاده کنیم که مخاطبان می‌توانند از طریق شماره تماس‌هایی که در برنامه‌ها  اعلام می‌شود یا سامانه پیامکی و یا از طریق کانال تلگرام شبکه به نشانی @radioenghelab با همکاران ما در ارتباط باشند و دیدگاه‌های خود را بیان کنند. در کنار همه این برنامه ها با تاکید معاونت محترم صدا و در راستای هم‌افزایی برنامه‌سازی در شبکه‌های رادیویی در کنداکتور پخش رادیو انقلاب از ظرفیت برنامه‌های بسیار خوب دیگر شبکه‌ها و آرشیو رادیو بویژه در زمینه دهه فجر ،انقلاب و برنامه‌های مرتبط با تاریخ معاصر  استفاده خواهد شد. 

کوچک‌زاده خاطر نشان کرد: رادیو انقلاب از پنجشنبه اول بهمن و بصورت 24 ساعته انشالله کار خودش را آغاز خواهد کرد و هموطنان عزیز می‌توانند از 3 طریق ابتدا از طریق موج FM ردیف 95.5 مگاهرتز ، همچنین از طریق اپلیکیشن تلفن همراه رادیو به نشانی WWW.iranseda.ir و همچنین گیرنده های دیجیتال در سراسر کشور این شبکه رادیویی را دریافت کنند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار